Grecia

Grecii de la OTE au ajuns in prima linie din telecom

Grecii de la OTE au ajuns in prima linie din telecom
25.03.2008, 23:30 31

Romtelecom, cel mai mare operator de telefonie fixa din Romania, care traverseaza un proces de repozitionare pe piata pentru a deveni un jucator important pe segmentele de internet si televiziune, a reusit sa opreasca anul trecut hemoragia de clienti de pe principala sa linie de business.
Compania a inregistrat pentru prima oara in ultimii trei ani o crestere neta a numarului de clienti pe telefonia fixa, operatorul urmand sa anunte ca a incheiat anul cu peste trei milioane de clienti, in timp ce planurile realizate la inceputul anului prevedeau o scadere a bazei de clienti sub 2,7 milioane de utilizatori.
"Rezultatele pentru acest an sunt peste asteptari fata de tintele stabilite initial. Am pastrat baza de clienti pe telefonia fixa la peste trei milioane, in timp ce tinta initiala bugetata era mult mai jos. Proiectia din business plan era ca vom ajunge la mai putin de 2,7 milioane de clienti", spune Yorgos Ioannidis, CEO Romtelecom. Ultima crestere a Romtelecom pe telefonia fixa a fost inregistrata in decembrie 2004, iar de atunci compania a pierdut, trimestru dupa trimestru, utilizatori pe principalul sau segment de business, in total peste 1,3 milioane in ultimii trei ani. Dupa una dintre cele mai severe scaderi ale numarului de clienti, peste 230.000 in decembrie 2006, grupul elen OTE, actionarul majoritar al Romtelecom si Cosmote, l-a numit in functia de CEO al Romtelecom pe Ioannidis, schimbandu-l pe americanul James Hubley inainte de expirarea contractului. In conditiile in care 2007 a fost anul celei mai dure competitii de pe telefonia fixa, cu scaderi in valuri ale tarifelor de lista, Ioannidis a fost nevoit sa inlocuiasca aproape complet si top managementul companiei. Imediat dupa numirea lui Ioannidis in functie, cinci oameni cheie din conducerea operatorului au demisionat.
Plecarile de la varful companiei, care prezentau riscul de a destabiliza operatorul, s-au dovedit a fi fost insa administrate corect de noul director general, care a format o echipa ce a produs rezultate, este drept, dupa ce si strategia comerciala a fost modificata dramatic.
Romtelecom a redus puternic scaderea numarului de clienti dupa ce a lansat la finele lunii mai 2007 campanii agresive de promovare, care au inclus si reduceri de 50% ale tarifelor.
Chiar daca obiectivul de stabilizare a bazei de clienti pe telefonia fixa a fost atins, iar pe internet si televiziune prin satelit s-au inregistrat cresteri puternice, operatorul are de infruntat inca multe probleme, dintre care una dintre cele mai dure este reducerea cheltuielilor. Romtelecom are inca o organizatie supradimensionata in raport cu cea a concurentei, in ciuda reducerii masive a personalului din ultimul deceniu, iar presiunea mereu in crestere a concurentei va face misiunea si mai dificila.
De altfel, prioritatile managementului Romtelecom pentru anul curent sunt cresterea "obligatorie" a veniturilor, cresterea eficientei operationale si efectuarea cu maxima atentie a investitiilor, doar in acele segmente sau produse care pot aduce scaderi rapide ale costurilor pentru companie.
O precautie maxima va fi manifestata si in achizitii, iar toata lista de furnizori ai Romtelecom va avea de infruntat negocieri dure cu operatorul - spun reprezentantii firmei.
"Prioritatea Romtelecom in 2008 este cresterea veniturilor. Vom face tot ce este posibil pentru acest lucru. Este obligatoriu sa majoram veniturile", declara Yorgos Ioannidis.
Operatorul a inregistrat in 2006 venituri de 895 mil. euro, in scadere cu peste 30 de milioane de euro fata de 2005, iar in primele noua luni din 2007 veniturile au fost de 649 mil. euro, de asemenea in scadere fata de aceeasi perioada a anului anterior.
OTE a preluat conducerea Romtelecom la finele anului 1998, in urma procesului de privatizare a companiei. In 2005, grecii au preluat si controlul diviziei de telefonie mobila a Romtelecom, CosmoRom, avand in plan un proiect de relansare a operatorului care nu reusise performanta obtinerii unei cote de piata solide in cei aproximativ cinci ani cand s-a aflat sub controlul statului.
Redenumita Cosmote, divizia locala de telefonie mobila a OTE a crescut puternic pe piata romaneasca de telefonie mobila, acumuland o baza de peste trei milioane de utilizatori inainte de finele anului 2007. Compania a reusit sa atinga acest numar de clienti prin promotii agresive si investitii de sute de milioane de euro in extinderea retelei si promovare.
Pentru acest an, Cosmote Romania - condusa si ea de un nou director general - are obiectivul de a obtine un profit operational, in ciuda concurentei dure de pe piata.
Dezvoltarea Cosmote pe piata locala a fost continuata in 2006 printr-o alta achizitie strategica prin care compania elena a preluat controlul retelei de magazine Germanos. Retailerul are in plan extinderea pana la 275 de unitati in acest an, dar si dezvoltarea portofoliului de servicii oferite.

OTE - profil de companie
OTE S.A. (Hellenic Telecommunications Organization) este cel mai mare operator de telefonie mobila din Grecia
Fosta companie de stat cu pozitie de monopol pe piata (in 1996), OTE este in prezent controlata in proportie de 72% de catre investitori privati
Se numara printre cele mai mari 5 companii listate pe Bursa din Atena, dupa valoarea capitalizarii
Activeaza pe o piata de 60 mil. de clienti potentiali in Europa de Sud-Est
Pe lista serviciilor oferite se mai numara serviciile de internet si transfer de date

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO