Eveniment

Brandurile romanesti, total necunoscute spaniolilor

20.03.2006, 00:00 18

Produsele si serviciile romanesti nu valoreaza mai nimic pentru consumatorii din Spania. Acestia nu cunosc niciun produs romanesc, nu intentioneaza sa viziteze Romania in urmatorii doi ani, iar cand vine vorba de personalitati romanesti printre putinele nume care le vin in minte sunt Ceausescu, Nadia Comaneci si Gica Hagi.

Potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare Gallup Spania, la solicitarea Agentiei pentru Strategii Guvernamentale, privind imaginea Romaniei si a produselor romanesti in Spania, peste 90% din consumatorii spanioli nu cunosc nicio marca romaneasca. Studiul face parte dintr-un program de cercetari cantitative al pietelor externe, etapa premergatoare lansarii licitatiei internationale pentru desemnarea companiei care va defini conceptul de brand Romania. Potrivit Agentiei de Strategii Guvernamentale, studiul reprezinta si un argument pentru companiile romanesti, pentru a investi in branding si promovare pe pietele externe, inaintea aderarii Romaniei la Uniunea Europeana. Asocierea unui produs cu imaginea Romaniei inclina spre artizanat, vodca, ceramica sau portelan, dar si spre marci din alte tari ale Europei de Sud-Est, precum Skoda sau papusile rusesti.

Cercetarea mai arata ca peste 90% din spanioli nu au de gand sa viziteze Romania in urmatorii doi ani, in timp ce 40% din ei se arata indiferenti cand se gandesc la Romania ca la o potentiala destinatie turistica. Doar 6% din cei intervievati spun ca vor vizita Romania ca turisti in perioada urmatoare.

Majoritatea subiectilor considera ca Romania este o destinatie turistica cu peisaje si obiective deosebite, care a pastrat traditiile si obiceiurile vechi, insa 33% din ei considera ca serviciile locale lasa de dorit la capitolul "calitate".

Doar un spaniol dintr-o suta considera ca produsele romanesti sunt mai bune decat cele din alte tari est-europene, in timp ce 17% din repondenti le considera mai proaste. Jumatate dintre spanioli considera totusi ca nu exista diferente de calitate intre un produs fabricat in Romania si unul dintr-o alta tara est-europeana.

La raportul calitate-pret, produsele alimentare romanesti impart, in optiunea spaniolilor, ultimul loc al clasamentului cu state precum Slovenia sau Serbia. Mai bine stam la produsele software si automobile, unde ne devanseaza doar Grecia, Turcia si Polonia. Indiferent ca e vorba despre automobile produse in Romania, software romanesc, vinuri, mobila, produse agricole sau vestimentare, spaniolii sunt complet indiferenti. Peste 35% dintre ei nu manifesta nici acord, dar nici dezacord fata de aceste produse, ci doar indiferenta. Doar produsele de artizanat reusesc sa-i scoata pe iberici din aceasta stare, aproape 30% dintre ei apreciind pozitiv arta traditionala romaneasca. Indiferenta manifestata vizavi de produsele romanesti sau de serviciile turistice continua si in cazul personalitatilor romanesti.

Chiar daca au evoluat la cluburi de top din fotbalul spaniol, nume precum Gheorghe Hagi sau Gica Popescu sunt cunoscute doar de 5-6% din spanioli, in timp ce 15% din repondenti au auzit de Ceausescu. Dupa Spania, Agentia pentru Strategii Guvernamentale va realiza un studiu similar in Germania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO