Media & Advertising

Bine faci, bine gasesti

05.09.2003, 00:00 55



Un idealism mostenit din armonia primilor sapte ani de-acasa ma indeamna sa pariez intotdeauna pe forta binelui. Experienta anilor acumulati mi-a dovedit ca principiile, valoarea, efortul pentru mai binele aproapelui nu sunt notiuni desuete. Si-am mai invatat ca radacinile propriei constructii capata mai multa vigoare daca intorci privirea catre cei din jur.



Nu pledez pentru altruismul vaduvit de semnificatii. Ci pentru o alta insemnatate data verbului de import "a socializa". Il folosim indeobste pentru a relata preocuparile noastre mondene. Sau pentru a explica intalnirile de dejun si conversatiile de cina. Povestim cu emfaza ca "am socializat" atunci cand ne referim la minime raporturi cu societatea inconjuratoare, atunci cand ne-am petrecut in mod agreabil cateva ore in compania unor parteneri de afaceri sau de interese. Este aproape singurul fel in care ne raportam individual la dimensiunea sociala.



Deprinderile noastre manieriste omit adesea sa ia in considerare obligatiile pe care le avem in plan social. Ca indivizi si companii totodata.



Vizionarii anilor 70, idealistii societatilor de consum, isi poleiau deja discursul cu trimiteri la obligatiile sociale ale corporatiilor. La vremea respectiva au aparut germenii preocuparilor extra-comerciale ale marilor companii. Organizatiile transnationale si-au identificat rolul social si au inceput sa raspunda obligatiei de a se implica in viata, constiinta si educatia publicului. Dincolo de actul publicitar al promovarii produselor si serviciilor proprii.



Abia in Romania ultimilor ani companiile puternic active in viata economica au preluat conceptul de "responsabilitate sociala" si au ales domenii, zone, tematici sau proiecte pe care le sprijina consecvent. Cu pasiune, cu bani, cu efort. Din convingerea ca binele social este o responsabilitate individuala, colectiva si corporatista. Si din convingerea ca o parte a veniturilor provenite de la public trebuie sa se intoarca intr-un ...bine public.



Companiile potente finaciar sprijina proiecte artistice, sustin tineri cu rezultate spectaculoase, ajuta la derularea unor proiecte culturale, se implica in actul didactic. Se desfasoara campanii sociale in scoli, in camine de batrani, in institutii de cultura. Se deruleaza numeroase proiecte educationale in institutii publice, in spitale, in mediul academic. Se infiinteaza cluburi, fundatii si asociatii cu misiune sociala. Si nu-i nimic contrafacut in spatele fiecarui demers, dupa cum este legitim ca autorii acestuia sa doreasca a-si capitaliza efortul in propria imagine.



Campaniile sociale pe care si le asuma agentii de publicitate sunt, in mod firesc, mai vizibile. Si mai eficiente. Se bucura de sprijinul televiziunilor, de expunere, de implicarea profesionistilor in concepere si difuzare a mesajului. Si sunt din ce in ce mai multe.Inflatie, spun unii! Dar ce impact, raspund autorii! Eu as ura la cat mai multe, daca nu m-ar intrista dimensiunea nevoii! Companiile neimplicate social acuza dorinta egoista de expunere mediatica a celorlalte. Aceia dintre noi care-si dedica unei teme sociale resurse de timp, financiare si afective au desigur placerea imediata de gloriei de autor, dar, cu mult mai important, au satisfactia de a fi servit idealului de ...mai bine.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO