Companii

Producătorii de vopsele speră cel mult la stagnare, după un 2010 în care i-au salvat comenzile din industrie

Producătorii de vopsele speră cel mult la stagnare, după un 2010 în care i-au salvat comenzile din industrie

Pe segmentul de vopsele şi acoperiri industriale, vânzările au crescut anul trecut cu 10%, la 140 de milioane de euro

Autor: Ioan Dornescu - Mediafax

12.05.2011, 23:46 432

Consumul de vopsea a crescut uşor anul trecut, dar piaţa a fostsusţinută de utilajele speciale din zona industrială, în timp cezona rezidenţială a contat doar la capitolul renovări.

Principalii jucători nu au mari speranţe referitoare larevenirea cererii în acest an, în condiţiile în care vopseaua seaplică doar după finalizarea unui proiect. Iar în prezent multesunt doar la stadiul fun­da­ţie, scrie revista BUSINESS Construct.Piaţa vopselelor din România a cres­cut anul trecut cu 4%, până laaproape 300 de milioane de euro, iar în acest an s-ar putea majoracu 7%, potrivit companiei de cercetare InterBiz research &consulting.
Evoluţiile au fost diferite însă pentru principalele categorii alepieţei, lacurile şi vopselele decorative, respectiv vopselele şiacoperirile industriale. Segmentul de lacuri şi vopsele decorativea scăzut cu aproximativ 5% anul trecut, la 160 milioane euro, şi aavut o contracţie de 2-3% în volum. Pe segmentul de vopsele şiacoperiri industriale, vânzările au crescut cu 10%, la 140 milioaneeuro. Valorile pieţei totale reprezintă consumul intern, respectivproducţie şi importuri minus exporturi.
"Aşa cum am anticipat în august 2009, în anul 2010 piaţa lacurilorşi vopselelor decorative a fost susţinută de lucrările de renovare.Alţi factori care au contribuit la susţinerea acestui segment aufost extinderea reţelelor de magazine mari, lărgirea ariei dedistribuţie, extinderea gamei de produse în cazul firmelorexistente pe piaţă, intrarea unor noi jucători şi locuinţelefinalizate în anii anterior, dar parţial finisate", spunreprezentanţii companiei de cercetare. Pe de altă parte, segmentulvopselelor şi acoperirilor industriale a fost influenţat pozitiv decreşterea anumitor sectoare ale industriei prelucrătoare, precumauto, electrocasnice şi echipamente electrice sau metalurgie, carela rândul lor au fost susţinute de creşterea cererii la export.
Pentru 2011 compania de cercetare estimează că vânzările de lacurişi vopsele decorative vor stagna valoric şi vor consemna un nouregres uşor în volum. Pe segmentul produselor industriale,vânzările ar putea consemna un avans de până la 10% în acest an.
În ceea ce priveşte producătorii, evaluările diferă atât la niveluldefinirii pieţei, a valorii acesteia, cât şi a evoluţieivânzărilor, companiile vorbind de o scădere mai mare la nivelulanului trecut, în vreme ce estimările pentru 2011 oscilează întrescăderi şi stagnare.
Fabryo Corporation estimează, ţi­nând cont şi de unele rapoarte depiaţă, că segmentul produselor decorative, definit prin lacuri,vopsele şi tencuieli decorative, a scăzut cu 12,8% anul trecut, la149 milioane euro, iar în 2011 va coborî cu circa 4%, până la 143milioane euro. Compania, controlată de fondul de investiţii suedezOresa Ventures, menţionează că a luat în calcul vânzările de pepiaţa internă, fără exporturi, şi a exclus produsele auto,vopselele industriale (pulberi), gleturi şi prafuri (adezivi).
Tot de scădere vorbeşte şi Aurel Köber, acţionarul majoritar alcompaniei Köber, care vede o uşoară revenire a pieţei de-abia în2012.
"De la o valoare estimată de 215-230 milioane euro în 2008, piaţade lacuri şi vopsele a înregistrat în ultimii doi ani scăderisemnificative, ajungând la 170-180 milioane de euro în 2009; în2010 scăderea pieţei a continuat estimativ cu încă 15 - 20% faţă de2009 şi se va menţine în 2011 la nivelul anului 2010, urmând sărevină pe creştere modestă în 2012. Calculul are în vedere cifrelede afaceri ale principalilor jucători de pe acest segment,excluzând vânzările de materiale de construcţii, produse chimicesau alte game care nu intră în categoria de lacuri şi vopsele",spune Köber.
Nikos Kotzias, CFO şi manager general al Druckfarben România, partea grupului elen Druckfarben, estimează că piaţa vopselelor a scăzutcu 20% anul trecut, la 140 milioane euro, şi ar putea înregistra unregres de 10% în acest an.
Cine face piaţa
Mediul concurenţial este format din 270 de firme, dintre care 90importatori. Piaţa este dominată de câţiva jucători, precum Fabryo,Policolor, Deutek, Köber, Daw Benţa, Atlas, Sarcom şi Druckfarben.De asemenea, multinaţionale precum Akzo Nobel, Sigma Kalon-PPG,Sto, DuPont, BASF, Sniezka sau Tikkurila sunt prezente pe piaţăprin intermediul importurilor, conform companiei de cercetare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO