Eveniment

Brent Valmar, APIA: Noua forma a taxei auto lucreaza impotriva interesului national

Brent Valmar, APIA: Noua forma a taxei auto lucreaza impotriva interesului national

Valoarea taxei de mediu se dubleaza la aproape 400 de euro in cazul achizitiei unei Dacii Sandero

30.06.2008, 19:05 22

Noua taxa auto, care inlocuieste de la 1 iulie taxa de prima inmatriculare si care prevede scaderea taxei pentru masinile vechi si cresterea cuantumului pentru cele noi, este impotriva interesului national, spune Brent Valmar, vicepresedintele APIA.
"Noua taxa lucreaza impotriva interesului nostru national. Noi trebuie sa avem grija de productia interna, mai ales in conditiile in care mai avem un producator (Ford - n.r.) care incepe in curand fabricarea de masini. (...) Suntem foarte permisivi la ceea ce inseamna sa curatam curtile vecinilor si prietenilor nostri din Vest. Ei isi urmaresc interesul foarte limpede, si anume sa isi curete parcul, si evident ca masinile ajung la noi, la bulgari, la polonezi", a subliniat Valmar, care mai detine si functia de director general al Porsche Romania, cel mai mare importator de pe piata locala.
In contextul in care vanzarile de autoturisme au inregistrat in primele cinci luni o scadere de 1,6%, la 114.058 de unitati, importurile de masini second-hand s-au apreciat in acelasi interval cu aproape 60%. Vanzarile Dacia in primele cinci luni au scazut cu 13%, principalele motive fiind anuntul lansarii lui Sandero, dar si demararea programului "Rabla" in luna iunie.
"Pe de o parte, cei din Vest au invatat lectia si au vazut ca pot sa le impinga afara, spre state ca Romania. Pe de alta parte, anul trecut a fost o frana in calea importurilor de second-hand, in conditiile in care s-a discutat foarte vehement despre taxa auto. Toata lumea a asteptat ca ea sa cada, s-o tranteasca Guvernul, s-o tranteasca UE, oricine. Nu a trantit-o nimeni si in final s-a ajuns la forma aceasta, care incurajeaza importul de second-hand", a spus Valmar.
Executivul a decis, in aprilie, introducerea taxei de poluare auto, care inlocuieste taxa de prima inmatriculare. De la 1 iulie, taxa va fi calculata printr-o formula care include coeficienti stabiliti in functie de gradul de poluare a motorului (normele Euro) si emisia de dioxid de carbon, suma rezultata pentru fiecare subcategorie fiind ajustata cu o cota de reducere raportata la vechimea masinii, situatia tehnica generala, nivelul de dotare si rulajul mediu anual, cu un numar standard de kilometri pentru fiecare tip de autovehicul.
Dupa noua grila, taxa creste pentru masinile noi vandute, in timp ce valorile scad la jumatate pentru autovehiculele Euro 1 si Euro 2 cu motoare de pana in 2.000 de centimentri cubi, taxa ramanand totusi mai mare pentru autovehiculele vechi de import. Spre exemplu, taxa de prima inmatriculare pentru o Sandero cu motorul pe benzina de 1,6 litri este in prezent de 183 de euro, in timp ce noua taxa de mediu este de 383 de euro. Spre comparatie, pentru un VW Golf cu o motorizare similara si cu o vechime de 2-3 ani, taxa actuala este de 374 de euro, iar noua taxa este de 279 de euro, mai mica decat in cazul in care se cumpara un automobil nou.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO