Companii

S-au dus vremurile bune in retail: incepe batalia dura pentru fiecare euro pe metru patrat

06.04.2009, 17:48 38
 
Carrefour, Metro Cash & Carry si Billa, deschizatorii de drumuri din retailul alimentar modern, sunt retelele care anul trecut si-au diminuat cel mai mult productivitatea, calculata ca valoare a vanzarilor pe metru patrat, comparativ cu 2007, potrivit unei analize a ZF pe baza datelor comunicate de companii.
Analiza a luat in calcul primii doi jucatori de pe fiecare din segmentele cash& carry, hipermarketuri, supermarketuri si discount, datele privind vanzarile si suprafetele de vanzare avand ca sursa companiile. De asemenea, suprafetele de vanzare ale retelelor la finalul celor doi ani 2007 si 2008 au fost ajustate in functie de datele de inaugurare ale magazinelor noi.
Reteaua Carrefour a inregistrat anul trecut cel mai mare declin al productivitatii, de circa 30%. Reprezentantii Carrefour nu au dorit sa comenteze pe baza acestui subiect. Anul trecut, Andreea Mihai, directorul de marketing al Carrefour Romania, anticipa diminuarea vanzarilor pe metru patrat ale retelelor mari de magazine pe piata locala, avand ca explicatie extinderea retailului modern in zone ale tarii unde puterea de cumparare este mai mica fata de marile centre urbane.
La randul sau, Real, principalul competitor al Carrefour pe aceasta piata, a inregistrat o stagnare a vanzarilor pe metru patrat in 2008, comparativ cu valoarea din 2007. Un alt jucator important, grupul Kaufland, nu a facut publice rezultatele financiare pentru 2008. Reprezentantii Real au subliniat ca dinamica vanzarilor in valoare poate fi diferita de cea a vanzarilor in volum, datorita diferentelor de preturi.
„De exemplu, in ceea ce priveste fructele si legumele, vanzarile in reteaua Real Romania au inregistrat cresteri in 2008 fata de anul anterior, insa nu in valoare, ci in cantitate. Explicatia este faptul ca 2008 a fost un an bun pentru agricultura romaneasca, astfel incat noi am putut vinde produse din recoltele anului trecut cu preturi mai mici decat in anul 2007. In 2007 am avut o vara foarte fierbinte si pana in luna octombrie ramaseseram fara produse romanesti pentru ca recoltele au fost foarte slabe. Astfel, am fost nevoiti sa importam aceste produse si preturile erau mult mai ridicate", a explicat Tjeerd Jegen, directorul general al Real Hypermarket Romania.
 
Expansiunea hiper si supermarketurilor a muscat din cota magazinelor cash & carry
Ionut Pascu, project manager al companiei Roland Berger Strategy Consultants Romania, spune ca stagnarea sau diminuarea vanzarilor pe metru patrat ale retelelor de hipermarketuri poate fi explicata prin expansiunea agresiva a jucatorilor din acest segment. Astfel, unitatile nou-deschise pot trage in jos media vanzarilor pe metru patrat ale unei retele mai vechi, aceasta urmand sa se echilibreze odata ce unitatile noi ajung la maturitate.
„In primele luni dupa deschidere, o unitate noua nu realizeaza aceleasi vanzari ca si o unitate veche, avand un vad comercial in formare care nu permite generarea unui flux/trafic apropiat de media retelei de magazine. Abia in momentul in care intregul bazin de potentiali consumatori vizati de studiile de piata premergatoare deschiderii unei unitati vor introduce in traseul lor noua zona de cumparaturi, aceasta unitate poate sa-si atinga potentialul maxim de vanzari", afirma Pascu.
Si pe segmentul magazinelor cash & carry s-a remarcat anul trecut diminuarea vanzarilor pe metru patrat ale celui mai mare jucator, Metro, cu un ritm de circa 7%, in timp ce competitorul sau principal, reteaua Selgros, a stagnat la valoarea de circa 5.400 de euro/mp.
„In cazul segmentului cash&carry, stagnarea sau chiar diminuarea performantei retelelor in vanzarile pe metru patrat din 2008 pot fi justificate de doua evolutii concomitente: pe de o parte apropierea de gradul de saturatie a acestui tip de magazine si pe de alta parte expansiunea comerciantilor en-detail pe formate moderne", explica Pascu.
„Privind dintr-o alta perspectiva, principalele doua categorii de clienti ale acestui segment sunt micii comercianti traditionali si firmele din sectorul HoReCa. Vanzarile catre micii comercianti traditionali au inregistrat probabil o scadere - pe fondul diminuarii accelerate a cotei de piata a acestor comercianti - aceasta fiind insa compensata cel putin partial de o crestere a vanzarilor catre sectorul HoReCa".
 
Vanzarile Billa, minus 10% pe metru patrat
Pe segmentul supermarketurilor, Billa, cel mai mare jucator, a inregistrat anul trecut o stagnare a vanzarilor sale in euro la nivelul din 2007, cu toate ca reteaua s-a extins cu 6 unitati in aceasta perioada. Astfel, productivitatea sa calculata ca vanzari pe metru patrat s-a redus cu circa 10%, ajungand la aproximativ 7.100 de euro/mp.
In retailul modern, singurul segment de piata pe care liderii si-au majorat vanzarile pe metru patrat in 2008 fata de anul anterior este cel cu discount. Penny Market si Plus, jucatori care duc o lupta stransa pentru primul loc pe piata de profil, au avut anul trecut vanzari medii de 4.500 de euro pe metru patrat. Analiza ZF nu a luat insa in calcul calendarul deschiderilor discounterilor in perioada 2007-2008, din lipsa de date.
„Este de asteptat ca discounterii sa se afle printre castigatorii acestei perioade economice nefavorabile, in conditiile in care politica lor de preturi se apropie cel mai mult de asteptarile unei ponderi importante de consumatori", anticipeaza Pascu. „Prin urmare vanzarile pe metru patrat in acest tip de magazine probabil ca vor evolua pozitiv, chiar in contextul continuarii expansiunii retelelor de profil, in special in orasele sub 100.000 de locuitori", completeaza el.
 
Trendul descendent va continua in 2009
Per ansamblu, vanzarile pe metru patrat inregistrate anul trecut in retailul alimentar modern s-au diminuat cu 7% fata de 2007, ajungand la 6.675 de euro/mp, dupa cum arata datele centralizate de ZF.
In anul 2006, Romania ocupa locul al doilea in clasamentul pietelor europene dupa valoarea vanzarilor pe metru patrat in hipermarketuri (10.200 euro/mp), pe primul loc fiind Franta (13.200), conform unui studiu citat in 2008 de Carrefour. Metro Cash& Carry, Carrefour si Billa figurau si in 2006 in fruntea topului celor mai performante retele din comertul local, conform aceleiasi surse.
„Trendul descendent al vanzarilor pe metru patrat va continua in 2009 pentru toti jucatorii din piata datorita unei scaderi generale a valorii vanzarilor - generata de diminuarea consumului in cazul anumitor categorii si de reorientarea evidenta a consumatorilor catre produse mai ieftine sau marci private, in cazul altor categorii. Declinul va fi mai pronuntat in cazul retelelor care vor investi in deschiderea de noi magazine tocmai din cauza majorarii suprafetei totale de vanzare", anticipeaza Marius Caluian, directorul general al companiei de cercetare MEMRB.
In contextul actual, cum pot retailerii sa atenueze impactul acestui declin asupra profitabilitatii?
„La nivel strategic, companiile de retail au la indemana masuri precum revizuirea strategica a portofoliului de magazine sau diferentierea formatelor de magazine prin comunicarea mai clara catre clienti a beneficiilor unui anumit format", afirma Ionut Pascu.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO