Companii

Sah cu TV-uri si PC-uri intre Flanco si Flamingo. Cine va face mat?

09.02.2004, 00:00 23



Frigiderul si televizorul de la Flanco, iar calculatorul de la Flamingo. Astfel se rezuma in urma cu cativa ani decizia de cumparare a diferitelor produse si echipamente electronice pentru acasa. De anul trecut, cand ratele au determinat o explozie a cererii pentru orice fel de echipamente, lucrurile s-au complicat, in sensul ca "electrocasnicii" precum Flanco au inceput sa vanda produse din domeniul IT, in timp ce "magazinele de calculatoare" precum Flamingo, au inclus in oferta lor si televizoare sau sisteme audio Hi-fi. Intr-o prima faza ambii jucatori au realizat volume importante de vanzari. Cine va castiga pe termen lung?



"Retelele de electronice si electrocasnice vad in produsele IT un complement foarte util si deja necesar in portofoliul lor de produse - toti operatorii de profil din pietele mature ofera si acest sortiment, ca si numeroase produse din domeniul comunicatiilor de voce si date. Iata de ce, miscarea retelelor electrice spre IT este una strategica si ireversibila", spune Marius Ghenea, directorul general al retelei Flanco.



Compania a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 120 de milioane de euro, din care aproximativ 10% este reprezentata de echipamentele din domeniul IT&C, adica tehnologia informatiei si comunicatii. In plus, domeniul IT&C va cunoaste anul acesta o crestere superioara pietei de electrocasnice. "Estimam o crestere de 16-18% a pietei totale electrice traditionale (produse electronice si electrocasnice, mai putin IT&C-n.red). In IT&C, cresterea ar putea fi semnificativ mai mare, probabil in jurul cifrei de 25% - vorbim de piata pentru clientii individuali, piata de business", apreciaza Ghenea.



Potrivit acestuia, vanzarea de catre retelele de magazine IT a unor produse din domeniul audio-video reprezinta un demers oportunist, "deoarece au vazut un business interesant in vanzarea de electronice, in special TV-uri".



La randul sau, Dragos Simion, presedintele Flamingo Computers, care a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 72 milioane dolari, explica "mutarea" facuta de catre reteaua de magazine IT prin convergenta care s-a remarcat in ultimii ani intre domeniul IT si cele mai recente tehnologii audio-video.



"Sistemele de calcul si-au extins facilitatile multimedia, plasand din ce in ce mai mult calculatorul in zona "entertainment". In acelasi timp, tehnologiile Audio-Video au facut pasul de la analogic catre digital, beneficiind de modalitati de comunicare a fluxurilor de date accesibile calculatoarelor moderne, prin unificarea standardelor de comunicatie. Exista mai multe variante posibile de dezvoltare, iar Flamingo o alege pe cea care ii maximizeaza avantajele competitive actuale", spune Simion. Acesta nu a avansat insa valori in ceea ce priveste volumul la care ar putea ajunge vanzarile de produse audio-video. "Este prematur sa prezentam obiectivele in procente pe zonele adiacente IT-ului, insa cu siguranta acest segment va deveni semnificativ in afacerile Flamingo in cel mai scurt timp, tinand cont atat de potentialul pietei, dar si de resursele alocate in acest scop".



Cu toate acestea, nu se pune problema extinderii concurentei dintre cele doua tipuri de magazine si in alte segmente, cum este cazul masinilor de spalat sau al frigiderelor, desi pe piata au aparut astfel de echipamente electrocasnice care au chiar acces Internet.



"Ne propunem sa acoperim o gama complexa si cat mai extinsa de produse IT si electronice, insistand insa pe solutii specializate, acelea care maximizeaza valoarea pentru clientii nostri. Zona noastra de interes in acest moment este entertainment-ul, sau pentru a delimita in alt mod acest sector, produsele/echipamentele electronice 'de sufragerie'", completeaza Eduard Samson, vicepresedinte Flamingo Computers.



Reprezentantul Flanco sustine insa ca retelele din IT au si alte impedimente in introducerea in oferta a unor produse electrocasnice.



"Nu as vedea totusi o retea cum e Flamingo distribuind frigidere sau masini de spalat. Nu numai profilul si imaginea sunt conflictuale cu o asemenea dezvoltare, dar si formatul magazinelor (majoritatea de suprafata foarte mica, neincapatoare pentru listarea unor asemenea produse) ca si logistica", sustine Ghenea. Potrivit acestuia, castigatorii luptei dintre "electrici" si retelele de IT vor fi cei care "vor oferi mai multa convenienta clientilor: care vor raspunde mai bine cerintelor acestora, pe termen lung".



Televizoarele nu reprezinta singurul element comun dintre Flanco si Flamingo. Marius Ghenea, cel care este din anul 2002 directorul general al retelei Flamingo a fost unul dintre fondatorii Flamingo Computers si a fost timp de mai multi ani presedinte al consiliului de administratie al companiei. In plus, directorul de marketing si retail sales al Flanco, Cotiso Hanganu, a venit la randul sau de la Flamingo, unde a fost marketing manager.



Dinspre "partea" retailerilor de IT doar Flamingo a facut acest pas, pe cand din cadrul "electricilor", si celelalte doua mari retele de retail, Altex si Domo, au inceput sa vanda computere.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO