Companii

PwC: Firmele româneşti au depăşit mentalitatea de supravieţuire din 2009 şi au reluat angajările

PwC: Rentabilitatea angajaţilor din România a scăzut cu 12% în 2010

Foto: Shutterstock

Autor: Cristina Cuncea

25.10.2011, 11:49 356

Rentabilitatea capitalului uman din România a scăzut cu 12% anul trecut, de la 1,53 la 1,34, indicator măsurat ca fiind venitul brut generat de fiecare angajat pentru fiecare unitate monetară, euro, dolar sau leu, plătită de angajator sub formă de remunerare, potrivit studiului PwC Saratoga 2011.

"Această evoluţie nu înseamnă că românii sunt mai puţin productivi. Scăderea rentabilităţii a avut ca motiv creşterea uşoară a numărului de angajaţi şi scăderii veniturilor companiilor", a declarat, marţi, într-o conferinţă de presă, Peter de Ruiter, partener şi liderul departamentului de consultanţă fiscală şi juridică al PwC România.

Costurile cu forţa de muncă raportate la costurile totale ale companiilor au crescut cu 10%, de la 9,26% în 2009, la 10,13% anul trecut. Cu toate acestea, costurile cu forţa de muncă din România se menţin în continuare scăzute în comparaţie cu cele din Europa de Vest, potrivit unui comunicat al companiei de consultanţă şi audit PwC România, informează Mediafax.

Aceste evoluţii au adus rentabilitatea capitalului uman din România (1,34) aproape de media din Europa Centrală şi de Est (1,36). S-a menţinut însă un avantaj semnificativ în comparaţie cu Europa de Vest (1,17).

"În actualul context economic, cele mai multe companii din România s-au confruntat cu o deteriorare a rezultatelor financiare. La aceasta s-a adăugat şi o uşoară majorare a costurilor cu forţa de muncă, pe măsură ce multe dintre companii au abandonat practicile de muncă neplătită sau de angajare cu normă redusă, care au fost utilizate pe scară largă în perioada de apogeu a crizei. Prin urmare, rentabilitatea medie a capitalului uman din România a scăzut în mod semnificatviv în 2010", a declarat, în comunicat, de Ruiter.

În opinia sa, scăderea rentabilităţii este un semn de îngrijorare cu privire la competitivitatea României, iar companiile locale ar trebui să se concentreze pe îmbunătăţirea rezultatelor financiare şi a productivităţii muncii, pentru a menţine atractivitatea României ca destinaţie de investiţii în Europa Centrală şi de Est.

Pe de altă parte, specialiştii PwC au remarcat o creştere a ratei de recrutare externă în companiile locale în 2010 faţă de 2009. Costul recrutării a scăzut de asemenea la jumătate, de la 500 de euro pe angajat la 250 de euro.

"După o cvasi-îngheţare a ratei de recrutări externe în 2009, companiile din România au început din nou să recruteze personal din afara organizaţiei pentru toate poziţiile, rata de recrutare externă dublându-se în 2010 faţă de 2009 (14,1% şi respectiv 6,7%). Aceasta este încă o dovadă că firmele autohtone au depăşit mentalitatea de supravieţuire din perioada crizei din 2009 şi au început să-şi refacă efectivele. Cu toate acestea, în condiţiile în care perioada tulbure din punct de vedere economic se pare că se va prelungi, este important pentru companiile locale să rămână suple şi agile şi să păstreze un control ferm asupra costurilor", a mai spus de Ruiter.

Studiul PwC Saratoga România 2011 prezintă date exhaustive referitoare la indicatori ai Capitalului Uman pe baza datelor colectate de la 81 de companii participante din cinci ramuri economice - telecomunicaţii şi tehnologie, produse industriale, industria farmaceutică, industria bunurilor de larg consum şi bancar.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO