Retail&Agrobusiness

Ungaria va avea din 2026 port la Marea Mediterană

Ungaria va avea din 2026 port la Marea Mediterană

Autor: Catalina Apostoiu

12.12.2022, 00:05 14240

Un acord încheiat recent va permite în curând lansarea de investiţii prepa­ratorii pentru ca firmele maghiare să poată folosi partea deţinută de Ungaria din portul Trieste, Italia, pentru activităţile lor de export din 2026, a anunţat ministrul ungar al afacerilor externe şi comerţului Peter Szijjarto, potrivit Hungary Today.

Oficialul ungar a purtat discuţii cu vicepremierul italian Matteo Salvini, după care acesta a anunţat că obiectivul guvernului maghiar pentru zona achiziţionată în cadrul portului Trieste este de a se asigura că firmele maghiare au acces mai rapid şi mai facil la mare.

Potrivit lui Szijjarto, conceptul de dezvoltare prezentat va duce la crearea unui port capabil să gestio­neze 2,5 milioane de tone de bunuri pe an, atât pe cale rutieră, cât şi ferată. Prin pro­gramul comun de dezvoltare, Ungaria şi Italia intenţionează să facă din Trieste unul dintre cele mai im­portante porturi din Europa Centrală.

Italia şi Ungaria au finalizat oficial acordul prin care Ungaria a primit drepturi de concesiune asupra unei zone de 300 de metri din Trieste în 2019. În total, statul ungar a plătit Italiei 31 mil. euro pentru concesio­na­rea zonei pe o perioadă de 60 de ani.

Se ştie de multă vreme că Ungaria îşi doreşte o ieşire la mare cu scopul de a susţine şi creşte activităţile comerciale ale compa­niilor maghiare. Ţara a vizat anterior portul sloven Koper, însă proiectul a eşuat în mare parte pentru că aliatul premierului ungar Viktor Orban, Janez Jansa, nu a mai fost reales la conducerea Sloveniei.

Mulţi au speculat mai apoi cu privire la celălalt gigaproiect al guvernului ungar, construcţia extrem de costisitoare a căii ferate Budapesta-Belgrad având drept obiectiv obţinerea unui acces mai facil dinspre şi la portul Pireu, deţinut acum aproape în întregime de China.

În martie 2019, Italia a devenit prima ţară G7 care participă la vastul proiect de infrastructură al Chinei One Belt, One Road. Capitolul italian al proiectului chinez se concentrează pe două porturi italiene: Genova şi Trieste.

Recent, Szijjarto s-a întâlnit şi cu ministrul italian al industriei Adolfo Urso, cu care a discutat despre relaţiile economice dintre cele două ţări. Potrivit lui Szijjaro, Italia este una dintre cele mai dezvoltate economii ale lumii, iar cooperarea cu aceasta ar putea ajuta Ungaria să evite recesiunea.

Companiile italiene reprezintă a noua cea mai mare comunitate de investitori din Ungaria. Italia este al patrulea mare partener al Ungariei la capitolul comerţ extern, comerţul bilateral atingând un maxim record de 12 miliarde de euro anul trecut şi fiind aşteptat să înregistreze o creştere de 20-25% în acest an.

 

Prin programul comun de dezvoltare, Ungaria şi Italia intenţionează să facă din Trieste unul dintre cele mai importante porturi din Europa Centrală


 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO