Companii

Romanii au cumparat anul trecut peste 15 tone de aur, desi pretul gramului s-a majorat cu 40%

02.04.2008, 14:46 225

Romanii au cumparat anul trecut aur in valoare de peste 240 de milioane de euro, in conditiile in care s-au achizitionat peste 15 tone de bijuterii de aur, conform lui Mihail Pacioianu, prim-vicepresedinte al Federatiei Metalelor si Pietrelor Pretioase si Semipretioase Diamond-Gold (FMPPS-DG), o asociatie care insumeaza 2.000 de societati comerciale ce desfasoara operatiuni cu metale si pietre pretioase.
"Tranzactiile cu aur au inregistrat in ultimii ani un ritm mediu de crestere de 10%, anul trecut fiind comercializate pe piata romaneasca aproximativ 15 tone de bijuterii din aur", a declarat Mihail Pacioianu. El a mai spus ca pretul bijuteriilor din aur s-a majorat anul trecut cu aproximativ 40% fata de 2006, cand gramul de aur se vindea cu aproximativ 50 de lei. "Daca in 2006 pretul unei bijuterii era de aproximativ 50 de lei pe gram de aur, in 2007, cu mici fluctuatii, pretul a ajuns la aproape 70 de lei", a adaugat el.
Mihail Pacioianu a precizat ca pretul aurului va creste in continuare, ceea ce va atrage un numar mai mare de investitori pentru metalul galben. "Numarul celor care fac tranzactii cu aurul a crescut semnificativ, datorita faptului ca investitorii cauta sa isi plaseze banii in investitii mai sigure, iar aurul reprezinta o astfel de investitie in conditiile in care dolarul este instabil", a mai adaugat el.
Majorarea pretului la aur aduce castiguri celor care produc si extrag cantitati mari de aur, caselor de amanet care au acces la produsele din aur si persoanelor care detin cantitati mari de metal pretios, conform lui Mihail Pacioianu.
El a mai adaugat ca bijuteriile din aur reprezinta 90% din aurul tranzactionat pe piata romaneasca. "In Romania sunt in prezent aproximativ 5.000 de societati comerciale autorizate sa realizeze operatiuni cu metale si pietre pretioase si 200 de producatori autohtoni", a precizat Mihail Pacioianu.
Producatorii autohtoni de bijuterii de aur sunt cei mai afectati de majorarea pretului la aur, intrucat se confrunta cu cresterea preturilor la materialele importate si cu scaderea puterii de cumparare a consumatorilor. "Producatorii autohtoni au realizat doar 5% din cantitatea de bijuterii vanduta in Romania, restul de 95% fiind importate. Acestia sunt si cei mai expusi la efectele negative ale cresterii pretului la materia prima aur", a precizat
prim-vicepresedintele FMPPS-DG.
Modalitatile de investitie in aur pe piata romaneasca sunt achizitionarea de bijuterii din aur, monede si lingouri sau aur financiar (aurul care se tranzactioneaza prin banci), conform lui Pacioianu.
Daniela Anofii, directorul de marketing al companiei Royal Caro, producatoare si distribuitoare de bijuterii din aur, a spus ca pretul bijuteriilor din aur vandute a crescut pe perioada anului 2007 cu aproximativ 20% fata de anul anterior. "Din decembrie 2007 gramul de aur la 14 carate se vinde in magazinul nostru cu 80 de lei", a declarat Anofii. "Este posibil sa se inregistreze scumpiri ale bijuteriilor din aur in conditiile majorarii cotatiei aurului", a mai adaugat ea.
Karl Heinz, presedintele Patronatului Bijutierilor din Romania, a spus ca accizele si TVA-ul reprezinta aproximativ 50% din pretul unei bijuterii din aur, ceea ce conduce la aparitia pietei negre. "Importurile neoficiale depasesc cu mult productia interna", a declarat el.
El a mai spus ca productia autohtona de bijuterii din aur se ridica la aproximativ 250 de kilograme pe luna, adica o cantitate de 3 tone anual. "Sunt produse aproximativ 500 de kilograme de bijuterii lunar, din care jumatate sunt din aur si jumatate din argint".
"Din volumul pietei, care este foarte greu de estimat din cauza existentei pietei subterane, vanzarile bijuteriilor in Romania se ridica lunar la peste o tona, adica sub un gram de aur consumul mediu pe cap de locuitor", a mai mentionat el.
Cornel Cojocaru, director executiv al Directiei de Comunicare si purtatorul de cuvant al Bancii Comerciale Romane (BCR), a declarat ca in ultimii doi ani pretul aurului
s-a majorat de aproximativ doua ori, cotatia medie a aurului in 2006 fiind de 327 de dolari pe uncie (unitate de masura specifica metalelor pretioase ce reprezinta 31,10 grame - n.r.), fata de cotatia medie in 2007, de 695 de dolari pe uncie. BCR a cumparat anul trecut de la peste 9.000 de clienti persoane fizice aproximativ 77 de kilograme de aur, mai putin cu 24% fata de anul anterior, conform lui Cornel Cojocaru. "Ponderea persoanelor fizice in totalul clientilor este de 95%", a mai mentionat el.
In ultimii 10 ani cotatia aurului pe piata romaneasca varia intre 7,5 lei si 10 lei pe gram, iar in prezent a depasit 71 de lei gramul, conform statisticilor BNR.

Cote record pe pietele internationale
Piata bijuteriilor a fost dominata in ultimii ani de coliere masive si bratari din aur de multe carate. Cu toate ca aceste piese scumpe sunt inca in topul alegerilor celor bogati si celebri, iubitorii de bijuterii de conditie mai modesta au introdus un nou trend in lumea accesoriilor: articole subtiri, fine, doar suflate cu aur sau goale pe dinauntru, dar si bijuterii confectionate din materiale neconventionale. Preturile metalelor pretioase au atins in ultima perioada cote record, aurul ajungand la aproape 1.000 de dolari (650 de euro) uncia, in timp ce platina costa peste 2.000 de dolari (1.300 de euro) uncia, ceea ce i-a determinat pe unii bijutieri sa opteze pentru accesorii foarte subtiri sau numai suflate cu aur sau platina. Bijutierii din intreaga lume se confrunta cu fluctuatiile zilnice ale preturilor la metalele pretioase, care ii forteaza sa reevalueze continuu preturile bijuteriilor vandute. Situatia este atat de schimbatoare de la o zi la alta, incat clientii sunt atentionati ca preturile afisate sunt valabile numai in ziua respectiva. Productia mondiala de aur a scazut cu 6% din 2001, iar analistii spun ca preturile actuale nu vor opri aceasta tendinta descrescatoare a productiei in urmatorii patru ani. O majorare a pretului aurului, care a atins luna aceasta pragul de 990 de dolari (646 de euro) pe uncie, le permite firmelor sa exploateze zacaminte de o calitate mai slaba, insa lipsa descoperirii unor noi zacaminte face din cresterea productiei o posibilitate foarte indepartata. Cresterea pretului aurului nu este de ajuns pentru a provoca o crestere a productiei, din cauza instabilitatii preturilor pe termen lung, a problemelor de logistica si a lipsei proiectelor.
Sursa: Budapest Business Journal

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO