Eveniment

Pro şi contra proiectului „CEO la stat“. Vor fi primii manageri „privaţi“ de la Tarom un exemplu bun pentru administrarea companiilor de stat?

Pro şi contra proiectului „CEO la stat“. Vor fi primii manageri „privaţi“ de la Tarom un exemplu bun pentru administrarea companiilor de stat?

Autor: Adelina Mihai

31.10.2012, 00:06 739

Emisiunea de ieri a ZF Live l-a avut ca invitat, pentru prima dată, pe Horaţiu Cocheci, reprezentantul firmei de con sultanţă fiscală PwC, care s-a ocupat de introducerea managementului privat la Tarom, pentru a explica ce se întâmplă în cadrul acestui proiect. În cadrul emisiunii a fost invitat şi Doru Lionăchescu, preşedintele Casei de Inves tiţii Capital Partners, care susţine ideea că introducerea managementului pri vat la companiile de stat este doar o so luţie de faţadă la problemele cu care se confruntă aceste companii.

Proiectul de introducere a managementului privat la companiile de stat din subordinea Transporturilor a debutat cu stângul, după ce la doar o săptămână după anunţarea celor şapte membri ai boardului Tarom şi a selecţiei lui Heinrich Vystoupil în funcţia de CEO, acesta din urmă s-a retras. De vineri seară, de când s-a aflat pe surse vestea retragerii lui Vystoupil, nu a fost făcut niciun anunţ oficial care să explice această situaţie, până ieri, când reprezen tantul PwC a venit la ZF Live.

Doru Lionăchescu, preşedintele casei de investiţii Capital Partners, prezent ieri la ZF Live, a spus că a fost sceptic de la bun început şi continuă să fie sceptic cu privire la faptul că "această inovaţie românească dâmboviţeană a managementului privat" ar fi soluţia pentru sectorul public românesc.

"În cazul particular al Tarom, lucrurile sunt şi mai complicate, pentru că această companie activează într-un dome niu al competenţei prin excelenţă, într-un mediu concurenţial necruţător, într-o industrie care se reaşază la nivel mondial. Tarom e o companie care continuă să piardă în ritmul de aproximativ 200.000 de euro pe zi. E o companie care, pentru oricine cunoaşte cât de cât ecosistemul aviaţiei mondiale, realizează că, în formula actuală, chiar şi cu genii în consiliul de administraţie, fără o schimbare structurală fundamen tală, această companie nu are niciun viitor.

Ne păcălim unii pe alţii dacă spu nem că un management puţin mai bun decât cel politizat anterior ar putea să rezolve problema", a spus Doru Lionăchescu.

Preşedintele Capital Partners a scris în urmă cu câteva zile o opinie în ZF prin care argumenta de ce crede el că va eşua experimentul managementului privat la Tarom şi propunea trei soluţii pentru re zolvarea situaţiei acestei companii (pri vatizarea, transformarea în operator low-cost sau fali mentul). În opinia sa, proiectul de introducere a managementului privat este o în cer care "copilărească de a schimba, pe ici pe colo, dar nu acolo unde este esenţial".

"Am convingerea şi cred că am şI argumentele că soluţia în sectorul public nu este această vopsire, această zugrăvea lă de faţadă, ci pur şi simplu privatizarea. Tarom a fost pe profit într-o conjunctură internaţională în care petrolul era relativ ieftin. Noi ne uităm la o situaţie în care preţul barilului de petrol nu va merge în jos. Pornind de la această observaţie şi de la schimbarea fundamentală a peisajului aviatic mondial în ultimii cinci ani, concluzia mea este că com paniile mici deţinute de stat fără stocuri valoroase, cu flotă pestriţă, cu peste 2.300 de angajaţi din care doar 10% sunt în activităţi operative trebuie privatizate. Tarom este o companie care a fost prin definiţie şi prin tradiţie locul de parcare al tuturor obligaţiilor politice sau al fraţilor, cumnaţilor şi rudelor politicienilor", a mai spus Lionăchescu.

Horaţiu Cocheci, senior manager al diviziei de consultanţă în resurse umane a PwC, companie care, împreună cu head hunterul George Butunoiu şi cu avocaţii de la David&Baias se ocupă de găsirea managerilor privaţi pentru zece companii aflate în subordinea Transporturilor, a făcut, pentru prima dată, declaraţii publice legate de implicarea PwC în acest proiect. El spune că unul dintre obiectivele manda tului pe care îl

are consorţiul PwC este acela de a identifica persoanele care aduc valoarea adău gată cea mai mare din postura de membri ai consiliului de ad ministraţie, chiar dacă legea (Ordo nan ţa 109/2011) stipuleză că aceştia tre buie să aibă experienţă în domeniul de activitate al industriei în care activează com pania respectivă. Astfel, Cocheci spune că a interpretat legea în "spiritul" ei, şi nu în "litera" ei.

"Dacă ne uităm la spiritul legii, ceea ce se doreşte este dezideratul de profesionalizare a companiei respective. In terpretarea pe care am dat-o noi alături de ju rişti a fost aceea de a identifica niş te sfere de activitate valabile pentru toate companiile care au management profesionist", a spus Cocheci. Unul dintre "repro şurile" aduse consor ţiu lui a fost legat de faptul că majoritatea membrilor CA ai Tarom - printre care sunt şi Dan Pascariu (UniCredit) sau Marius Ghenea (antreprenor în IT)- nu au expertiză în domeniul transportului aerian.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO