Eveniment

Ambasadorul Frantei: Intrarea in UE nu e intrarea in paradis

09.07.2003, 00:00 29

"Exista o distinctie intre o integrare formala si o integrare reusita in Uniunea Europeana. Se vorbeste de integrarea Romaniei in UE in 2007, dar aceasta nu este finalul povestii. Nu e intrarea in paradis", a spus ieri ambasadorul Frantei la Bucuresti, Philippe Etienne.
Pentru Romania, intrarea in UE va fi un moment istoric, dar e important ce Romanie intra in UE, a mai spus Etienne, care a rezumat astfel problemele principale care trebuie rezolvate: reforma structurala a economiei, a justitiei si a administratiei publice.
Intreprinderile franceze, care au o prezenta foarte puternica aici, au pariat practic pe reusita procesului de integrare a Romaniei in UE, a mai spus Etienne.
Cu investitii directe de 1,5 mld.$, Franta este printre primii investitori in Romania si pe locul trei din punct de vedere al comertului exterior. Cele mai mari investitii franceze in Romania sunt ale Orange, Renault, Societe Generale, Alcatel, Michelin, Carrefour, Cora, Vivendi sau Alstom- aproape in fiecare domeniu strategic de activitate fiind prezenti, la varf, investitori francezi: telecomunicatii, automobile, banci, retail, industrie sau infrastructura.
"Prezenta masiva a investitorilor francezi arata ca relatia culturala- foarte stransa in trecut- s-a transformat intr-o relatie economica", a spus Christian Esteve, director general la Automobile Dacia.
Capitalul francez nu este insa prezent numai prin marile intreprinderi. "Exista multe firme mici si mijlocii care vin in siajul nostru (sub-contractanti pentru anumite componente folosite pentru Dacia, de exemplu-n.red.)", a spus Esteve.
Desi mare in comparatie cu alte tari occidentale sau Statele Unite, volumul investitiilor franceze este mic in comparatie cu Ungaria sau Polonia, unde este de patru-cinci ori mai mare.
Iar unul dintre avantajele mult scoase in fata ale Romaniei-forta de munca ieftina si bine pregatita- nu este chiar asa cum pare.



Prea multe "transformate Fourier"
"Formati tineri remarcabili, dar care sub aspect practic cer un enorm efort de formare. Sistemul educativ romanesc, spre deosebire de cel francez, nu prespune si o formare practica", a spus Esteve.
Didier Varlot, director general al Alstom Transport Service, a intarit ideea.
"De exemplu, tinerii ingineri pe care ii angajam stiu totul despre transformata Fourier (o metoda matematica aplicata in fizica-n.red.), dar nu au notiuni simple de management- de gestiune, de psihologie. Ai impresia ca sistemul de invatamant pregateste numai cercetatori. Cunostintele teoretice predomina", explica Varlot.
Esteve spune ca deficientele cele mai mari sunt in ceea ce priveste stiinta luarii deciziilor si asumarea responsabilitatii. "Aceasta se explica prin faptul ca nu au avut manageri de la care sa invete, ca nu a avut cine sa transmita deprinderile de aceasta natura", a spus seful de la Dacia. 
"Totusi, nu se poate spune ca tinerii romani nu au un bun nivel de cunostinte si ca in general sunt de buna calitate. Dealtfel, deprind foarte repede noile cerinte", a mai spus Varlot.
sorin.pislaru@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO