Companii

Trei tendinţe care dau tonul în industria de servicii financiare post-Covid19

Articol cu continut publicitar

Trei tendinţe care dau tonul în industria de servicii...
14.09.2020, 12:00 1508

După aproape şase luni de la declararea pandemiei de coronavirus, impactul acestei crize încă este greu de cuprins cu precizie.

Industria serviciilor financiare a adoptat pe loc soluţii de continuitate a afacerilor în mediul virtual, întrucât migrarea spre digital era o tendinţă evidentă din anii precedenţi pandemiei. Încă din 2018, Deloitte anticipa că restructurarea organizaţiilor în jurul interacţiunii cu consumatorii va fi „următoarea frontieră în bankingul digital”.

Cum va arăta domeniul financiar post-Covid19? Ce schimbări produse acum se vor permanentiza şi care se vor transforma – şi în ce fel? Am stat de vorbă cu trei experţi din industria de servicii financiare şi tehnologie pentru a identifica trei tendinţe majore care s-au conturat în prima jumătate de an, şi care dau tonul pentru noua realitate de business post-pandemie: Daniel Rusen, Director de Marketing şi Operaţiuni, Microsoft România; Constantin Mareş, Director Executiv, responsabil cu coordonarea zonei de IT în cadrul OTP Bank România şi Andrei Găman, Director Regional pe Europa de Est al FintechOS, furnizor global de tehnologie pentru serviciile financiare.

  1. Transformarea digitală se va accentua

Ca tendinţă generală, bankingul tradiţional, desfăşurat prin canalele clasice, deja începea să fie privit ca o excepţie în previziunile bancherilor şi în planurile de investiţii pe termen lung, încă de acum câţiva ani. La nivel global, ponderea clienţilor digitali şi hibrizi a crescut de la 65% în 2015 până la 88% în 2019, potrivit Boston Consulting Group.

Dată fiind noua realitate economică şi socială, dar şi forţate fiind de către challengerii fintech, băncile sunt nevoite să se ridice la noile aşteptări, să se transforme, şi să ofere aproape instantaneu şi personalizat produsele şi serviciile de care are nevoie utilizatorul. Potenţialul este uriaş. În Europa de pildă, reglementările recente au făcut posibil un spaţiu digital comun – The Digital Single Market (DTM) – , ceea ce deschide poarta spre o piaţă unică cu 500  milioane de posibili consumatori.

Nu doar interacţiunile cu consumatorii de servicii financiare se mută online, ci şi cele colaborative. Cifrele vorbesc de la sine. În aprilie, platforma Microsoft Teams a înregistrat mai mult de 200 de milioane de participanţi într-o singură zi, generând mai mult de 4,1 miliarde de minute. În prezent, Teams are mai mult de 75 milioane de utilizatori zilnici activi.

„În doar două luni am fost martorii unui proces amplu de transformare care, de regulă, s-ar fi întins pe durata a doi ani. Pe măsură ce organizaţiile îşi continuă activitatea, priorităţile se vor orienta spre relansarea mediului de afaceri, cu accent pe optimizarea costurilor şi adaptarea ofertelor pentru consumatori” , spune Daniel Rusen, Director de Marketing şi Operaţiuni, Microsoft România.

„Utilizarea cloud-ului va permite companiilor să transforme costurile de capital în costuri operaţionale prin soluţii care permit modele de plată în funcţie de gradul de utilizare al serviciilor sau aplicaţiilor şi să evite investiţii iniţiale semnificative. Mai mult de atât, perspectiva locurilor de muncă se va schimba, preconizând că adoptarea tehnologiei va crea la nivel local, în următorii 5 ani, încă 645.000 de noi locuri de muncă în domeniul tehnologiei. Astfel, unul dintre paşii-cheie necesari pentru a promova o redresare economică sigură şi de succes este accesul extins la competenţele digitale necesare pentru ocuparea noilor locuri de muncă”, observă Daniel Rusen.

  1. Vom asista la o granularitate mai mare în serviciile financiare

Foarte probabil vom asista la o schimbare majoră de optică în rândul organizaţiilor financiare, pe fondul creşterii ponderii digitalului în mixul cu serviciile analogice.

Este de aşteptat să vedem servicii tot mai granularizate şi personalizate. Îţi vei putea cumpăra o asigurare pentru un anumit eveniment, nu pentru un an, spre exemplu. Creditele vor deveni tot mai sofisticate în funcţie de nevoile clienţilor. Serviciile de plată, la fel. Cumva, se poate face o paralelă cu industria de publicitate. Digitalul a schimbat enorm întreg peisajul din advertising comparativ cu anii de publicitate tradiţională. Odată ce ai trecut graniţa către serviciile digitale, oportunitatea de inovare este uriaşă.

În centrul inovaţiei va sta consumatorul – se vorbeşte tot mai mult despre customer-centricity. Organizaţiile de servicii financiare vor fi regândite pentru a oferi acces neîntrerupt şi de la distanţă, iar trecerea de la analog la digital este ofertantă pentru automatizare şi personalizarea serviciilor.

Majoritatea organizaţiilor financiare care au implementat soluţiile FintechOS după declanşarea pandemiei lucrează deja la transformarea end-to-end a organizaţiilor astfel încât să pună în centru consumatorul şi să se adapteze noii realităţi. De la tehnologia nou-incorporată şi re-arhitecturarea proceselor şi operaţiunilor interne, până la marketingul produselor nou-lansate şi ajustarea culturii organizaţionale, totul plasează în centru consumatorul final.

„Orice criză vine şi cu elemente surpriză. Am constatat şi noi, în perioada pandemiei, o modificare mult mai rapidă a mentalităţilor şi comportamentelor. Dacă la începutul anului colegii din OTP Bank spuneau că ar fi imposibil să lucreze total remote, iată că astăzi 97% dintre cei din sediul central au posibilitatea să lucreze de acasă, ceea ce înseamnă implicit că a scăzut semnificativ şi consumul de hârtie”, a declarat Constantin Mareş, Director Executiv, responsabil cu coordonarea zonei de IT în cadrul OTP Bank România.

„O altă oportunitate este că strategia noastră, lansată încă din 2019, de simplificare a fluxurilor de lucru şi de îmbunătăţire a experienţei clientului a devenit chiar mai necesară în contextul pandemiei. De aceea am accelerat implementarea proiectelor care facilitează interacţiunea dintre client şi OTP Bank. Iar în câteva zile, lansăm pe piaţă un nou produs prin care clienţii pot accesa oferta noastră complet online, fără să viziteze fizic banca”, a continuat Constantin Mareş.

  1. Inovaţia se va realiza în special prin ecosisteme de soluţii şi servicii integrate, la cheie

Băncile şi companiile de asigurări cu care FintechOS are în derulare acum proiecte pot lansa produse şi servicii într-un timp foarte scurt (6-8 săptămâni), pe toate canalele, într-un mod complet automatizat şi personalizat pentru clienţii lor. Cererea pentru astfel de soluţii la cheie este în creştere.

Pe de altă parte, companiile din zona serviciilor financiare vor continua să inoveze pentru a asigura protecţia cantităţii uriaşe de date despre consumatorii lor. Toate informaţiile noastre personale sensibile sunt interconectate, iar fără o tehnologie cloud performantă şi complementară orice demers de transformare digitală este inutil, şi chiar pus în pericol.

Andrei Găman, Director Regional pe Europa de Est la FintechOS sesizează, ca tendinţă post-pandemie, că vor creşte investiţiile în soluţii integrate, la cheie. „Modelul de business se schimbă rapid. Datele sunt integrate mai mult ca oricând în lansarea de produse şi servicii financiare – şi e firesc să fie aşa, din moment ce clienţii aşteaptă ca acestea să fie accesibile imediat, şi personalizate nevoilor lor. Ca o consecinţă, băncile şi companiile de asigurări sunt nevoite să identifice soluţii în acest sens – cum ar fi automatizarea, care preia enorm din stresul clientului. Parteneriatul dintre FintechOS şi Microsoft serveşte ţintit acestor nevoi presante din industria financiară, specifice economiei digitale în care operăm, întrucât integrează surse de date interne şi externe, iar soluţiile de business care rezultă sunt plug-and-play, personalizate, disponibile în câteva săptămâni”.

Conformitatea faţă de ghidul EBA privind externalizarea (EBA/GL/2019/02) şi de regulamentul nr. 5 din 2015 al BNR sunt certificate printr-un amendament specific clienţilor din industria serviciilor financiare emis de Microsoft. „Colaboarea strânsă cu Microsoft ne-a permis să fim printre primii parteneri de tehnologie financiară care să adere la aceste norme”, explică Andrei Găman. 

Accelerarea digitalizării este aşadar o tendinţă clară în multe domenii şi industrii, şi transformă întreaga societate în ansamblul ei.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO