Companii

Primii zece distribuitori de medicamente au rulat anul trecut afaceri de peste 1,3 mld. euro. Marjele de profit au scazut insa sub 2%

Primii zece distribuitori de medicamente au rulat anul trecut afaceri de peste 1,3 mld. euro. Marjele de profit au scazut insa sub 2%

Click pentru imaginea marita

05.06.2008, 13:28 282

Principalii jucatori din domeniul distributiei de medicamente au inregistrat anul trecut afaceri cumulate de peste 1,3 mld. euro, in timp ce profiturile abia au sarit de 20 mil. euro, potrivit datelor centralizate de ZF. Astfel, marja medie pe industrie s-a plasat anul trecut la mai putin de 2%, fata de peste 5% in 2006.
Tendinta de scadere a profiturilor era de altfel anticipata inca din anii precedenti si este specifica activitatii distribuitorilor mari din Europa care ruleaza afaceri de zeci de miliarde de euro si care lucreaza cu o marja de profit de 2-3%.
Daca in 2006, in conditiile aprecierii leului, distributia de medicamente genera marje de profit si de 10-12% pentru unii jucatori, anul trecut companiile au fost lovite la nivelul profitului net.
Liderul pietei, compania Mediplus a raportat un profit net de 7,1 mil. euro, in scadere cu 68%, insa grupul A&D Pharma din care face parte a terminat pe pierderi, in conditiile in care cealalta veriga, Sensiblu, a contabilizat pierderi de 7,8 mil. euro.
Relad Pharma, al doilea jucator din industria de profil a terminat cu un minus de 1,5 mil. euro la afaceri de 219,1 mil. euro. O scadere importanta la nivelul profitului net, de 83%, a fost raportata si de Polisano, in conditiile in care cifra de afaceri a ajuns la 162,7 mil. euro.
Profitul net al Farmexim a fost de 1,7 mil. euro, cu 30% mai putin ca in 2006, in timp ce cifra de afaceri a urcat la 148,6 mil. euro. Cele mai mari profituri, desi in scadere, le-a avut Farmexpert, la afaceri de 127,7 mil. euro.
ADM Farm a contabilizat un profit net de 0,4 mil. euro, in scadere cu 80% comparativ cu nivelul din 2006, cifra de afaceri urcand la 95,5 mil. euro. Dita Import-Export, companie intrata la sfarsitul anului 2006 in portofoliul grupului ungar Gedeon Richter, a avut pierderi de 3,4 mil. euro fata de un profit de 2,1 mil. euro in 2006. Conducerea Dita a fost preluata in 2007 de catre Marcela Samfireag.
Principalul element care a dat inapoi castigurile distribuitorilor a fost reprezentat de cursul de schimb, mai exact de decizia Ministerului Sanatatii de a nu modifica preturile medicamentelor.
Astfel, ultima schimbare a fost facuta la inceputul anului trecut, cand pe fondul aprecierii leului, ministerul a decis reducerea acestor preturi.
La jumatatea anului insa, tendinta de pe piata valutara s-a inversat, iar preturile au continuat sa ramana neschimbate. Piata farmaceutica este una dintre cele mai reglementate atat din Romania, cat si la nivel mondial, pretul cu care un medicament compensat este vandut in farmacii fiind stabilit de catre Ministerul Sanatatii prin negociere cu producatorii.
Pe lantul pana la pacient intervin insa si distribuitorii care beneficiaza de adaosuri in functie de tipul medicamentului, cele mai mari ajungand la 16%. Deprecierea leului din ultimele luni insa nu a fost compensata de aceste adaosuri, existand situatii in care distribuitorii au vandut catre farmacii la un pret sub cel de achizitie, adica in pierdere. Aceste lucruri s-au reflectat clar la nivelul profitului net. Pe de alta parte si creditele contractate in 2006 in euro si care sunt restituite tot in euro au atarnat la fel de greu la sfarsitul anului, cand s-a tras linie.
Spre exemplu, Farmexim, una dintre companiile din top zece, a pierdut circa 3,5 milioane de euro din recalcularea datoriilor in valuta, in timp ce cursul de schimb i-a diminuat cu circa 2,2 milioane de euro castigurile, potrivit datelor furnizate.
Si anul 2007 a stat sub semnul pierderilor cauzate de nemodificarea cursului de schimb, putini fiind cei care isi protejeaza castigurile prin instrumente de tip hedging sau contracte forward.
Un alt factor cu impact puternic asupra afacerilor, respectiv profiturilor jucatorilor a fost mutarea unor programe nationale (antidiabetice orale si insuline, oncologice si post-transplant) din spital in retail. Masura a dinamizat vanzarile acestor medicamente si afacerile distribuitorilor cu pozitie solida in retail in detrimentul celor care livrau mai mult catre spitale. Schimbari majore nu au fost inregistrate in topul primilor zece distribuitori, in conditiile in care in piata exista o tendinta evidenta de consolidare. Gedeon Richter a continuat sa-si intareasca pozitia in distributia de medicamente prin achizitia anul trecut a PharmaFarm. Consolidarea este determinata pe de o parte de presiunea reducerii marjelor, iar pe de alta parte de concurenta tot mai mare dintre jucatorii deja activi. Desi in piata au existat anii trecut informatii potrivit carora marii distribuitori europeni sunt interesati de jucatorii locali, pana acum nu s-a concretizat nicio astfel de tranzactie.
Unul dintre punctele forte ale pietei interne il reprezenta ritmul sustinut de crestere care in 2005 si 2006 era in jurul a 20%. In 2007 insa, am asistat la un avans de numai 11%, in timp ce in primele trei luni din 2008, cresterea a fost fost mult mai mica, de numai 4%. Pentru intregul an se estimeaza o crestere de 5-10%, dependenta de evolutia cursului de schimb si de modificarile legislative. In prezent se afla in dezbatere publica o noua lista de medicamente gratuite si compensate, iar din aprilie s-a trecut la o alta modalitate de prescriere, cea pe brand.


Help Net: Problemele distribuitorilor ne afecteaza extinderea

Help Net Farma, care opereaza o retea formata din peste 100 de farmacii, si-a revizuit planul de crestere pana in 2010, astfel ca noul obiectiv pentru aceasta perioada a fost stabilit la 160 de unitati, nu 200, cate erau planificate initial.
"Suntem interesati de obtinerea unei cresteri organice, profitabile si nicidecum de cresteri care ar putea deveni nesustenabile", spune Isabelle Iacob, directorul general al Help Net. Reteaua a fost printre putinele care au reusit sa-si creasca marja de profit pana la 3,3% in 2007, comparativ cu 1,1% in 2006.
Pe de alta parte, in conditiile erodarii puternice a marjelor de profit anul trecut, distribuitorii si-au regandit politica comerciala, respectiv au diminuat discounturile pe care le acorda farmaciilor si au scurtat termenele de plata. In conditiile in care adaosurile maximale de farmacie sunt numai de cateva procente, discounturile de la distribuitori sunt de multe ori vitale pentru supravietuirea unei farmacii.
"Ajustarea planului nostru de dezvoltare pana in 2010 a fost determinata de modificarea conditiilor comerciale ale distribuitorilor. Politica comerciala a distribuitorilor nu mai poate fi aceeasi ca in 2007, in conditiile in care preturile de vanzare ale medicamentelor sunt calculate la un curs de 3,32 lei pentru un euro, in timp ce sumele de plata ale distribuitorilor catre producatorii de medicamente sunt calculate la un curs de 3,68. Consecinta directa a acestor modificari a fost scaderea marjelor, care a survenit in mod natural dupa inghetarea cursului si care ne-a afectat evident si pe noi", a explicat Isabelle Iacob.
Previziunile pentru perioada urmatoare sunt pesimiste, iar potrivit sefei Help Net, distribuitorii vor continua sa-si revizuiasca conditiile comerciale.
"De asemenea, exista premise conjuncturale de a modifica conditiile comerciale in continuare, cum ar fi cresterea preturilor la combustibil si alinierea depozitelor de medicamente la standarde GDP (good distribution practice) incepand cu luna iulie 2008", a mai spus Isabelle Iacob.
Acestea nu sunt singurele modificari care au avut loc in ultima perioada. In dezbaterea publica se afla o noua lista de medicamente gratuite si compensate, iar de la 1 aprilie s-a trecut la o noua modalitate de prescriere: cea pe brand. Farmaciile si ceilalti jucatori din piata trebuie sa opereze din mers toate aceste modificari.
"O modificare legislativa de cateva randuri poate sa genereze o schimbare complexa a sistemului informatic ce trebuie implementat rapid si cu impact minim asupra pacientilor, ceea ce pentru noi inseamna efort maxim", a afirmat Iacob.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO