Companii

Stephen Stead: Pe piata medicamentelor ori inghiti, ori vei fi inghitit

21.03.2006, 00:00 17

Directorul general al grupului farmaceutic Terapia din Cluj-Napoca, Stephen Stead, spune ca obiectivul managementului este sa transforme numele companiei intr-un brand regional, motiv pentru care societatea va continua politica de extindere pe pietele din fosta Uniune Sovietica.

Anul acesta Terapia a reinceput exportul de medicamente catre Belarus si a demarat procedurile pentru a intra pe piata din Armenia, continuand proiectele de recucerire a pietelor din fostul spatiu sovietic. Exporturile spre Belarus au fost oprite de Terapia in 2004 din cauza procesului de inregistrare a produselor in acea tara.

"Terapia este interesata sa realizeze achizitii, in special pe pietele pe care avem deja vanzari in crestere, precum Rusia, Polonia sau Ucraina. Pe o piata atat de activa cum este cea farmaceutica nu poti decat sa preiei alti competitori sau vei fi preluat in cele din urma. Planurile noastre prevad crearea unui grup farmaceutic puternic", a spus directorul general al Terapia.

El a adaugat ca grupul asteapta obtinerea recunoasterii produselor sale in Turcia si Bulgaria si ca este in plin proces de deschidere a unui birou in Polonia.

"Vrem sa ne mentinem pozitia de lider in ceea ce priveste exporturile. Astfel, intensificarea exporturilor este un proces natural, notorietatea marcii Terapia, alaturi de brandul Faringosept, reprezentand pentru noi doua instrumente cu un potential inca insuficient exploatat", a explicat Stead.

Pentru 2006 Terapia estimeaza exporturi de circa 16 milioane de dolari si o crestere a vanzarilor pana la 100 de milioane de dolari. In 2005 volumul de export realizat de Terapia a crescut fata de 2004 cu aproximativ 31%, ajungand la aproape 11 milioane de dolari, in special datorita orientarii preponderente catre productia de medicamente din portofoliul destinat bolilor cardiovasculare.

"Terapia a inregistrat cel mai mare nivel al vanzarilor pe aceasta nisa: 45% din totalul produselor vandute au fost cele folosite in profilaxia bolilor cardiovasculare, urmate cu 15% de produsele destinate sistemului nervos si cu 12% de produsele destinate sistemului musculo-scheletic", a mai adaugat Stead.

Cifra de afaceri pentru 2005 s-a ridicat la 80,3 mil. dolari, cu o crestere de peste 50%. Potrivit conducerii Terapia, progresul financiar este rezultatul investitiilor in structura companiei, preluarea celor doua companii, Pharmaplant si Promedic, dezvoltarii activitatilor de export, lansarii a 15 noi produse, campaniilor media si, totodata, reformarii sistemului sanitar.

"In 2005, Terapia a inregistrat o cota de piata de 4,6%, luand in considerare preturile producatorilor. Pentru acest an ne asteptam la o cota de piata de 5,5%, in contextul unei cresteri generale a pietei cu 10-15%. Estimarile financiare pentru 2006 sunt in stransa relatie de interdependenta cu strategia grupului, care, ca si in anii anteriori, este centrata pe o activitate de export intensa, urmarind consolidarea companiei pe aceste piete cheie", a spus Stead. El a mai adaugat ca o consolidare a companiei presupune patrunderea pe pietele din jurul Romaniei, unde Terapia este recunoscuta ca un producator major.

Desi la inceputul anului, conducerea a anuntat pentru 2006 investitii de 10 mil. dolari, ulterior acestea au fost marite la peste 18 mil. dolari, intreptate, printre altele, pentru construirea unui nou depozit pentru produse finite si a unei cladiri pentru ambalarea produselor farmaceutice finite.

Finalizarea acestor proiecte se va concretiza cu cresterea cu 50% a capacitatii de depozitare si majorarea cu 100% a capacitatii de ambalare.

De asemenea, compania va continua investitiile in achizitionarea unor echipamente noi pentru linia de asamblare in centrul de bioechivalenta si in laboratorul pilot de dezvoltare de noi produse farmaceutice. Totodata, 200.000 de euro vor fi alocati pentru dezvoltarea profesionala a angajatilor, societatea continuand sa investeasca si in cresterea fortei de vanzare.

In acest context, Stephen Stead a precizat ca preluarea anul trecut a companiilor Pharmaplant si Promedic a adus ca beneficiu imediat un portofoliu complementar de 50 de noi produse celui format din 150 de produse medicamentoase, precum si forme noi de prezentare (dropsuri, siropuri etc). "Pe termen mediu si lung, aceasta fuziune urmareste consolidarea pozitiei de lider a grupului Terapia pe piata romaneasca a producatorilor de medicamente, in conditiile in care intentionam sa lansam doua noi produse din portofoliul Promedic si, totodata, relansarea a cel putin 3 medicamente dedicate bolnavilor de diabet", a explicat directorul general al Terapia.

Actionarul majoritar al Terapia este fondul american de investitii Advent International, care a achizitionat, in 2004, 95% din actiuni, printr-o tranzactie de 45 mil. dolari. Potrivit publicatiei indiene Financial Express, companiile indiene Ranbaxy Laboratories si Lupin Laboratories au inaintat oferte de circa 200 mil. dolari pentru preluarea Terapia. Vanzarea se discuta la Londra, bancherii de la Merrill Lynch fiind angajati pentru acest lucru.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO