Eveniment

Tensiunea creşte între RetuRO, administratorul SGR, şi industria HoReCa. Restaurantele şi barurile devin un obstacol în calea recuperării ambalajelor. „Ne dorim o rearanjare a sistemului de colectare.“ Care sunt soluţiile?

Tensiunea creşte între RetuRO, administratorul SGR, şi...

Autor: Alina-Elena Vasiliu

25.04.2024, 00:08 32450

Proprietarii de restaurante nu vor să-şi cumpere propriile aparate de colectare precum retailerii, deşi marile restaurante precum Hanul lui Manuc „produc“ ambalaje cât un hipermarket „Nu ar fi fezabil aşa ceva – să arunci sticle şi să se spargă în aparatul instalat în restaurant, în timp ce clienţii stau la masă şi beau cafea. Sunt gata să ajut, dar fără să pierd bani“.

Jucătorii din HoReCa au lansat mai multe atacuri în ultimele săptămâni cu privire la funcţionarea Sistemului Garanţie-Returnare (SGR), despre care spun că le aduce o corvoadă în plus în activitatea de zi cu zi. Mulţi dintre operatorii de restaurante şi cafenele declară că lucrurile se mişcă prea greu în relaţia cu RetuRO, administra­torul SGR, unii dintre ei lansând chiar ideea suspendării programului.

Restaurantele se pot transforma astfel într-un obstacol în calea recu­perării ambalajelor, în condiţiile în care HoReCa se declară copleşită de această nouă sarcină. Care sunt soluţiile? În lipsa unei colaborări eficiente cu RetuRO, operatorii HoReCa ar putea prelua ei responsabilitatea colectării, punând la punct sisteme automate de colectare a ambalajelor?

„Ne dorim o rearanjare a sistemului de colectare. În HoReCa, aceasta se face doar manual, nu ştiu ca vreun operator să fi cumpărat aparat pentru colectarea ambalajelor. Nu ar fi fezabil aşa ceva – să arunci sticle şi să se spargă în aparatul instalat în restaurant, în timp ce clienţii stau la masă şi beau cafea. Noi ne dorim să sprijinim procesul, dar responsa­bilitatea reciclării trebuie să fie la producători, nu la noi. Sunt gata să ajut, dar fără să pierd bani“, spune Daniel Mischie, CEO-ul grupului de restaurante City Grill şi membru în boardul Organizaţiei Patronale a Hotelurilor şi Restaurantelor din România (HORA).

Totodată, adaugă el, restaurantele nu-şi pot organiza centre comune de colectare în zonele cu aglomerare mare de localuri, aşa cum se întâmplă în cazul magazinelor, pentru că transportarea sacilor cu ambalaje ar fi dificilă, ţinând cont că acestea trebuie predate intacte.

Totuşi, în condiţiile în care numeroşi jucători din HoReCa declară că au politici de sustenabilitate, preluarea responsabili­tăţii colectării ambalajelor ar putea fi o măsură în ton cu aceste principii, pornind de la ideea că orice business este responsabil de deşeurile pe care le generează.

Până acum, jucătorii din industria restaurantelor şi a cafenelelor spun că lucrurile se mişcă prea greu cu SGR, iar colectarea ambalajelor devine o corvoadă.

„Desigur că infrastructura nu este pusă la punct, aşa este peste tot, după ce te loveşti de probleme găseşti soluţii. Noi colectăm sticlele clienţilor care consumă în locaţie şi după trebuie să cerem ridicarea lor, iar aici se complică situaţia. Fiind multe cereri, timpul este mare şi volumul de sticle depăşeşte capacitatea noastră de stocare. Sperăm să se rezolve“, spune Mari, proprietara unui local din Popeşti-Leordeni.

O altă nemulţumire a reprezentanţilor HoReCa este faptul că sacii pe care a trebuit să-i comande în cadrul SGR au preţuri mult mai mari decât media pieţei.

De pildă, un set de 30 de saci pentru colectarea ambalajelor din plastic şi metal costa, săptămâna trecută, 63,3 lei, iar un set pentru ambalajele din sticlă - 87 de lei, potrivit datelor de pe site-ul RetuRO. La aceştia, se adaugă sigiliile pentru legarea sacilor, 3 lei pentru fiecare sac. Daniel Mischie spunea însă ieri că, în urma declaraţiilor pe această temă, începând de luni preţul sacilor a scăzut cu 30%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro