Eveniment

Jucatorii din auto: Dobanzile mari la credite sunt pe cale sa omoare piata

Jucatorii din auto: Dobanzile mari la credite sunt pe cale sa omoare piata

La conferinta Mediafax Talks about Auto Industry au participat premierul Emil Boc, reprezentanti ai producatorilor si importatorilor auto

12.03.2009, 19:11 16

Piata auto locala risca sa fie sufocata in cazul in care acordarea creditelor nu va fi relaxata, iar programul de innoire a parcului auto prin casarea a 60.000 de masini mai vechi de zece ani ar putea esua, a declarat ieri Francois Fourmont, directorul general al Automobile Dacia, in cadrul conferintei Mediafax Talks about Auto Industry.

Reprezentantii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile au sustinut pozitia Dacia si au adaugat ca volumul vanzarilor de automobile noi urmeaza sa se reduca anul acesta la 120.000-140.000 de unitati, nivel consemnat in urma cu sase ani, daca taxa auto nu va fi mentinuta, iar creditarea nu va fi reluata.
"Suntem pe cale de a omori piata auto, din cauza taxarii la credite. Daca nu vrem sa asistam la moartea pietei auto, trebuie deblocata rapid aceasta situatie", a spus Fourmont.
El a aratat ca in cazul achizitiei unui automobil cu pretul de 8.000 de euro prin credit dobanda anuala a urcat la 17% in prezent fata de 8,9% in urma cu un an si jumatate, iar valoarea ratei lunare a urcat de la 357 de lei la 620 de lei. De asemenea, nivelul minim al venitului pentru ca o familie sa acceseze un astfel de credit a urcat de la 1.000 de lei la 1.650 de lei.
Fourmont a avertizat ca in conditiile actuale ale pietei, unde ponderea automobilelor achizitionate pe credit din totalul vanzarilor s-a redus semnificativ, programul de innoire a parcului auto national ar putea sa inregistreze un esec.
"Exista riscul ca aceasta cota de 60.000 de automobile sa nu fie consumata. Ne dezavantajeaza sistemul de distribuire, pentru ca avem deja 3.000 de comenzi prin acest program (cota Dacia in cadrul programului este de 1.731 - n.r.). Trebuie sa-l facem mai accesibil, si pentru leasing, pentru ca dificultatea in a obtine credite este foarte mare", a adaugat oficialul Dacia.
In cadrul conferintei Mediafax Talks about Auto Industry, primul-ministru Emil Boc a declarat ca pentru sustinerea programului urmeaza sa discute cu reprezentanti ai Ministerului Mediului si Ministerului de Finante pentru a stabili posibilitatea platii in euro a primei de casare acordata in cadrul programului Rabla. Aceasta masura ar putea fi introdusa cel mai devreme in 2010.
La solicitarea reprezentantilor auto, Boc a declarat ca urmeaza sa analizeze si posibilitatea impozitarii persoanelor care importa pentru revanzare automobile rulate din alte tari. "Am sa cer o evaluare la Ministerul Mediului si la Ministerul Finantelor pentru a putea preveni asemenea abuzuri. Mi se pare complet nefiresc sa se sustraga de la plata impozitelor si a taxelor catre stat o persoana care face dintr-o asemenea activitate una de comert generalizata si nu una care tine de folos individual", a spus Boc
Constructorii de automobile au cerut guvernului, prin Asociatia Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM), amanarea platii a 50% din TVA si demararea programului Rabla de la inceputul anului. Presedintele ACAROM, Constantin Stroe, a comparat programul de innoire a parcului auto local, demarat in aceasta saptamana, cu cel din Germania, unde la o saptamana de la anunt acesta a fost pus in practica.
"Am cerut amanare la plata a 50% din TVA. Acum nu mai este de ajuns, cerem si pentru 2010 aceeasi masura", a declarat presedintele ACAROM.
Sectorul auto local, care inglobeaza atat producatorii auto, cat si cei de componente si retelele de showroom-uri, angajeaza mai mult de 220.000 de oameni si varsa la buget, sub forma de TVA, circa 2 miliarde de euro anual. Impozitul pe profit calculat la nivel de sector a fost evaluat la 130 de milioane de euro de catre APIA.
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO