Companii

Primii trei din cosmetice, afaceri de peste 500 mil. euro

Primii trei din cosmetice, afaceri de peste 500 mil. euro

Click pentru imaginea intreaga

16.06.2008, 18:57 68

Piata cosmeticelor a crescut in 2007 cu 20% fata de anul anterior, atingand 720 de milioane de euro, arata datele institutului internatioanal de statistica Euromonitor.
Cu toate acestea, principalii jucatorii spun ca ritmul de crestere s-a mai temperat fata de anii anteriori, un dinamism mai accentuat resimtindu-se doar la noile categorii de produse, cu cote de piata foarte mici.
Un alt factor care a incetinit ritmul de crestere al companiilor de cosmetice a fost intensificarea concurentei pe piata de profil si temperarea apetitului pentru consum al romanilor.
Pentru a-si mari cotele de piata, marii jucatori au fost nevoiti sa dezvolte noi categorii de produse, sa aduca la raft produse premium sau sa achizitioneze producatori locali, care nu au avut puterea financiara sa se mentina pe piata.
Mai mult decat atat, produsele no-name au fost lasate in urma de cumparatori, acestia indreptandu-se spre branduri consacrate.
Singurul segment care a avansat cu un procent de 30% fata de 2006 a fost cel al dermato-cosmeticelor. Aceste produse au constituit in 2005 o piata de 18 milioane de euro, iar in 2007 au depasit 20 de milioane de euro.
Cu toate acestea, in Romania consumul de produse de ingrijire personala (sapun, gel de dus, creme, sampon, balsam de par, produse de hairstyle, produse pentru barbierit etc.) este foarte mic in comparatie cu alte tari din Europa Centrala si de Est. Potrivit Euromonitor, un roman cheltuieste in medie, pentru achizitionarea produselor de ingrijire, aproximativ 30 de euro, adica 2,5 euro lunar.
Spre deosebire de romani, ungurii si polonezii aloca produselor de ingrijire personala un buget de peste doua ori mai mare, de 70 de euro si respectiv 71 de euro anual. Daca ne raportam la Franta, decalajul este si mai mare, consumul fiind de aproape sapte ori mai mare fata de cel din Romania.
Fata de alte tari, in Romania ritmul de dezvoltare al pietei produselor de ingrijire personala este insa mai mare, intrucat companiile au incercat sa-si consolideze pozitia pe piata prin lansarea unor noi produse.
De asemenea 2007 a fost anul in care companiile internationale au privit cu interes nu numai piata de desfacere, ci si producatorii romani.
Astfel, Sarantis Grecia, unul dintre cei mai importanti distribuitori de produse cosmetice care detine o filiala cu acelasi nume si pe piata locala, a achizitionat brandul Elmiplant cu 6,5 milioane de euro al companiei Elmi Prodfarm, creata in urma cu 16 ani de catre Elena si Mircea Cremenescu.
In timp ce companiile romanesti se lupta cu implementarea produselor pe piata, dar si cu comunicarea acestora - bugetele pentru promovare fiind limitate, marii jucatori internationali aloca sume din ce in ce mai mari pentru marketing si publicitate. Potrivit datelor din piata, in 2007 s-au alocat pentru promovare aproximativ 76 mil. euro, dintre care 25% au fost acordati de L'Oreal, iar 8% de Beiersdorf pentru brandul Nivea Visage.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO