Eveniment

Autostrada Bechtel dupa un an: kilometri de discutii, dar nici unul de sosea

19.09.2005, 19:56 19

Saptamana acesta se implineste un an de cand utilajele companiei americane Bechtel s-au aliniat sa ia startul pentru construirea primului kilometru al autostrazii Transilvania. Pe 22 septembrie 2004, oficialii Bechtel anuntau inceperea lucrarilor pe teritoriul comunei Savadisla, situata la cativa kilometri de Cluj-Napoca. La un an de la acest anunt insa, utilajele sunt tot acolo, contractele cu furnizorii sunt in stand-by, angajatii sunt in somaj, asteptand ca autoritatile si oficialii Bechtel sa ajunga la o intelegere in ceea ce priveste termenii contractuali in care se va derula in viitor constructia.

Intors la finele saptamanii trecute din vizita pe care a facut-o in SUA, presedintele Traian Basescu a declarat ca a avut o intalnire cu conducerea Bechtel despre care spune ca a fost cea mai delicata dintre intrevederile cu reprezentantii comunitatii de afaceri din America.

"Intalnirea, care nu a fost la cererea noastra, ci a firmei, a vizat contractul semnat pentru auto-strada Transilvania. Pozitia mea a fost foarte transanta: prioritatea Romaniei este investitia pe Coridorul IV", a mentionat Basescu, citat de Mediafax.

El a spus ca, in discutia cu presedintele companiei, a precizat faptul ca acest contract a fost semnat in conditii ilegale, iar conditiile de semnare nu respecta nici standardele europene, nici legislatia romana.

"Contractul are arbitraj la Paris. Foarte interesant: pe banii tai sa faci arbitraj unor eventuale nerespectari de contract, la Paris", a completat presedintele.

El sustine ca, in cadrul intrevederii, a spus ca trebuie renegociate conditiile tehnico-economice, "care nici macar nu au fost aprobate de fostul Guvern".

"Trebuie renegociate preturile, conditiile, finantarea, dar aceasta afirmatie este strict sub rezerva vointei guvernului, presedintele neputand sa angajeze contracte. Din acest punct de vedere, nu am cum sa sustin continuarea contractului in conditiile in care a fost semnat", a mai spus Basescu.

El sustine ca l-a informat despre acest lucru si pe presedintele american al Bechtel.

"Am lasat insa posibilitatea ca, in negocierile cu guvernul, acest contract, care nu este o prioritate, dar care este inceput si semnat, sa fie continuat cu resurse in limita posibilitatilor actuale ale bugetului Romaniei, plecand de la premisa ca Romania nu poate construi simultan doua autostrazi", a mai spus Basescu. El a precizat ca nu a inchis contractul "pentru ca nu presedintele poate sa-l inchida" si nici nu l-a deschis, "pentru ca nu presedintele poate sa-l deschida".

"Obiectivul meu in discutiile cu Bechtel a fost sa-l informez pe presedintele companiei ca avem alte prioritati", a conchis presedintele.

Presedintele PD Emil Boc a explicat ieri declaratiile lui Basescu precizand ca, de fapt, presedintele nu a negat necesitatea autostrazii Transilvania, ci numai a subliniat necesitatea existentei unui contract legal.

"Motivul pentru care autostrada Brasov-Bors nu se afla printre prioritatile presedintelui Basescu sunt legate de coridorul 4 paneuropean. Aceasta nu inseamna ca Romania nu are nevoie de autostrazi", a explicat presedintele PD. "Eu am sustinut si sustin necesitatea continuarii lucrarilor la autostrada Brasov- Bors cu conditia ca totul sa se desfasoare in mod legal", a mai completat Boc.

Acesta a mai spus ca asteapta data de 1 octombrie, data la care, potrivit lui Boc, se vor finaliza negocierile dintre Ministerul Transporturilor si firma Bechtel.

"Daca cele doua parti nu vor ajunge la nici o intelegere, voi cere coalitiei sa faca publice toate clauzele contractului si toate negocierile purtate", a spus Boc.

La randul sau, presedintele UDMR Cluj, Laszlo Attila, a reinnoit declaratia facuta saptamanile trecute de presedintele UDMR Marko Bela. "Pentru noi, autostrada Transilvania este absolut prioritara. Daca nu se face autostrada, ne retragem din Coalitia de la guvernare. Fara autostrada, nu prea avem ce discuta despre coalitie", a spus Laszlo.



Tariceanu cere bunavointa

Compania Bechtel trebuie sa inteleaga dorinta autoritatilor romane de a asigura legalitatea contractului pentru autostrada Brasov-Bors si sa negocieze cu bunavointa, daca intentioneaza sa lucreze in continuare la acest proiect, a declarat la finele saptamaniii trecute premierul Calin Popescu-Tariceanu.

Premierul a amintit ca proiectul coridorului IV de transport paneuropean este prioritar, urmand ca lucrarile la autostrada Brasov-Bors sa continue in functie de disponibilitatile financiare, dar nu inainte ca problemele juridice sa fie rezolvate.

El a amintit, totodata, ca anexele contractului incheiat de fostul Cabinet cu Bechtel pentru autostrada Brasov-Bors nu au fost aprobate prin hotarare de guvern - conform procedurilor necesare - fapt care creeaza probleme din punct de vedere legal.

"Daca firma Bechtel vrea sa lucreze in continuare, trebuie sa inteleaga ca este necesar sa intram in legalitate si sa vina la masa negocierilor cu bunavointa, pentru a putea continua in interes reciproc. Nu putem face derogari de la lege", a spus Tariceanu.

Compania Bechtel a semnat la finele lui 2003 cel mai mare contract din istoria Romaniei (2,2 mld. euro), prin incredintare directa de catre autoritatile romane a constructiei autostrazii pana la Bors. Dupa alegeri, noua administratie de la Bucuresti s-a pronuntat, in mai multe randuri, in favoarea inceperii unui alt proiect de autostrada, pe traseul Bucuresti-Pitesti-Ramnicu Valcea-Sibiu-Lugoj-Arad-Timisoara, considerat prioritar in domeniul infrastructurii.



Tronsonul Drajna-Fetesti, deschis mai devreme

Tronsonul Drajna-Fetesti al autostrazii Bucuresti-Constanta ar putea fi deschis circulatiei in cursul anului viitor, mai devreme de termenul stabilit initial, a declarat premierul Calin Popescu-Tariceanu, care a vizitat, sambata, santierul de constructii de la Fetesti. Termenul limita de finalizare a lucrarilor la acest tronson este luna aprilie 2007. Premierul a precizat insa ca autoritatile vor discuta cu antreprenorul general despre posibilitatea finalizarii proiectului inainte de aceasta data. "Ne dorim ca tronsonul Drajna-Fetesti sa poata fi dat in functiune anul viitor, inainte de termenul prevazut. Trebuie sa discutam cu antreprenorul general si sa vedem care sunt posibilitatile ca termenul de finalizare sa fie in 2006, urmand ca o serie de lucrari anexe sa fie realizate ulterior", a spus Tariceanu. Primele tronsoane ale autostrazii, de la Bucuresti la Drajna, in lungime de aproximativ 100 de kilometri, au fost deschise circulatiei in 2004. In prezent, se lucreaza la celelalte doua portiuni de drum, respectiv Drajna-Fetesti (36,8 kilometri) si Fetesti-Cernavoda (17,2 kilometri).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO