Eveniment

Retailerii: E vremea fuziunilor si a achizitiilor

06.11.2007, 19:48 9

Retailul modern se va consolida in urmatorii ani prin fuziuni si achizitii, in conditiile in care majoritatea companiilor de profil au realizat ca nu mai sunt competitive daca se dezvolta cu un singur format de magazine, potrivit jucatorilor din domeniu care au participat ieri la seminarului "Romania Retail Forum", organizat de agentia de presa Mediafax.
"Piata de retail isi va continua dezvoltarea intr-un ritm foarte alert in urmatorii ani, urmand sa se evidentieze prin fuziuni si achizitii", a declarat Andreea Mihai, marketing manager al Carrefour Romania.
Retailerul francez Carrefour, prezent pe piata numai prin magazine tip hipermarketuri, a preluat recent lantul de supermarketuri Artima, detinut de fondul de private equity Polish Enterprise Fund V (PEF V). Pentru 55 mil. euro, Carrefour si-a asigurat astfel un lant de 21 de magazine in vestul tarii, cu o suprafata totala de vanzare de 21.000 mp, vanzari de 75 mil. euro fara TVA in 2006 si estimari de 95 mil. euro fara TVA pentru finele acestui an.
Compania germana Praktiker, care detine deja 18 unitati pe plan local, a luat o decizie asemanatoare atunci cand a inceput sa deschida magazine cu o suprafata de vanzare de circa 4.000 mp. in timp ce suprafetele medii de vanzare ale acestui retailer sunt de 6.000 mp. Compania a deschis deja un magazin de acest fel in Targoviste si intentioneaza sa investeasca pana la finele acestui an 16 mil. euro pentru construirea a doua magazine de tip do-it-yourself, la Timisoara si Iasi, care vor fi inaugurate pana la finele anului. Motivatia acestei decizii a fost faptul ca magazinele mai mici permit extinderea in zone in care nu ar fi fost posibil sa opereze in mod profitabil cu unitati cu suprafete mai mari.
Participantii la seminar au apreciat ca Bucurestiul ramane in continuare principalul motor de crestere cu o pondere de 60% de retail modern din total piata in 2006, in crestere cu 11% fata de acum doi ani.
"Piata Bucurestiului nu este deloc saturata, asa cum se afirma in ultima perioada, ci este inca atractiva pentru retaileri", a mai spus reprezentantul Carrefour. Din acest motiv, un alt retailer francez - Auchan - intentioneaza sa ajunga la zece magazine pe piata din Bucuresti, in conditiile in care estimarile initiale erau de 3-4 hipermarketuri.
De asemenea, operatorul magazinelor de discount Profi a achizitionat reteaua de magazine Albinuta pentru a putea intra pe piata din Capitala, iar recent, reteaua de 14 supermarketuri Ethos, activa in special pe piata din Bucuresti, a fost tinta preluarii de catre fondul elen de investitii Global Finance, operatorul magazinelor La Fourmi. Tranzactia nu s-a finalizat insa, deoarece partile implicate nu au ajuns la un acord.
In 2001, piata de retail modern reprezenta doar 19% din totalul comertului local, valoare care jucatorii pietei estimeaza ca va creste sau chiar va depasi 50% in anul 2010, tinand cont ca in Polonia acest procent este in prezent de 57%, in Tucia de 51%, in Grecia de 50%, iar in Franta de 95%. Piata de retail a atins anul acesta pe plan local o valoare de aproximativ 40 de miliarde de euro, valoare care va creste in urmatorii ani la circa 100 de miliarde de euro, potrivit reprezentantilor Carrefour.

In crestere fata de anul trecut
Volumul cifrei de afaceri pentru comertul cu amanuntul, cu exceptia vanzarilor de autovehicule, a crescut in primele noua luni cu 17,4%, potrivit Institutului National de Statistica. Aceasta crestere a fost sustinuta atat de vanzarea de produse alimentare, bauturi si tutun, cu un plus de 26,1% in primele noua luni, cat si de produsele nealimentare, in crestere cu 9% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. Insa in ciuda cresterilor inregistrate in primele trei trimestre ale acestui an, in luna septembrie, comertul cu amanuntul, cu exceptia vanzarilor cu autovehicule si motociclete, a scazut cu 7,2% comparativ cu august 2007.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO