Companii

Ursus si Timisoreana Lux, motoarele de crestere pentru SAB Miller

20.05.2005, 19:13 39

Romania a fost, alaturi de Cehia, singura tara din centrul si sud-estul Europei unde sud-africanii de la SAB Miller au inregistrat cresteri ale vanzarilor pe anul trecut.

Conform datelor publicate de SAB Miller la nivel international in perioada martie 2004-martie 2005, vanzarile in volum ale Companiei de Bere Romania (CBR), filiala sa din Romania, au urcat cu 18%, de trei ori mai mari decat cresterea pietei, apreciata de SAB Miller pentru anul trecut la 6 procente. Principalele motoare de crestere au fost marcile Ursus ale carei vanzari au crescut cu 35% si Timisoreana Lux care a cunoscut o crestere de 82% si pe baza unei mariri rapide a distributiei la nivel national.

Compania a lansat la inceputul acestui an pe segmentul premium international berea italiana Peroni Nastro Azurro, in timp ce pe segmentul mediu a lansat Ciucas la PET.

"Profitabilitatea a crescut semnificativ, iar capacitatile noastre de productie sunt in proces de marire pentru a tine pasul cu cresterile continue", afirma compania. CBR produce marcile Peroni Nastro Azzuro, Ursus Premium, Timisoreana Lux, Ciucas si distribuie marca Pilsner Urquell. Conform unui studiu efectuat de MMRB, in perioada decembrie 2003 - noiembrie 2004, Ursus detinea o cota medie de 11,8% din volumul total de bere la sticla, iar Timisoreana o cota medie de 5,5% din volumul total de bere la sticla.

Conform datelor furnizate de SAB Miller, cota de piata a CBR a crescut la 22% dupa preluarea la mijlocul verii trecute, in cadrul unei tranzactii de 20 de milioane de euro, a fabricii de bere Aurora Brasov. Compania mai detine trei fabrici de bere la Cluj-Napoca, Buzau, Timisoara, cu o capacitate totala de 3 milioane hectolitri si aproximativ 1.300 de angajati. Investitiile CBR se ridica la circa 120 de milioane de dolari.

SAB Miller a inregistrat scaderi ale vanzarilor in Ungaria, unde piata a fost invadata imediat dupa aderare de importuri de bere germana foarte ieftina, dar si in Slovacia, unde incearca sa-si intareasca pozitia printr-o noua achizitie definitivata in acest an. Scaderi au fost inregistrate si pe piata ceha unde SAB Miller detine un brand foarte puternic - Pilsner Urquell. Alaturi de Romania, sigurele satisfactii ale sud-africanilor vin din Polonia si mai ales din Rusia.

Piata romaneasca a berii a atins anul trecut 600 de milioane de euro (14 milioane de hectolitri), in crestere usoara fata de anul precedent, cand s-a oprit la 550 de milioane de euro (12,8 milioane de hectolitri).

Liderul pietei a ramas anul trecut Brau Union, filiala olandezilor de la Heineken, urmati de CBR si Interbrew Romania, filiala liderului mondial InBev. Pe locul patru a urcat vertiginos European Drinks. Locul cinci este ocupat de Tuborg Romania, care face parte din grupul danez Carlsberg - locul cinci mondial. Dupa Bere Mures si Bermas Suceva, afaceri dezvoltate de antreprenori autohtoni sau detinute de investitori locali, pe locul urmator se afla Martens Galati, filiala numarului patru de pe piata belgiana a berii, Martens Breweries. Anul trecut piata s-a schimbat radical in segmentul berii populare si in special al berii la PET, dar a suferit modificari si in segmentul premium si superpremium, dupa intrarea unor noi marci.

stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO