Eveniment

Transporturile au dat 100 km de autostrăzi din vest pe mâna italienilor. Francezii nu au luat nimic

Transporturile au dat 100 km de autostrăzi din vest pe mâna italienilor. Francezii nu au luat nimic

Autor: Andreea Mioara Neferu

22.05.2011, 23:58 9111

Jumătate din constructorii celor 98 de kilometri de autostrăzipentru care Ministerul Transporturilor a semnat contractele lafinalul săptămânii trecute sunt firme ita­lieneşti. Astfel, cincicompanii de construcţii din Peninsulă, printre care se numără şiTirrena Scavi sau Carena, au câştigat, în asociere sau chiar pecont propriu, contracte în valoare cumulată de peste 350 milioanede euro, potrivit calculelor ZF.

De altfel, semnalul de bună cooperare cu firme italieneşti, şimai ales Astaldi, a fost dat încă de acum 10 ani de cătrepreşedintele Traian Băsescu, pe vre­mea când era primar alCapitalei. Astaldi, în coope­rare cu spaniolii de la FCCConstruccion, construiesc spre exemplu Pasajul Basarab, unul dintrecele mai importante proiecte de infrastructură urbană din ultimiiani, cu o valoare de peste 150 milioane de euro.

Italienii sunt familiarizaţi cu drumurile româneşti, firmeprecum Tirrena Scavi lucrând spre exemplu la autostradaBucureşti-Moara Vlăsiei, contract în valoare de 184 milioane deeuro.

Pe de altă parte, francezii nu au reuşit să mai prindă niciuncontract de autostradă de această dată. În ultima perioadă,relaţiile româno-franceze în in­dustria construcţiilor au fostdestul de tensionate după ce grupul francez Colas s-a aflat înmijlocul unui scandal, după rezilierea contractului pe autostradaCernavodă-Medgidia.

În total, contractele semnate săptămâna trecută pentruconstrucţia a cinci segmente de autostradă de pe Coridorul IVpaneuropean au o valoare de peste 692 milioane de euro. Termenul definalizare al aces­tor tronsoane este luna martie 2012, având învedere că toate contractele prevăd o durată de proiectare şiexecuţie de 22 de luni.

Pe de altă parte, şi firmele Tehnostrade şi Spedition UMB, careau pierdut în luna aprilie contractul de construcţie a autostrăziiMoara Vlăsiei - Ploieşti, au reuşit să-şi adjudece, alături deitalienii de la Carena SpA Impresa di Costruzioni, un contract de210,4 milioane de lei (circa 50 milioane de euro). Cele două firmeromâneşti sunt controlate de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu şiconstruiau alături de alte două firme româneşti, EuroconstructTrading 98 (Dan Beşciu) şi PA&CO International (CostelCăşuneanu) un tronson de 42,5 kilometri din Autostrada MoaraVlăsiei-Ploieşti. Compania de drumuri şi autostrăzi şi-a motivatdecizia de a rezilia contractul cu firmele româneşti prin faptul căacestea abandonaseră de mai bine de 16 luni lucrările deconstrucţie pe un sector de aproape 2 kilometri din tronsonul de42,5 kilometri. Cele patru companii câştigaseră licitaţia în anul2006, cu o ofertă de 200 de milioane de euro.

Scandalul cu privire la autostrada Moara Vlăsiei-Ploieşti nu aîmpiedicat însă participarea celor două firme ale lui Umbrărescu lalicitaţiile pentru auto­străzile din vestul ţării şi chiarcâştigarea unui contract.

"La cei 693 milioane de euro pentru cele cinci contracte semnateastăzi (vineri, 20 mai - n.red.) se adaugă 268 milioane de europentru contracte semnate sau în curs de semnare pentru drumurinaţionale şi centuri ocolitoare din fonduri europene şi 79 milioanede euro contracte din fonduri BEI", a declarat Anca Boagiu,ministrul transporturilor. Ea a mai spus că în urma licitaţiilors-au făcut economii de 600 milioane de euro faţă de costurileestimate iniţial şi că prioritatea zero a ministerului pe care îlconduce va fi deblocarea fondurilor europene pentruinfra­structură.

Autostrăzile pentru care Ministerul Trans­porturilor a semnatcinci contracte fac parte dintr-un proiect mai mare al acesteiinstituţii, care include construcţia a 183 de kilometri dinCoridorul IV paneuropean, cu un cost total de circa 1 miliard deeuro. De pe Coridorul IV au fost finalizate până în prezenttronsonul Bucureşti-Cernavodă şi centura Sibiului, dar se află îndiferite stadii de execuţie sectoarele Arad-Timişoara,Cernavodă-Constanţa şi centura Constanţei. România are în prezent314 kilometri de autostradă, respectiv Bucureşti-Piteşti (111kilometri), Bucureşti-Cernavodă (151 kilometri) şi CâmpiaTurzii-Gilău (52 kilometri).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO