Media & Advertising

Anul trecut s-au cumparat un milion de publicatii straine

25.02.2005, 00:00 77



In Romania s-au cumparat in 2004 peste un milion de ziare si reviste "din afara", aproape toate aduse in tara de aceeasi firma, MMP, cunoscuta pana de curand drept Mesageria Micul Paris.



Zilnic, cu primele avioane care sosesc la Otopeni, vin colete cu principalele cotidiene internationale.



Dintre acestea, cel mai mult se vand ziarele cu profil economic, rezidentii straini de la noi cautand informatii "direct de la sursa" sau dorind sa citeasca presa cu care erau obisnuiti "acasa". In timp ce jurnalele straine vand in Romania doar doua, trei sute de exemplare, care ajung mai ales in marile companii, periodicele ajung chiar si la cateva mii de exemplare vandute.



MMP, care activeaza pe piata romaneasca din 1996, este o companie subsidiara a Hachette Distribution Services, divizie a cunoscutului grup francez Lagardere. La nivel international, HDS se ocupa de distributie nationala (nr. 1 in lume, inclusiv SUA), retail (3.700 de magazine in intreaga lume) si import de presa internationala. In 2003, grupul, cu 13.000 de angajati in 19 tari, a avut o cifra de afaceri de 4,8 miliarde de dolari, in 2003.



In Romania, primele magazine proprii ale MPP au fost deschise in marile hoteluri din Bucuresti - Hilton, Marriott, Sofitel, Crowne Plaza, Intercontinental si, de curand, la Opera Business Centre. In prezent, echipa MMP numara peste 100 de oameni, care distribuie presa romaneasca si straina, ce ajunge in final la 800 de puncte de vanzare.



Compania distribuie presa in hipermarketurile Carrefour si Cora, in benzinariile Agip si Petrol Group, in magazinele Diverta si Humanitas dar si in alte puncte proprii de vanzare.



Pentru retail, MMP a implementat doua branduri ale HDS, lantul de puncte de vanzare Relay, amplasate in aeroporturi, gari, metrou, si Inmedio in centre comerciale si hoteluri. Pe timpul verii, firma isi deschide puncte de vanzare la Constanta si pe litoral.



Pentru 2005, MMP intentioneaza sa deschida alte 20 de astfel de puncte in tara, in localitati precum Arad, Oradea, Deva, Sibiu, Craiova, Ploiesti sau Iasi, avand ca obiectiv sa ajunga la 100 de puncte de vanzare pana in 2008. Dupa hoteluri, firma intentioneaza sa ajunga in fiecare centru comercial important si pe marile bulevarde.



Potrivit lui Emmanuel de Place, directorul general al Hachette Distribution Services, Romania are un potential "deosebit", pentru ca "este o piata mare, de 22 de milioane de locuitori, care, in plus, inregistreaza o crestere economica rapida si va adera la UE".



Pentru Romania, MMP este distribuitor exclusiv de presa internationala, avand in portofoliu circa 1.000 de titluri din Franta, Marea Britanie, Germania, Statele Unite, Spania, Rusia sau Italia. Dintre acestea, tara care trimite cele mai multe titluri in Romania este Franta, pentru ca editorii de acolo si-au aratat un interes major pentru piata romaneasca de media. Din Marea Britanie, cel mai mult se citesc saptamanalele, foarte specializate, care prezinta un interes special pentru romani.



Cele mai vandute in Romania sunt revistele de decoratiuni, de fotografie sau economice. Cele mai bune dintre ele reusesc sa vanda pana la patru mii de exemplare pe editie, ceea ce inseamna chiar mai mult decat titluri autohtone cunoscute.



Ziarele straine, in schimb, se vand in cam 200-300 de copii pe editie pentru ca sunt scumpe pentru piata de aici si nu prezinta interes major decat pentru straini si unii oameni de afaceri sau din presa.



De altfel, in Romania exista doua piete diferite: cea a romanilor care cumpara reviste care nu se gasesc pe piata romaneasca, dar care, totusi, au preturi mici (decoratiuni, stiinta, fotografie), si cea a oamenilor de afaceri straini, a managerilor marilor companii straine si a strainilor stabiliti aici. Acestia cumpara ziare pentru ca sunt interesati direct si nu sunt afectati de preturile care ajung la cativa euro.



MMP, insa, isi imparte cumparatorii altfel: business clients si clienti directi. In prima categorie intra hipermarketurile si benzinariile, iar in cea de-a doua, clientii directi, carora importatorul le vinde prin abonamente sau de la standurile MPP din hoteluri sau aeroporturi.



"In weekend-uri, spre exemplu, oamenii de afaceri straini, turistii se opresc in centrele comerciale, la punctele noastre de vanzare, in drumul lor spre sala de fitness sau in aeroporturi", spune Emmanuel de Place.



Dintre publicatiile care apar lunar sau mai rar, cele mai cautate sunt Art & Decoration, Photo si Florida Design, pentru ca nu au echivalent pe piata romaneasca, in special in ceea ce priveste calitatea. Cele mai citite saptamanale straine in Romania sunt The Economist, Time Magazine, Paris Match, Newsweek - publicatii care ii intereseaza mai ales pe oamenii de afaceri straini, avand in vedere ca piata romaneasca este inca la inceput in ce priveste segmentul publicatiilor "serioase".



In plus, potrivit reprezentantului MPP, pentru stiri si sinteze referitoare la politica si economia internationale, rezidentii prefera o publicatie straina, nu una romaneasca.



Dintre ziare, cele mai cautate in Romania sunt Financial Times, International Herald Tribune si Le Monde, cumparate aproape exclusiv de straini. De altfel, ziarele ajung relativ tarziu in rafturile magazinelor, in jurul orei 17.00, traseul fiind destul de indelungat: aeroportul european - Bucuresti (Henri Coanda) - si abia apoi pe rafturi. Periodicele ajung cu intarziere de circa 10-12 zile pentru ca sunt livrate cu vaporul, pentru a se reduce cheltuielile cu transportul.



MMP a inregistrat o crestere importanta in ultimii ani, dublandu-si cifra de afaceri din 2003 incoace. Pentru viitor, firma intentioneaza sa aduca publicatii care sa inlocuiasca lipsurile de pe piata romaneasca, dar sa ofere si alte optiuni, pe masura ce va creste puterea de cumparare a romanilor. Firma nu are concurenta in Romania, cu exceptia unor mici distribuitori din Transilvania care aduc publicatii din Ungaria.



Un alt proiect pentru dezvoltarea afacerii vizeaza exportul unor titluri romanesti in strainatate. De trei ani MPP duce in Grecia unele dintre cele mai cunoscute reviste care apar in Romania: Cosmopolitan, Unica, National Geographic. Pe viitor, aceste titluri vor ajunge si in Spania, urmand sa se dezvolte chiar si un sistem de abonamente.



Pretul publicatiilor care ajung la noi este stabilit de editor, la acesta adaugandu-se TVA. In timp ce unii editori hotarasc sa vanda un titlu la un pret de 2-3 ori mai mare decat cel normal, altii vin in Romania cu un pret sub cel din tara de origine, doar pentru a intra pe piata romaneasca.



Reprezentantul Hachette sustine ca piata romaneasca este foarte atractiva, atat din punctul de vedere al dimensiunii (cea mai mare din zona, dupa Polonia), cat si al faptului ca romanii cunosc limbi straine.



"In Romania, singura piedica este pretul, deocamdata prea mare", a declarat Emmanuel de Place.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO