Eveniment

Consilier al primului-ministru la deschiderea târgului de la Romexpo: Cât de româneşti mai sunt industria mobilei şi produsele din lemn?

La târgul de mobilă de la Romexpo s-au strâns aproximativ 300 de firme

La târgul de mobilă de la Romexpo s-au strâns aproximativ 300 de firme

Autor: Ioana David

17.09.2013, 20:27 1048

Aproximativ 5.000 de companii funcţio­nează în industria lemnului, din care 9% realizează peste 80% din cifra de afaceri totală, în timp ce în industria mobilei sunt active 3.000 de companii, din care 6% realizează peste 80% din cifra de afaceri, arată datele citate de Geor­gian Ghervasie, consilierul personal al pri­mului-ministru pentru promovarea mediului de afaceri.

„Industria mobilei are o contribuţie tot mai mare la PIB. (…) Ne punem însă o întrebare: cât de româneşti mai sunt industria şi produsele româneşti de mobilă şi lemn?“, a spus Ghervasie în deschiderea târgului de mobilă BIFE – SIM care are loc zilele acestea la Romexpo. El nu a precizat care este pon­derea firmelor străine în totalul companiilor din această industrie, însă a spus că în piaţa lemnului, profitul străinilor este de 2,8 ori mai mare decât cel al firmelor româneşti.

Dacă în industria de prelucrare a lemnului marii jucătorii sunt austriecii (Holzindustrie Schweighofer, Kronospan, Egger), industria mobilei este a antreprenorilor locali. O analiză recentă a ZF arată că primii cinci jucători din industria lemnului au avut o cifră de afaceri de 1,2 mld. euro anul trecut, în timp ce în industria mobilei primele 40 de companii au avut afaceri de peste 800 mil. euro.

Industria mobilei creşte pe baza exporturilor

Producţia de mobilă a crescut în ultimii cinci ani susţinută de exporturi în condiţiile în care pe piaţa internă vânzările au continuat să se diminueze. Şi anul acesta trendul de apreciere al exporturilor a continuat, livrările externe ajungând la 694 mil. euro în primele cinci luni, în creştere cu 15% comparativ cu acelaşi interval din 2012, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor de Mobilă din România (APMR).

„Industria mobilei poate fi una dintre soluţiile de creştere economică cu condiţia să i se acorde atenţie. Ar trebui să existe o politică de protejare a masei lemnoase, iar produ­cătorii de mobilă să fie susţinuţi prin partici­parea la târguri internaţionale. Prin hotărâre de guvern se poate limita exportul de buşteni, (…) Este o aberaţie să exportăm lemn în China, să permitem exportul de materie primă. Ca şi producător, acest lucru mă revoltă. Cu preţuri corecte la masa lemnoasă pot avea acelaşi nivel de competitivitate ca producătorii din Austria de exemplu“, a spus Mihai Apopii, directorul general al producătorului Tehno­prod din Piatra-Neamţ.

Potrivit datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe, Tehnoprod a avut anul trecut o cifră de afaceri de aproape 5 mil. lei (1,1 mil. euro). 70% din producţia companiei merge la export, ajungând pe pieţe precum Germania, Italia sau Emiratele Arabe. Apopii este şi vicepreşedintele APMR şi spune că prezenţa la târgurile internaţionale de mobilă este foarte importantă pentru companii.

Aurica Sereny, preşedintele APMR, afirmă că acolo unde producătorii au participat la târguri (un exemplu în acest sens fiind cel de la Belgrad), exporturile au crescut. „Producţia de mobilă poate fi spirjinită în principal prin participarea la târgurile internaţionale unde costurile sunt foarte mari“, a explicat Sereny.

Sculpturi manuale, printre noutăţile de la târgul de mobilă

Dumitru Toader, care deţine compania AXM Prod’93 cu brandul Romina Furniture, spune că a venit la târgul de la Romexpo cu o colecţie de produse din lemn masiv care se vinde pe piaţa din SUA, lucrată manual, şi acoperită cu foiţă din aur sau argint, dar şi cu alte produse. 90% din producţia de mobilă pe care Toader o realizează se vinde pe piaţa din SUA, acolo unde lucrează cu aproximativ 60 de magazine specializate. Vânzările pe piaţa americană sunt de aproximativ 4 milioane de dolari. El are atât mobilă pentru copii, cât şi mobilă generalistă şi se adresează segmentului superior de preţ.

Pentru prima dată la târgul de mobilă s-a aflat Aramis Invest, cel mai mare producător din industria de profil, care vrea prin această participare să testeze reacţia pieţei la brandul Aramis Feeling (format în principal din canapele). Cu aceste produse Aramis targetează segmentul scăzut de preţ.

Ieri a început târgul de mobilă de la Romexpo l-a care s-au strâns aproximativ 300 de firme şi la care sunt aşteptaţi în jur de 25.000 de vizitatori, potrivit organizatorilor.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 18.09.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO