Franta

25.000 de romani lucreaza la mitul masinii germane

03.10.2005, 17:38 74

Aproape o treime din masinile de import din Romania sunt germane. Putini stiu insa ca multe dintre componentele care intra in alcatuirea acestor masini sunt de fapt produse in Romania, unde investitorii germani au venit cu mai mult de jumatate de miliard de euro si au creat 25.000 de locuri de munca.

Mitul fiabilitatii masinii germane a facut ca piata romaneasca de import sa fie dominata ani buni de masinile germane. Mai mult, in cazul importurilor de masini uzate situatia era si mai evidenta, marcile germane reprezentand an de an intre 80%-90% din total.

Era normal ca, in aceste conditii, importatorii si delaerii marcilor germane de automobile sa inregistreze cresteri foarte puternice an de an.

Fie ca este vorba de marci de lux precum Audi, BMW sau Mercedes, dar si de marci de volum precum Volkswagen sau chiar de camioane precum Man, masinile germane au adus anul trecut beneficii importante dealerilor din domeniu.

Porsche Romania, importatorul pe piata locala al grupului german Volkswagen, a avut anul trecut o cifra de afaceri de 325 mil. euro, fiind una dintre cele mai mari companii din economia romaneasca. Automobile Bavaria, importatorul grupului BMW, a anuntat la randul sau pentru anul trecut afaceri de o suta de milioane de euro, in timp ce marcile Smart si Mercedes au contribuit la afacerile de peste 320 de milioane de euro anuntate pentru anul trecut de divizia auto a grupului de firme al omului de afaceri Ion Tiriac.

Practic, dupa investitii de zeci de milioane de euro in showroom-uri si complexuri auto, marcile germane reprezinta peste 80% din vanzarile de masini de lux, iar Volkswagen este situata de mai multi ani intre cele mai bine vandute cinci marci de import.



Made in Romania

Investitorii germani au o prezenta foarte importanta si in ceea ce priveste activitatea de productie de componente auto in Romania.

Continental, Freudenberg Flexibile de Frana, INA Schaeffler, Kromberg & Schubert, BOS GmbH & Co. KG, Kuhnke Relee, Leoni Wiring Systems, Lisa Draxlmaier, Siemens VDO Automotive sau ThyssenKrupp AG au investit sau au in plan investitii cumulate de peste jumatate de miliard de euro.

Cea mai mare parte a investitorilor au optat pentru orase din zona de vest a tarii. Explicatia oferita de oficiali era reprezentata de forta de munca bine calificata pe care o gasisera in aceasta zona a tarii, insa la fel de mult a contat apropierea de Ungaria. Practic, un camion incarcat cu componente auto ajunge de la Timisoara in depozitele centrale din Germania in mai putin de jumatate de zi. In schimb, pentru distanta de la Pitesti sau Ploiesti pana in Germania era nevoie de inca o zi in plus.



Lista lunga

Una dintre cele mai importante investitii germane in Romania este cea efectuata de de grupul Continental.

Germanii au inceput printr-o investitie de 120 de milioane de euro intr-o fabrica de anvelope la Timisoara.

Ulterior, Continental a decis sa ridice investitiile la peste 200 de milioane de euro, in prezent ajungand la a patra sa fabrica. Trei dintre acestea sunt localizate in Timisoara si produc, pe langa anvelope, si curele de transmisie si furtunuri pentru instalatiile de climatizare. Cea de-a patra fabrica este situata in Sibiu si produce sisteme pentru controlul usilor.

Nu doar Continental a sesizat oportunitatea reprezentata de forta de munca ieftina si bine calificata din Europa de Est. Investitii de anvergura au anuntat si alte companii. Concernul Draxlmaier a deschis prima sa fabrica din Romania in 1993 la Pitesti, ulterior grupul extinzandu-se prin ridicarea altor fabrici la Brasov, Timisoara, Satu Mare si Hunedoara.

Grupul Leoni este prezent in Romania din anul 1999 o data cu dezvoltarea unei fabrici de cablaje de la Arad, care anul trecut a inregistrat o cifra de afaceri de peste 13 milioane de euro.

In plus, Leoni detine din 2003 si o fabrica de sarme, cabluri si cablaje electrice pentru industria auto la Bistrita, in care a investit peste 18 milioane de euro. Potrivit reprezentantilor companiei, cifra de afaceri urmeaza sa se dubleze cel putin anul acesta fata de cele 31 de milioane de euro inregistrate anul trecut.

Afacerile firmei in Romania ar putea creste in conditiile in care oficialii Leoni Ungaria au declarat recent ca subsidiara maghiara a concernului german se va restructura pana in luna octombrie, iar productia de cabluri pentru vehicule industriale va fi transferata in Romania.

Kromberg & Schubert, un alt investitor german, produce la Timisoara cabluri destinate pietei germane, realizand o cifra de afaceri de 11 mil. euro.

Compania mixta romano-germana Kuhnke Relee a fost infiintata in 1998 la Sibiu, avand ca actionar majoritar firma Kuhnke GmbH din Malente, Germania. Compania produce relee si electromagneti pentru industria constructoare de masini si componente electronice pentru industria auto si estimeaza afaceri de 13,5 mil. euro.

Grupul german BOS a investit 17 mil. euro la Arad, unde produce sisteme de protectie solara si sisteme de compartimentare si amenajare a interiorului pentru automobile, destinate in exclusivitate pietei externe. Anul acesta afacerile companiei urmeaza sa depaseasca 40 mil. euro.

La Timisoara este activa si compania Siemens VDO Automotive, care realizeaza din anul 2000 software, hardware si proiectare mecanica pentru industria de automobile. Compania a inceput cu 10 angajati si a ajuns in acest moment la 900 de angajati.



Aerul "german"

Cresterea numarului de investitori germani de pe piata romaneasca a determinat in ultimii ani si cresterea afacerilor pentru filiala locala a operatorului german de transport aerian Lufthansa.

Compania a inregistrat anul trecut venituri de peste 20 de milioane de euro, fiind unul dintre principalii jucatori de pe piata romaneasca.

Operatorul german opereaza 41 de zboruri saptamanale din Bucuresti catre Munchen, Frankfurt si Dusseldorf. In plus, de anul acesta compania a introdus si sase zboruri saptamanale Timisoara-Munchen.

Pentru comparatie, Lufthansa opera in urma cu un an doar 28 de zboruri saptamanale Romania-Germania.

Cresterea puternica a numarului de zboruri fata de anul trecut va determina, potrivit oficialilor, o crestere de peste 25-30% a veniturilor din Romania. Lufthansa este al treilea jucator ca marime de pe piata romaneasca, dupa operatorul national Tarom si alianta Air France - KLM, germanii avand o cota de piata estimata la aproximativ 14%-15%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO