Companii

Romania a atras in 2007 doar 3% din fondurile europene pentru agricultura si dezvoltare durabila

Romania a atras in 2007 doar 3% din fondurile europene pentru agricultura si dezvoltare durabila

Click pentru imaginea intreaga

26.03.2008, 14:12 22

Fondurile de pre-aderare pentru anul 2007 au fost destinate lansarii, depunerii si aprobarii de proiecte, astfel incat o prima cuantificare a absorbtiei se va vedea abia la sfarsitul anului 2008 sau chiar in 2009.
Gradul de absorbtie a fondurilor europene dupa primul an de la aderarea Romaniei la Uniunea Europeana s-a situat la circa jumatate fata de nivelul inregistrat de tari precum Cehia, Polonia, Ungaria si Slovacia, conform unui studiu publicat de Banca Nationala a Romaniei in martie 2008.
Astfel, rata de absorbtie pentru Romania a fost de 21,7%, fata de 42,9% Ungaria sau 42,8% Polonia. Fondurile structurale si de coeziune au fost absorbite in proportie de 32,7%, iar cele destinate agriculturii si dezvoltarii rurale au fost atrase doar in proportie de 3%.
Procedura de alocare a banilor prin decontare este unul din factorii care influenteaza rata de absorbtie scazuta din acest an. "In acest an se va pune accent pe lansarea, depunerea si aprobarea de proiecte, iar o prima cuantificare a gradului de absorbtie a fondurilor structurale si de coeziune va putea fi facuta la sfarsitul anului 2008 sau chiar in 2009", a precizat oficialul MEF.
In Romania, primele lansari de finantari s-au facut spre sfarsitul anului 2007 si in primele luni ale lui 2008. Reprezentantul MEF a explicat ca, pana la sfarsitul anului in curs, s-ar putea finaliza primele proiecte, respectiv cele pentru care este nevoie de finantari mici, de cateva zeci de mii de euro. Totodata, Ciobanu a spus ca primele lansari au si scopul de a testa corectitudinea documentelor si reactia celor care aplica.
Pentru anul 2008, Romania are la dispozitie fonduri europene cu o valoare totala de 2,9 mld. euro dintr-un total de 17,6 mld. euro pe care trebuie sa-i absoarba in perioada 2007-2011. Anul trecut, valoarea fondurilor a fost de 2 mld. euro, din care 1,28 mld. euro au fost fondurile structurale si de coeziune, iar 0,76 mld. euro au reprezentat fondurile pentru agricultura si dezvoltare rurala. Cea mai buna rata de absorbtie de 100% a fost pentru Fondul European pentru pescuit, iar pentru fondurile structurale, rata de absorbtie este de circa 30%.
Din cele 2,9 mld. euro fonduri nerambursabile, cele mai mari sume alocate pentru 2008 sunt pentru Fondul European pentru Dezvoltare Regionala (FEDR), destinat reducerii dezechilibrelor intre diferitele regiuni ale UE, si Fondul European pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala (FEADR), respectiv 0,86 mld. euro, cu 0,16 mld. euro mai mult ca anul trecut, si 1,02 mld. euro.
Valoarea totala a celor sapte POS-uri va ajunge la 19,2 miliarde de euro pana in 2013, din care 2,5 miliarde de euro sunt destinati pentru cresterea competitivitatii economice, 4,5 miliarde pentru transporturi si tot 4,5 miliarde de euro pentru mediu, pentru cheltuielile regionale fiind dispuse 3,7 miliarde de euro, iar pentru asistenta tehnica 170 de milioane de euro. Dezvoltarea resurselor umane are alocata o suma de 3,4 miliarde de euro, iar dezvoltarea capacitatii administrative 208 milioane de euro.
Programul de mediu este cel mai avansat in elaborarea proiectelor, deoarece exista deja institutii si personal cu experienta proiectelor ISPA. Pentru POS-ul pe Mediu au fost lansate integral trei axe prioritare, din cele sase ale programului, una a fost lansata partial, iar celelalte doua urmeaza sa fie lansate in urmatoarele luni. Celelalte POS-uri, Resurse Umane, Transport, Capacitate Administrativa, Competitivitate Economica si Asistenta Tehnica, au fost lansate partial in primele luni ale lui 2008 si urmeaza sa fie lansate integral pe parcursul anului.
Potrivit lui Stefan Ciobanu, director in cadrul ACIS (Autoritatea pentru coordonarea instrumentelor structurale), Programul de Dezvoltare Regionala pe mediu este cel mai avansat dintre cele sapte POS-uri (Programe Operationale Sectoriale), pe care Romania trebuie sa le aplice pana in 2013. Astfel ca primele contracte de mediu pentru accesarea de fonduri structurale vor fi semnate la inceputul lunii aprilie, iar valoarea totala a fondurilor destinate derularii proiectelor ajunge la 570 de milioane de euro.
In cazul in care exista anumite programe sau axe din cadrul unui program care atrag mai multe proiecte decat poate finanta bugetul alocat, autoritatile romane pot decide sa transfere fondurile de la o operatiune la alta, de la o axa la alta si chiar de la un program la altul, daca acestea nu au suficiente proiecte aprobate.
De asemenea pot fi comasate bugetele pe mai multi ani, daca pentru un program se doreste atragerea mai multor proiecte. Este cazul proiectelor depuse in acest an pentru investitiile IMM-urilor din Programul Operational "Cresterea Competitivitatii Economice", pentru care au fost comasate bugetele incepand din 2007 pana in 2009, cu o valoare de 34 de milioane de euro.
Intreprinderile mici si mijlocii vor putea accesa, in urmatorii patru ani, fonduri de peste un miliard de euro pentru cresterea competitivitatii economice, iar lansarea Ghidului aplicantului pentru accesarea acestor fonduri va fi la inceputul lunii aprilie. Vor primi finantare trei tipuri de proiecte: pentru consultanta pana la 10.000 de euro, pentru investitii mici pana la 250.000 de euro si intre 250.000 de euro si 1,5 milioane de euro in investitii mari, atat fonduri europene, cat si fonduri proprii.
Nu putem vorbi deocamdata despre rezultate concrete ale proiectelor finantate din fonduri europene decat in cazul fondurilor de preaderare. Pana in prezent, au fost semnate 262 de contracte finantate din fondurile de preaderare ISPA cu o valoare totala de 2,3 miliarde de euro destinati proiectelor de mediu si transport.
Pana in prezent, in conturile beneficiarilor au ajuns aproximativ 768 de milioane de euro, fiind finalizate zece contracte si alte 21 de contracte sunt pe cale de a fi incheiate.
De asemenea sunt in curs de semnare in acest an alte 60 de contracte.
Principalele probleme care duc la costuri suplimentare si nerespectarea termenelor proiectelor sunt intarzierea studiilor de fezabilitate, calitatea scazuta a documentelor depuse si achizitiile de terenuri pentru proiectele de transport.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO