Companii

Renault iese din cursa pentru Daewoo. Ford ramane pe pozitii

29.09.2006, 20:01 23

Grupul francez Renault, unul dintre cumparatorii cei mai interesati de fabrica de la Craiova, s-a razgandit dupa ce revenirea fabricii la stat a durat mai mult decat se anticipa, a declarat Carlos Ghosn, presedintele Renault - Nissan.
"Ne vom concentra pe fabrica existenta (Dacia - n. red.), unde vom dezvolta capacitatea", a declarat Carlos Ghosn la Salonul Auto de la Paris. Renault era interesat de fabrica de la Craiova pentru a produce masini Nissan, deoarece producatorul japonez nu avea nicio facilitate de productie in zona de est a Europei. Ulterior, pe masura ce recumpararea pachetului majoritar de actiuni la Daewoo Craiova de la compania coreeana a intarziat, oficialii Renault si-au temperat declaratiile.
Printre ceilalti producatori interesati de fabrica se aflau si americanii de la Ford si General Motors.
Presedintele diviziei europene a Ford, John Fleming, a declarat tot in cadrul salonului de la Paris ca este in continuare interesat de fabrica de la Craiova, unde ar putea produce masini din clasa mica.
De altfel, oficialii Ford au purtat deja discutii la Bucuresti cu premierul Calin Popescu-Tariceanu, care a dat asigurari ca potentialul investitor va beneficia de facilitati conform normelor UE.
La sfarsitul lunii august, reprezentantii romani si cei ai companiei sud-coreene Daewoo au semnat la Bucuresti un acord prin care statul a redevenit unicul proprietar al uzinei Daewoo Automobile Romania, de la Craiova. Uzina de la Craiova va reveni in proprietatea statului roman in aceasta luna.
Potrivit ministrului economiei, Codrut Seres, procedura de privatizare a uzinei cu un investitor strategic va incepe in termen de doua luni de la finalizarea tranzactiei, prevazuta pentru perioada 15-20 octombrie. Statul va mentine in aceasta perioada numarul de angajati, si exista posibilitatea unor noi angajari.
Autoritatile romane intentioneaza sa transfere unui investitor strategic un pachet majoritar de actiuni, care poate fi de 51% pana la 100% din capitalul social.
Daewoo Motor a detinut 51% din actiunile Daewoo Automobile Romania, iar diferenta de 49% din capitalul social apartine firmei Automobile Craiova, la care statul detine 72,4% din actiuni.
Reprezentantii General Motors au precizat in schimb ca situatia nu s-a schimbat fata de cea din urma cu un an, cand au declarat ca fabrica de la Craiova ar putea reprezenta "o solutie interesanta".
Planurile Renault in Romania vizeaza dezvoltarea accelerata a gamei Logan, urmand sa apara si alte variante in urmatorii ani.
"Pana in 2009 vor fi sase variante de caroserie Logan", a mai spus Ghosn.
In prezent, gama Logan include modelul de limuzina, iar din aceasta luna va aparea si modelul break, prezentat ieri in premiera mondiala la salonul de la Paris.
"Prin modelul break ne continuam strategia de a lansa automobile adaptate pentru pietele unde sunt vandute", a mai spus Ghosn.
Modelul break - prima Dacie care poate acomoda sapte pasageri - va fi comercializat din octombrie in Romania, urmand sa inceapa sa fie livrat de anul viitor si in Europa de Vest. Pretul noului model va fi cuprins intre 8.200 de euro si 11.600 de euro, cu toate taxele incluse, si ar putea sa reprezinte, potrivit vice-presedintelui Dacia, Constantin Stroe, pana la 18% din vanzarile Logan.
O alta directie de dezvoltare a Renault in Romania vizeaza un centru de design care ar putea implica investitii de 450 de milioane de euro.
"Aveam in vedere o anumita locatie in judetul Dambovita, insa am intampinat unele probleme si am gasit o locatie alternativa. In mod normal, la inceputul anului trebuia sa incepem constructia", explica Constantin Stroe.
Salonul de Paris a inceput ieri, primele doua zile fiind dedicate presei de specialitate. De sambata si pana in data de 15 octombrie, salonul este deschis si pentru publicul larg.
Printre cele aproximativ 60 de modele in premiera mondiala se afla, pe langa Dacia Logan Break, si modele de lux precum varianta decapotabila a BMW M6, Citro?n C4 Picasso, Honda CR-V, KIA Ed, Mazda CX-7, Mercedes Benz CL 63 AMG, Opel Antara, Porsche 911 Targa, Seat Altea XL, Toyota Yaris TS sau Volvo C30.

Ford: Daca preluam Daewoo, vom produce aici automobile de clasa mica
Ford va produce automobile din clasa mica, in special pentru piata est-europeana, in cazul in care va prelua fabrica Daewoo Automobile Romania, a declarat presedintele Ford Europa, John Fleming. "Achizitia uzinei de la Craiova este in special o oportunitate pentru extinderea activitatii Ford in Europa Centrala si de Est, insa nu excludem si abordarea altor piete", a spus Fleming, la Salonul Auto de la Paris.
Oficialul Ford a adaugat ca nu exista un plan foarte detaliat in ceea ce priveste productia la uzina de la Craiova, pentru ca nu este clar daca Ford va prelua compania.
"Ne-am exprimat interesul pentru achizitia constructorului de la Craiova si asteptam sa se desfasoare etapele necesare in acest proces. Probabil la sfarsitul acestui an, sau cel mai tarziu anul viitor, Guvernul roman va face public numele constructorului care va prelua uzina", a adaugat Fleming.
Presedintele Ford Europa a adaugat ca nu au fost inca stabilite cu exactitate eventualele facilitati fiscale de care va beneficia compania americana in cazul preluarii uzinei de la Craiova.
"Nu stim ce fel de stimulente fiscale vom primi, insa trebuie sa avem in vedere ca Romania va deveni parte a UE, care are reglementari foarte stricte in acest sens", a mai spus Fleming.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO