Companii

SAB (Ursus): ramanem atenti la alte oportunitati de achizitie

15.08.2001, 00:00 27



Piata berii din Romania ofera de cativa ani incoace observatorilor ei un spectacol care se apropie mult de cel oferit de febra achizitiilor si fuziunilor din vest.

Pentru cei 500 de milioane de dolari,atat cat valoreaza berea bauta anual de romani, se bat patru companii internationale de calibru (Interbrew, Tuborg, Brau Union si South African Breweries).

Dincolo de disputa la nivel de vanzari si publicitate, a devenit o obisnuita ca in fiecare an, un concurent sa incerce depasirea celuilalt si prin achizitii.

Astfel, anul trecut, austriecii de la Brau Union au cumparat anul trecut de la Brewery Holdings trei fabrici de bere si marcile aferente, mutare prin care si-a dublat cota de piata la 36%.

Anul acesta a venit randul South African Breweries (SAB), al optulea producator mondial de bere si detinator al marcii Ursus, sa dea lovitura.

Grupul a reusit de curand cea mai spectaculoasa miscare de pe piata berii din Romania in acest an: achizitia Bere Timisoreana, cel mai mare producator regional. In urma acestei achizitii, SAB a depasit Interbrew din punct de vedere al cotei de piata, care a crescut la 14,5%.

Steve Woodward, directorul executiv al SAB Romania, detaliaza pentru Ziarul Financiar "afacerea Bere Timisoreana".

Cat au durat negocierile si care au fost momentele in care ati fost aproape de a renunta ? Fabrica a fost cumparata de manageri printr-un fel de "preluare ostila" (angajatii au fost anunatati in repetate randuri ca societatea va fi cumparata pentru a fi determinati sa vanda actiunile). Exista probleme juridice in acest sens care ar putea ameninta absorbtia?

Atat conducerea SAB cat si conducerea Bere Timisoreana au fost intotdeauna de acord ca aceasta tranzactie a fost in beneficiul ambelor parti, asa incat ambele parti au cautat sa rezolve oricare dintre problemele care apareau. Am avut discutii timp de mai multe luni, dar am inceput negocierile pentru contractul de vanzare-cumparare numai dupa un proces complet de due dilligence. Acest proces a fost incheiat in iunie si a inclus o cercetare atenta a aspectelor tehnice, comerciale, financiare si legale ale companiei. In opinia noastra, acordul nostru acopera toate aspectele care ar fi putut genera eventuale probleme

Care a fost valoarea tranzactiei si principalele atuuri ale companiei care v-au determinat sa oferiti suma?

Valoarea tranzactiei ramane confidentiala. Motivele care au stat la baza achizitiei includ valoarea intrinseca a marcii, reteaua de distributie si forta regionala a companiei, conducerea sa, potentialul. In plus, asa cum spuneam mai devreme, am fost incantati de modul in care Timisoreana completa operatiunile noastre existente.

Cum caracterizati din punct de vedere strategic achizitia Bere Timisoreana: este o miscare defensiva, de mentinere sau ofensiva. De ce ati ales acest moment pentru achizitie si de ce tocmai Timisoreana?

Este de la sine inteles ca South African Breweries acorda intotdeauna o atentie deosebita fiecarei achizitii. Exista o multime de criterii pe care le luam in considerare atunci cand analizam o asemenea ocazie, in special cele care vizeaza completarea portofoliului nostru, atat la nivelul marcilor, cat si la nivelul acoperirii pietei. Din aceste doua puncte de vedere, Bere Timisoreana a fost o ocazie excelenta pentru noi: ea vine cu o marca regionala minunata, pe care stim ca o putem transforma intr-o marca nationala, si cu o distributie excelenta, in special in partea de vest a tarii. Aceasta miscare ne-a adus pe a doua pozitie in topul producatorilor de bere din Romania.

SAB a fost una dintre primele companii internationale care au intrat in Romania si a fost la un moment dat liderul pietei. Intre timp, compania a pierdut teren si a permis Brau Union sa se distanteze decisiv. V-ati gandit anul trecut sa achizitionati Brewery Holdings?

SAB nu a fost niciodata un lider ca volum. Ne-am concentrat mai degraba asupra marcilor si a valorii. Cand am achizitionat Ursus Cluj si Pitber (Pitesti - n.r.), obiectivul nostru a fost sa dezvoltam o marca la nivel national, lucru pe care l-am realizat cu succes. Cred ca am fost destul de consecventi in strategia noastra de fuziuni si achizitii in Romania. Am luat decizii atunci cand am considerat ca era momentul potrivit si am cautat sa avem o dezvoltare constanta, graduala.

Actuala absorbtie a Timisoreana este un inceput al unui politici de recastigare a pozitiei de lider ? Aveti in vedere alte viitoare achizitii?

Achizitionarea Bere Timisoreana este in conformitate cu strategia noastra generala de dezvoltare. Avem acum inca o marca regionala puternica pe care trebuie sa o transformam intr-o marca nationala puternica. In ceea ce priveste alte achizitii, cred ca e prea devreme sa vorbim despre asta acum, deoarece ne concentram asupra finalizarii tranzactiei cu Timisoreana, dar pe masura ce apar alte ocazii, suntem intotdeauna atenti.

In conditiile in care SAB a cumparat Bere Timisoreana, care considerati ca este viitoarea tinta pentru companiile internationale? Ce fabrica de bere regionala a devenit acum cea mai atractiva?

Nu sunt in masura sa raspund pentru alte companii producatoare de bere, dar sunt cateva oportunitati clare pe piata.

La ce capacitate de productie a ajuns SAB Romania, dupa achizitia Bere Timisoreana, si ce grad de utilizare are aceasta ?

Capacitatea noastra de productie este in jur de 2,4 milioane de hectolitri in prezent. Ca vanzari se situeaza la 75%.

Cum a evoluat SAB Romania in prima jumatate a acestui an comparativ cu anul trecut? Care a fost volumul vanzarilor si cum comentati dinamica acestuia in ultimii ani?

In primele 7 luni ale anului, piata de bere a scazut cu 5% comparativ cu anul trecut, in primul rand din cauza conditiilor economice. Nici vremea nu a fost prea amabila cu bauturile in general. Sezonalitatea este un factor care are un impact considerabil asupra vanzarilor de bere, iar lucrul acesta a fost evidentiat in mod special anul acesta, cand primavara si prima luna de vara au fost reci. Vanzarile s-au redresat destul de rapid in iulie, dar probabil ca vom sti cum a fost acest an pentru piata berii abia candva in octombrie.

Ce cota de piata are in prezent SAB si care sunt estimarile pentru sfarsitul anului pentru acest indicator si vanzari ?

Cota de piata a SAB a crescut in ultimele 12 luni, desi vanzarile noastre au urmat aceeasi tendinta ca a intregii piete. Dezvoltarea portofoliului nostru si noul ambalaj au sustinut aceasta crestere a cotei.

Privind la dinamica generala a pietei in ultimii ani, cred ca piata va fi la fel ca anul trecut. Cresterea intensa din ultimii ani s-a atenuat si vom vedea niveluri de crestere in conformitate cu conditiile economice normale. Toti producatorii de bere importanti sunt aici si isi dezvolta afacerile, dar piata creste de asemenea cu economia.

Cota noastra de piata consolidata, ca urmare a achizitiei Bere Timisoreana este in jurul valorii de 14,5%. Odata ce am integrat portofoliile de marci si retelele de distributie ale celor doua companii, credem ca aceasta cota de piata se va intari sensibil. Pentru restul anului, ne asteptam la o crestere redusa a cotei, deoarece mare parte a sezonului a trecut deja.

Care a fost cea mai mare greseala de marketing a SAB de la venirea in Romania. Dar de strategie generala?

Nu cred ca exista greseli, cred ca exista doar invataminte. Nu suntem infailibili, asta e cert, dar invatam din greselile noastre si nu le repetam.

Cum vedeti piata berii din Romania si compania pe care o conduceti peste trei ani?

Cum spuneam si mai devreme, piata din Romania va creste in anii urmatori, probabil intr-un ritm mai lent, dar va creste. In ceea ce priveste compania noastra, tintim o crestere superioara celei inregistrate de piata.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO