Consumul de băuturi spirtoase ar putea reveni anul acesta pe minus, din cauza creşterii accizei la alcool care a adus o mărire a preţurilor pe anumite categorii de băuturi, dar şi din cauza neîncrederii populaţiei în economie.
Astfel, consumul de băuturi spirtoase ar putea să ajungă în 2013 la un nivel de 158 mil. litri, cu 5% mai puţin decât volumul înregistrat anul trecut de 166 mil. litri, conform unei analize, ZF pe baza datelor companiei de cercetare de piaţă IWSR.
„S-ar putea ca din cauza creşterii accizei consumul să fie afectat, deşi există stocuri pe piaţă. Dar cred că nu va fi o scădere mare, de maximum 5% faţă de anul trecut“, a declarat Florin Rădulescu, directorul general al producătorului de băuturi spirtoase Prodal ’94 şi preşedintele asociaţiei Spirits România. Din asociaţie fac parte unii dintre cei mai mari jucători de pe piaţă: producătorii Diageo, Prodal ’94, Alexandrion, Prodvinalco şi importatorii Pernod Ricard România, BDG Import şi Cristalex.
Produsele ieftine, cele mai afectate
Conform unei analize făcute de preşedintele Spirits România, preţul mediu al unei sticle de băuturi spirtoase este format în proporţie de 39% din acciza la alcool, 19% din TVA, 3% din alte taxe, salarii, 2% este costul finanţării, iar restul 37% reprezintă conţinutul, marketingul, ambalajul şi marja producătorului.