Companii

Stephen Stead, Labormed: Piaţa este extrem de volatilă, astfel că facem prognoze lună de lună

Stephen Stead, Labormed: Piaţa este extrem de volatilă, astfel că facem prognoze lună de lună

Autor: Ioana David

17.10.2011, 12:55 554

Stephen Stead, CEO al producătorului de medicamente Labormed, controlat de fondul de investiţii Advent Internaţional, spune că situaţia în piaţa de medicamente este extrem de volatilă şi deşi are pe masă un plan pentru următorii cinci ani, prognozele se schimbă de la o lună la alta.

"Există creştere, dar nu există profit şi nici cash. Suntem în situaţia de a vinde mai mult, dar câştigăm mai puţin. Nu vrem însă să reducem vânzările şi să pierdem cotă de piaţă şi vizibilitate, însă devine din ce în ce mai scump să facem acest lucru. Putem doar să ne uităm la produsele profitabile şi să renunţăm la produsele mai puţin profitabile", a spus Stead într-un interviu acordat Ziarului Financiar.

El se referă la contextul actual din industria de medicamente, în care "termenele foarte lungi de plată, dificultăţile în recuperarea banilor din piaţă, noua legislaţie" ţin nervii încordaţi la maximum şi dau dureri de cap mana gerilor. Compania a avut anul trecut o cifră de afaceri de aproximativ 70 mil. euro, iar anul acesta şi-a bugetat peste 80 mil. euro.

Printre produsele din portofoliu se află Trimetazidina LPH, Indapamid LPH, Enalapril LPH (pro duse care se eliberează pe bază de prescripţie) şi Eubiotic, Entran, Trachisept, Imunogrip (fără prescripţie).

În prezent, medicamentele care se eliberează fără prescripţie (OTC-urile) ge nerează 35% din vânzări, iar compania şi-a propus ca acest procent să ajungă la 45% anul viitor.

"Încercăm să lansăm mai multe OTC-uri, dar mergem înainte şi cu RX-urile (produsele care se eliberează numai pe bază de prescripţie - n. red.). Continuăm să avem toate lansările programate deşi suntem constrânşi de mediul în care ne aflăm (…) Totodată separăm facturile de OTC-uri, care sunt plătite la termen, de cele ale RX-urilor, încasate cu întârziere", a mai spus Stead.

Stead, 54 de ani, a preluat conducerea companiei în 2008, la câteva luni după ce fondul de investiţii Advent a cumpărat producătorul într-o tranzacţie de peste 120 mil. euro.

El este unul dintre cei mai cunoscuţi executivi din industria de medicamente, după ce în intervalul 2004-2006 a fost directorul general al producătorului Terapia, iar în 2006-2008 a fost director general al celui mai mare producător far maceutic din Polonia, Pol pharma.

Un mandat dificil

Luna aceasta Ministerul Sănătăţii a început aplicarea în industria medicamentelor a unei taxe extrem de controversate, clawback, existentă în legislaţie încă din 2009, dar care nu şi-a produs încă efectele din cauza unor neclarităţi legislative.

Prin clawback statul va taxa producătorii de medicamente pentru orice creştere a consumului peste nivelul aprobat prin bugetul de la începutul anului.

În acest fel, statul renunţă să mai deconteze depăşirile de buget cu medicamente gratuite şi com pensate, care au loc în fiecare an şi care solicită rectificări bugetare.

Toţi producătorii sunt nemulţumiţi de modul în care această taxă a fost redactată pentru că spun că va trebui să suporte întegral creşterea consumului de medi ca mente. "Taxa clawback reprezintă o problemă pentru întreaga industrie, implementată în condiţiile în care nu există un control la ceea ce prescriu medicii şi pe fondul unei lipse acute de finanţare", afirmă Stead.

În aceste condiţii, şeful producătorului spune că trebuie să găsească alternative pentru a susţine termenele lungi de plată şi nu ştie ce să răspundă băncilor, care pot oferi finanţare, când este întrebat despre clawback. "Noi, care nu suntem susţinuţi de companii multinaţionale, avem nevoie de bani pentru capital de lucru de la bănci. Când vorbim însă cu băncile, ne întreabă ce se va întâmpla din punctul de vedere al clawback-ului şi adevărul este că nu ştim ce să le răspundem", a mai spus Stead.

Focusul companiei: produsele profitabile

În aceste condiţii, Labormed, care se află pe locul 16 în topul celor mai mari jucători din industria medicamentelor (împreună cu Ozone, branduri achiziţionate în 2009), se va concentra pe produse profitabile, iar o parte din branduri vor fi retrase de pe piaţă. "Vom începe să retragem produse pe care nu le putem susţine din punctul de vedere ale achiziţiei de materii prime, procesului de fabricaţie. Avem în jur de 50 de molecule şi probabil că 10 dintre acestea vor dispărea dacă actuala versiune de clawback nu va fi amendată astfel încât să elimine acest risc.Acelaşi lucru se va întâmpla şi în cazul OTC-urilor", a mai spus Stead.

Odată cu achiziţia Ozone din urmă cu doi ani, Labormed şi-a asigurat prezenţa în state precum Polonia, Cehia, Ungaria, Bulgaria, care în prezent aduc circa 10% din cifra de afaceri.

Deşi iniţial compania intenţiona să se concentreze şi pe piele externe, în prezent acestea nu sunt suficient de puternice pentru a susţine businessul din România, afectat de problemele de lichiditate.

"Ideea de la care s-a plecat, filosofia afacerii Labormed era ca banii din România să susţină extinderea afacerii regional în Europa, însă acest lucru nu se întâmplă. (...)Avem creşteri în aceste zone, însă nu aşa cum ne-am fi aşteptat pentru că nu avem bani disponibili din piaţa in ternă pentru a le susţine. În plus şi aceste pieţe încetinesc şi există şi turbulenţe", a explicat Stead. Producătorul s-a întors astfel către Răsărit, mai exact către Rusia şi Ucraina, unde vrea să meargă cu produse cheie precum Eubiotic, Entran şi alte câteva, dar focusul rămâne pe piaţa internă.

"Am decis că este mai important să performăm în piaţa românească. Nu ne vedem o com panie care brusc începe să crească în pieţele central şi est-europene pentru că s-au schimbat în ultimii trei ani. Nu ar face sens din punct de vedere financiar", a completat managerul.

De aceea, Stead spune că dacă va trebui să aleagă între Polonia şi România unde să cheltuiască banii, ar alege mai întâi România.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO