Companii

Rompetrol: Suntem o companie oportunista. Mergem mai departe in Franta, analizam Serbia si Ucraina

15.04.2008, 14:56 30

Franta ramane singura piata sigura de dezvoltare pentru benzinariile Rompetrol, in afara Romaniei, in conditiile in care planurile de extindere in Ucraina si Serbia sunt deocamdata blocate de costurile mari de achizitie a activelor, respectiv de situatia politica instabila.
In urmatorii trei ani, investitiile in extinderea retelei de benzinarii din Franta ar putea ajunge la aproximativ 115 mil. euro, principala tinta fiind achizitia de benzinarii localizate pe autostrada. Rompetrol este prezent pe piata franceza de la inceputul anului 2006 cand a preluat cel mai mare distribuitor independent de produse petroliere, Dyneff.
"In Franta, vom incerca in urmatorii trei ani sa modernizam cele 30 de statii proprii pe care le vom opera sub brandul Rompetrol. Investitia se ridica la aproximativ 0,5 mil. euro pe fiecare unitate. Restul de 200 de statii care sunt in sistem franciza le vom pastra asa cum sunt. Nu intentionam sa mai crestem anul acesta pe numarul de francize", spune Eric Kish, vicepresedinte senor al diviziei de retail din cadrul grupului Rompetrol.
Grupul va participa si la toate licitatiile de reinnoire a licentelor pentru benzinariile localizate pe autostrazile franceze. Reprezentantul Rompetrol spune ca in urmatorii trei ani vor avea loc 100 de astfel de licitatii.
"Speram sa castigam cel putin 20% din aceste licitatii. Investitia intr-o benzinarie localizata pe autostrada se ridica la aproximativ 5 mil. euro", spune Kish, ceea ce inseamna ca investitia totala in Franta s-ar putea ridica la aproximativ 115 mil. euro.
In prezent, Rompetrol are doua benzinarii localizate pe autostrazile franceze, deschise in luna mai a anului trecut.
Afacerile dezvoltate pe piata franceza vor ajunge anul acesta la 3,7 mld. dolari, potrivit presedintelui Rompetrol, Dinu Patriciu, in comparatie cu nivelul de 3 miliarde de dolari raportat in 2007.
Cea mai semnificativa parte a afacerilor Rompetrol in Franta nu vin insa pe segmentul de benzinarii.
"Pe piata franceza noi suntem un angrosist foarte mare, un importator de produse petroliere si un vanzator pe partea de en detail, care inseamna, de exemplu, contracte cu agricultorii si plasarea unor rezervoare in apropierea locurilor unde isi desfasoara activitatea. Suntem o firma oportunista, iar daca vor aparea oportunitati de dezvoltare acolo, vom profita de ele", spune reprezentantul Rompetrol.
Impreuna cu afacerile pe partea de retail dezvoltate in Romania, care au ajuns anul trecut la un nivel de 1,8 mld. dolari, afacerea din Franta a grupului Rompetrol asigura aproximativ 90% din totalul businessului pe segmentul de retail inregistrat la nivel de grup.
Anul trecut, compania isi anunta intentia de a intra pe piata din Ucraina prin intermediul a 200 de francize, precum si pe cea din Serbia prin 50 de francize.
"In Serbia nu s-a intamplat nimic anul trecut din cauza situatiei politice existente. Oricum am luat decizia de a infiinta o entitate juridica acolo, nu vor fi mai mult de doi oameni, care vor supraveghea evolutia pietei sarbesti", spune Kish. In Ucraina, desi pe partea de wholesale afacerile au mers foarte bine, intrarea si pe segmentul de benzinarii a fost imposibila din cauza costului ridicat al activelor.
"In Ucraina, am avut un an extrem de bun si am reusit sa devenim cel mai mare importator de benzina Euro 4 local. Ne-am depasit asteptarile cu 100% mai ales datorita contextului pietei. Acolo se comercializeaza cu precadere carburanti de foarte slaba calitate, in timp ce masinile ucrainenilor sunt din ce in ce mai scumpe. Practic, putem spune ca am fost in locul potrivit la momentul potrivit. Pe partea de benzinarii inca nu am intrat din cauza pretului foarte ridicat al activelor. O benzinarie in Ucraina este in medie de doua ori mai scumpa comparativ cu alte piete si de aceea am luat decizia sa asteptam un moment mai prielnic al pietei", explica Kish.
Intentiile de dezvoltare ale companiei urmeaza sa fie concretizate dupa elaborarea unui plan pe cinci ani impreuna cu noi actionari majoritari ai grupului, compania kazaha de stat KazMunaiGaz.
Grupul Rompetrol estimeaza pentru anul acesta afaceri de 12 mld. dolari. La nivel international, Rompetrol are peste 650 de benzinarii. Pachetul majoritar de actiuni al grupului a fost cumparat anul trecut de KazMunaiGaz intr-o tranzactie evaluata de 2,7 mld. dolari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO