Companii

Valer Blidar va livra vagoane în Brazilia pentru 100 mil. euro. „Pieţele europene s-au prăbuşit“

Valer Blidar va livra vagoane în Brazilia pentru 100 mil. euro. „Pieţele europene s-au prăbuşit“

Foto: Shutterstock

Autor: Mirabela Tiron

15.02.2012, 17:44 1497

Omul de afaceri Valer Blidar, unul dintre cei mai importanţi industriaşi români, care controlează Astra Vagoane Călători şi care a înfiinţat Banca Comercială Feroviara, a câştigat un contract de 100 mil. euro în urma unei licitaţii organizate în Brazilia de una dintre cele mai mari companii din lume, Vale. Compania lui Blidar va livra aproape 100 de vagoane de călători.

"Contractul este pe doi ani şi jumătate. Am căutat contracte şi în Malaysia şi în alte ţări din America de Sud, dar deocamdată am câştigat acest contract. Din toamna acestui an vom începe să livrăm vagoane", a declarat Valer Blidar.

Compania Astra Vagoane Călători a participat la o licitaţie internaţională organizată de compania braziliană Vale pentru furnizarea de vagoane şi a câştigat-o oferind cel mai mic preţ pentru vagoane.

Cine sunt clienţii lui Blidar

Vale este o companie cu sediul la Rio de Janeiro, care are activităţi şi în siderurgie, energie, producţie de oţel, minerit, logistică, fiind cotată de revista Fortune pe locul 186 în topul celor mai mari 500 de companii din lume, top realizat anul trecut.

Compania Vale are aproape 71.000 de angajaţi.

Anul trecut în noiembrie omul de afaceri susţinea că a început să caute business în America de Sud după ce pieţele nord-africane şi cele europene pe care livra vagoane s-au prăbuşit.

"Acest contract ne dă de lucru după ce pieţele pe care livram s-au prăbuşit. Eu m-am născut optimist, aşa că văd o creştere a afacerilor după ce 2011 a fost cel mai prost an pe care l-a avut Astra Vagone Călători", a spus Blidar.

Omul de afaceri nu a făcut publice rezultatele financiare pe 2011 ale companiei Astra Vagoane Călători, pe motiv că nu le cunoaşte, însă în 2010 firma a avut o cifră de afaceri de 189 de milioane de lei (45 mil. euro) şi un profit de 55,4 milioane de lei (13 mil. euro) la un număr de 924 de angajaţi.

"Ce pot spune este că profitul s-a redus semnificativ anul trecut, cred că a ajuns la 10% din valoarea profitului pe 2010", a spus el, menţionând însă că firma producătoare de vagoane rămâne, cu toate acestea, cea mai profitabilă dintre toate companiile la care deţine acţiuni.

Blidar mai deţine pe lângă compania Astra Vagoane Călători şi firmele Astra Vest, Sirv Titu, fabrica de marmură Marmura Bucureşti, Tristar Bucureşti şi Banca Feroviara.

De profesie inginer geodez, fără să practice această meserie, Blidar a intrat în afaceri după revoluţie, când a început să producă subansamble pentru vagoane şi să se ocupe şi de construcţii industriale. Primul milion de euro l-a făcut după un an de activitate.

Pe lângă Ştefan Vuza, Ovidiu Tender, Cristian Burci sau fraţii Cristescu, Blidar este unul dintre puţinii români care deţin fabricile construite în perioada industrializării masive a României din anii '70-'80.

Furnizează vagoane pentru CFR Călători

Cea mai profitabilă fabrică pe care o deţine, Astra Vagoane Călători este principalul furnizor de vagoane pentru operatorul feroviar de stat CFR Călători, cu care a încheiat în ultimii trei ani contracte pe mai mulţi ani în valoare de peste 400 de milioane de euro.

"Normal că mergem în străinătate după contracte dacă CFR Călători va face zero investiţii anul acesta în vagoanele de călători. Chiar şi ţări din lumea a treia investesc zeci de milioane de euro în flota de vagoane, doar CFR Călători nu îşi va moderniza flota", a spus el.

Compania Astra Vagoane Călători mai are contracte pentru livrarea de componente de vagoane şi cu căile ferate din Egipt, Franţa, Iran şi alte ţări.

Pe piaţa italiană, dar şi pe cea cehă, unde Blidar câştigase în 2010 două licitaţii pentru a livra 50 de vagoane de călători unui operator feroviar din Cehia, dar şi alte câteva zeci de vagoane unui operator feroviar din Italia, situaţia a fost "foarte rea" din cauza problemelor cu care se confruntă aceste ţări.

Investiţii în producţia de tramvaie şi o licitaţie contestată

În ultimii doi ani, Valer Blidar a făcut investiţii importante şi în demararea producţiei de tramvaie.

Compania Astra Vagoane Călători a investit circa 7 milioane de euro în fabrica de tramvaie de la Arad, care va putea produce 36-40 de tramvaie anual.

Mai mult, după ce a încheiat un parteneriat cu Regia Autonomă de Transport Bucureş ti (RATB), Blidar a investit 7 mil. euro pentru a începe producţia de tramvaie şi în Capitală.

În cadrul acestui parteneriat RATB va participa cu spaţiul de producţie al Uzinei de Reparaţii Atelierele Centrale (URAC) şi cu forţa de muncă, respectiv 150 de angajaţi, iar Astra Vagoane Călători va realiza investiţia în modernizarea spaţiului şi în linia de producţie tramvaie, deţinând o licenţă Siemens.

Parteneriatul este pe o durată de zece ani.

Industriaşul a prezentat un prototip de tramvai numit Imperio, produs în parteneriat cu germanii de la Siemens. Anul trecut el a participat la licitaţia organizată de Primăria Cluj pentru livrarea de tramvaie.

Primăria Cluj-Napoca a atribuit contractul de achiziţie a noilor tramvaie companiei poloneze Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz, care a oferit preţul de 6,4 mil. lei (circa 1,48 mil. euro), fără TVA, per bucată.

Astra Vagoane Călători a oferit preţul de 1,53 milioane de euro, cu TVA inclusă.

Astra Vagoane Călători a contestat rezultatele licitaţiei pentru achiziţia noilor tramvaie destinate transportului public de călători din Cluj-Napoca, contract în valoare de circa 18 mil. euro.

"M-am adresat şi Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor care mi-a dat dreptate şi a propus ca soluţie anularea procesului verbal de câştigare. Uşile tramvaielor polonezilor care au câştigat pe nedrept nu sunt conforme cu solicitările din caietul de sarcini, iar podeaua nu este complet coborâtă, ci denivelată", a susţinut Blidar.

Blidar mai susţine că polonezii au oferit în România un preţ mult mai mic faţă de cel pe care l-au oferit la Varşovia, de 1,82 mil. euro, sau la Szeged (Ungaria), de 1,78 mil. euro.

Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz, care a câştigat licitaţia pentru achiziţia noilor tramvaie de la Cluj, este una dintre cele mai vechi companii producă toare de infrastructură feroviară din Polonia şi livrează pentru clienţi din Cehia, Ungaria, Lituania, Italia sau Polonia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO