Eveniment

Mihai Mitrică, director executiv al AER (Asociaţia Editorilor din România) şi organizator Bookfest: După doi ani fără Bookfest, foarte multă lume îşi dorea să revină într-un târg fizic. Avem 170 de standuri, faţă de 150 în 2019, şi aşteptăm circa 100.000 de oameni în cele cinci zile

Mihai Mitrică, director executiv al AER (Asociaţia...

Autor: Alexandra Matei

03.06.2022, 17:45 83

Bookfest se află acum la a treia zi de la deschidere şi va mai dura până duminică, 5 iunie.

Târgul de carte are loc la Romexpo, în pavilionul B2, iar intrarea şi parcarea sunt libere pentru toţi participanţii. 

Pandemia a răpit doi ani în care iubitorii de carte şi scriitorii ar fi putut să se întâlnească la târgul de carte Bookfest. Însă, după doi ani de pauză, ei s-au revăzut, începând cu 1 iunie, la unul dintre cele mai importante târguri de carte, iar după cum spune Mihai Mitrică, director executiv al AER (Asociaţia Editorilor din România) şi organizator al Bookfest, ediţia de anul acesta este extraordinară şi confirmă faptul că foarte multă lume îşi dorea să revină la un târg fizic.

Bookfest a început miercuri, pe 1 iunie, iar în cele cinci zile de eveniment sunt aşteptaţi circa 100.000 de oameni. Numărul de standuri a crescut anul acesta de la 150, în 2019, la 170, precizează organizatorul târgului de carte.

„Ediţia de anul acesta este extraordinară. Toată lumea aştepta Bookfest. Mai ales din prima zi, care a coincis cu 1 iunie, zi liberă, s-a văzut că foarte multă lume îşi dorea să revină într-un târg fizic. Deşi zona de online a avut o creştere în pandemie, ea nu reuşeşte să satisfacă şi să înlocuiască întâlnirea faţă în faţă la un târg de carte. Nu doar în România, ci peste tot în lume, există această nevoie a cititorilor şi scriitorilor de a se vedea fizic, de a lua autograful fizic. Anul acesta avem 170 standuri, faţă de 150 în 2019. În cele cinci zile, aşteptăm circa 100.000 de oameni”, a spus Mihai Mitrică, director executiv al AER şi organizator al Bookfest, la emisiunea online de business ZF Live.

O ediţie Bookfest de anul acesta a avut loc, anterior, şi la Timişoara, precizează el, iar impactul târgului de carte a fost unul pozitiv asupra pieţei de carte şi aupra librăriilor locale. Vânzările de carte au avut o dinamică pozitivă imediat după încheierea evenimentului.

El se aşteaptă ca târgul de carte care are loc acum la Bucureşti să se traducă, de asemenea, printr-o creştere a vânzărilor în librăriile fizice din din Capitală.

„Trendul vânzărilor online de carte este în scădere, ceea ce era de aşteptat după pandemie, care a însemnat o creştere de la 25% la 40% a ponderii online-ului în piaţa de carte. Era normal ca acum să mai scadă un pic. Problema este că au început să scadă vânzările şi în librării. Mă aştept, ca după ce se termină Bookfest la Bucureşti, următoarele săptămâni să însemne o coadă lungă de creştere a vânzărilor în librăriile din Bucureşti”, a mai spus acesta.

Bookfest se află acum la a treia zi de la deschidere şi va mai dura până duminică, 5 iunie. Târgul de carte are loc la Romexpo, în pavilionul B2, iar intrarea şi parcarea sunt libere pentru toţi participanţii.

Piaţa de carte din România este estimată la circa 100 mil. euro, ea incluzând atât piaţa tradiţională, cât şi cărţile educaţionale şi ediţiile de chioşc, susţine Mihai Mitrică.

În pandemie, spune el, s-au citit foarte mult retipăriri ale titlurilor care oricând asigură editorilor o bază de susţinere a vânzărilor, cum ar fi „Secretul succesului” de Dale Carnegie sau „Barbatii sunt de pe Marte, femeile de pe Venus” de de John Gray.

În prezent, merg foarte bine cărţile pentru copii, care, după cum spune directorul executiv al AER, reprezintă cel mai sănătos segment al pieţei de carte, întrucât sunt într-o creştere de ani de zile.

„Această creştere a segmentului este cuplată şi cu o creştere a numărului de autori români. Asta este foarte sănătos pentru că noi suntem o piaţă de traduceri – circa două treimi din cărţile care apar în România sunt traduceri”, a explicat acesta.

Totodată, în această perioadă se vând foarte bine şi cărţile de nonficţiune pe problematica istorică geopolitică. Mihai Mitrică menţionează că ceea ce se întâmplă în Ucraina acum şi dinamica relaţiilor diplomatice dintre Europa, Rusia şi America sunt elemente ce stânesc un viu interes cititorilor.

„Nevoia oamenilor de a căuta informaţie relevantă există. Oamenii simt nevoia să meargă la o informaţie de bază certificată de specialişti.”

 
 
 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO