• Leu / EUR4.6485
  • Leu / GBP5.1722
  • Leu / USD4.0861
Eveniment

O şosea de 200 km, aşteptată de 25 de ani: autostrada Soarelui este în sfârşit gata

O şosea de 200 km, aşteptată de 25 de ani: autostrada Soarelui este în sfârşit gata

Autor: Andreea Neferu

29 nov 2012 5446

Autostrada Soarelui, o şosea puţin mai lungă de 200 de kilometri, a cărei construcţie a început încă de dinainte de Revoluţie, a fost finalizată integral după mai bine de 25 de ani de la demararea primelor lucrări. Astăzi urmează să aibă loc recepţia oficială a tronsoanelor Cernavodă-Medgidia (20,5 kilometri) şi Medgidia-Constanţa (30,8 kilometri), ultimele secţiuni care nu erau finalizate integral, la eveniment urmând să participe şi premierul Victor Ponta, alături de alţi reprezentanţi ai Ministerului Transporturilor şi ai companiei de drumuri.

În vară, traficul a fost deschis pe Cernavodă-Medgidia, însă doar la o bandă pe fiecare sens, în timp ce pe Medgidia-Constanţa se circulă deja la două benzi pe fiecare sens de mers.
Construcţia autostrăzii Bucureşti-Constanţa, cu o lungime de 203 kilometri, a costat circa 600-700 de milioane de euro, potrivit estimărilor ZF care iau în calcul informaţiile de pe site-ul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). Instituţia a plătit pentru construcţia ultimelor două tronsoane, Cernavodă-Medgidia-Constanţa, aproape 1,5 miliarde de lei (circa 350 de milioane de euro la un curs de 4,3 lei/euro), iar firmele care au lucrat pe cele două tronsoane sunt Astaldi din Italia şi Max Boegl din Germania.
Construcţia autostrăzii dintre Bucureşti şi Constanţa are o istorie care se întinde pe un sfert de veac. Primul tronson, între Feteşti şi Cernavodă, a fost finalizat în 1987, în timp ce porţiunea dintre Bucureşti-Fundulea-Drajna a fost gata abia după 17 ani, în 2004. Ulterior, în 2007, a fost deschis circu­laţiei şi tronsonul dintre Drajna şi Feteşti.
Tronsonul Cernavodă-Medgidia are o istorie destul de controversată, aflându-se în urmă cu un an şi jumătate în mijlocul unui adevărat scandal. Iniţial trebuia construit de francezii de la Colas, însă Ministerul Transporturilor a decis să rezilieze în primăvara anului trecut acest contract din cauza pretenţiilor financiare ridicate de constructor. În toamnă, contractul a fost relicitat şi atribuit consor­ţiului Astaldi-Max Boegl, care au continuat lucrările şi au reuşit să termine autostrada înainte cu mai bine de o lună faţă de termenul contractual, ianuarie 2013.
Tot italienii de la Astaldi şi nemţii de la Max Boegl se vor ocupa şi de întreţinerea pe timp de iarnă a tronsoanelor Cernavodă-Medgidia, Medgidia-Constanţa şi varianta de ocolire a municipiului Constanţa la standard de autostradă, a anunţat ieri CNADNR. Durata contractului este de 5 luni, dar valoarea acestuia nu a fost anunţată. Potrivit Mediafax, CNADNR are un buget total de 250 de milioane de lei (58 de milioane de euro) pentru contractele de deszăpezire pe autostrăzi şi drumuri naţionale din această iarnă, mai mic cu peste 15% faţă de nivelul fondurilor plătite iarna trecută, care s-au ridicat la 300 de milioane de lei. Printre companiile contractate pentru lucrările de deszăpezire din această iarnă se numără şi unii dintre cei mai mari constructori locali, precum Spedition UMB şi Tehnostrade, deţinute de Dorinel Umbrărescu, Romstrade (Nelu Iordache), Delta ACM (Florea Diaconu) sau PA & CO International (Costel Căşuneanu).
România a depăşit anul acesta pragul de 500 de kilometri de autostrăzi, după ce a finalizat în 2012 autostrada Bucureşti-Ploieşti (mai puţin primii 6,5 kilometri dintre şoseaua Petricani şi centura Capitalei), tronsoanele Cernavodă-Medgidia, Medgidia-Constanţa, varianta de ocolire a Constanţei la standard de autostradă, precum şi primul lot al autostrăzii Timişoara-Lugoj.
Lovitură după lovitură pentru Nelu Iordache: compania de drumuri a reziliat două contracte cu Romstrade în câteva zile
CNADNR a anunţat rezilierea contractului pentru construcţia a 53 km din DN 6 Alexandria-Craiova, încheiat cu firmele Romstrade, controlată de Nelu Iordache, Ezentis Infraestructuras (Spania) şi Euro Construct Trading 98 (Dan Beşciu şi Sorin Vulpescu). Rezilierea acestui contract vine la nici o săptămână după ce compania de drumuri a încetat un alt contract încheiat cu firma lui Nelu Iordache pentru construcţia primului lot al autostrăzii Nădlac-Arad. În ambele cazuri, CNADNR a luat decizia rezilierii pe fondul întârzierilor lucrărilor şi a nerespectării termenelor asumate. Compania de drumuri a trimis notificarea de reziliere a contractului pentru lotul de 53 de kilometri din DN 6 Alexandria-Craiova pe 14 noiembrie, valoarea proiectului ridicându-se la circa 136 mil. lei (31,6 mil. euro la un curs de schimb de 4,3 lei/euro), potrivit datelor ZF. Nelu Iordache a intrat în liga mare a "regilor asfaltului" în 2007, în timpul guvernării PNL, când afacerile Romstrade au ajuns aproape de pragul de 200 mil. euro, după ce cu un an înainte businessul era de doar 18,5 mil. euro. Avansul puternic al cifrei de afaceri s-a datorat contractelor de reabilitări de drumuri naţionale sau de străzi din oraşe precum Bucureşti, Deva sau Giurgiu. Anul trecut, Romstrade a avut o cifră de afaceri de circa 127 de milioane de euro.
 

Newsletter Ziarul Financiar

Înscrie-te la newsletter-ul ZF.ro ca să primeşti zilnic informaţiile de business care contează. Ia decizii în cunoştinţă de cauză!

Principalele valute BNR - ieri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.6485
Diferență: -0,2575
Ieri: 4.6605
Azi: 4.0861
Diferență: -0,6299
Ieri: 4.1120
Azi: 5.1722
Diferență: 0,2753
Ieri: 5.1580
Azi: 4.1190
Diferență: -0,4303
Ieri: 4.1368