Eveniment

Normele la impozitul pe venit: toate-s vechi si noua toate

17.01.2003, 00:00 7

Normele de aplicare a legislatiei privind impozitul pe venit, inca nepublicate in Monitorul Oficial, continua sa creeze confuzie atat timp cat Ministerul Finantelor refuza sa faca clarificarile necesare. 
Experti din Ministerul Finanatelor sustin ca "normele metodologice de aplicare a ordonantei privind impozitul pe venit nu fac decat sa nominalizeze categorii de venituri si avantaje in natura asimilate veniturilor fara sa extinda aria acestora. Principiul globalizarii veniturilor si a avantajelor in bani si in natura era stipulat clar in ordonanta".
In acelasi timp, nu poate fi negat faptul ca fara aceste norme este dificil pentru agentii economici sa evalueze avantajele acordate angajatilor care ar trebui declarate ca venituri. A spune ca totul era clar in legislatia care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2002 ar insemna ca elaborarea normelor nu mai avea rost. Mai ales ca acestea apar cu mai bine de un an intarziere.
Problemele vor aparea in masura in care Fiscul va controla situatiile pe 2002 in virtutea prevederilor din norme care, afirma reprezentantii Finantelor, vor fi considerate valabile incepand din anul fiscal 2002.
Tot ce poate spune ministrul finantelor Mihai Tanasescu in legatura cu acest subiect este ca impozitarea castigurilor in natura ale angajatilor, detaliata in normele de aplicare a Ordonantei 7/2001 privind impozitul pe venit, are ca scop disciplinarea financiara a firmelor, precum si prevenirea platii unor impozite mai mici. Ceea ce contrazice in buna masura ideea ca normele nu aduc nimic nou.
"Aceste probleme tin de o anumita disciplina financiara. Nu vreau sa fac exemplificari, dar sunt multe firme care au case, au masini pentru sotii, pentru soti, pentru copii, pentru nepoti, care sunt ale firmei. Costurile respective se regasesc in costurile firmei si vin in detrimentul impozitului pe care aceasta firma trebuie sa il plateasca statului", a afirmat Tanasescu, citat de Mediafax. Finantele nu le-au spus insa exact contribuabililor anul trecut cum sa inregistreze astfel de avantaje in natura.
"Tindem catre o societate normala. Toate aceste tipuri de cheltuieli, care sunt recunoscute in toata Europa, sunt recunoscute si in Romania. Este la indemana angajatorului cat, in ce cuantum acorda aceste facilitati, aceste cheltuieli pentru angajatii firmei respective", spune Tanasescu.
Ce spun normele care, potrivit Finantelor, nu aduc nimic nou? Ca avantajele in natura sunt evaluate "la pretul pietei". In ceea ce priveste vehiculele, valoarea utilizarii este data de pretul de inchiriere, daca acesta apartine unei terte persoane. In cazul in care vehiculul apartine firmei, avantajul se calculeaza aplicand lunar o cota de 1,7% asupra valorii evidentiate contabil.
Valoarea chiriei este cea aferenta suprafetelor locative detinute de stat, iar cheltuielile de intretinere intra in calcul la valoarea lor efectiva.
Evaluarea utilizarii vehiculelor in folosinta mixta care sunt utilizate in scop personal se face proportional cu numarul de kilometri parcursi in interes personal, justificati prin foaia de drum.
In ceea ce priveste convorbirile telefonice, angajatorul trebuie sa stabileasca partea corespunzatoare reprezentand folosinta in scop personal, care reprezinta avantaj impozabil.
In acest scop, angajatorul stabileste limita convorbirilor telefonice aferente sarcinilor de serviciu pentru fiecare post telefonic, urmand ca tot ce depaseste aceasta limita sa fie considerat avantaj in natura.
Legea impozitului pe venit considera ca avantaje in natura folosirea vehiculelor de orice tip din patrimoniul afacerii in scop personal, acordarea de produse alimentare, imbracaminte, cherestea, lemne de foc, carbuni, energie electrica, termica, abonamente de radio si televiziune, de transport, abonamentele si costul convorbirilor telefonice, inclusiv cartele telefonice, permise de calatorie pe diverse mijloace de transport, bilete de tratament si odihna, sume acordate pentru distractii sau recreere, cadouri primite cu diverse ocazii.
De asemenea, vor fi incluse in baza de impozitare si sumele reprezentand contravaloarea folosintei unei locuinte in scop personal si a cheltuielilor de intretinere,cazarea si masa acordate in unitati proprii de tip hotelier, contravaloarea primelor de asigurare suportate de persoana juridica, cu exceptia primelor de asigurare obligatorii, serviciile medicale acordate angajatilor proprii, altele decat cele obligatorii, asistenta medicala, medicamente si proteze.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO