Media & Advertising

Burda a dus revista Practic in bucatarie in Rusia. Care e urmatoarea destinatie?

07.04.2006, 00:00 14

Un titlu exportat in Rusia, retusuri la celelalte publicatii venite pe filiera Casa Lux, intrarea pe segmentul new media - acestea sunt principalele obiective pe care Burda Romania le are pentru acest an.

Cu o cifra de afaceri de 3,5 milioane de euro anul trecut, Burda Romania nu ar fi avut acces la topul primilor trei publisheri din Romania. Achizitionarea editurii Casa Lux (tranzactie estimata la 7-8 milioane de euro) a propulsat-o in prima grupa valorica a publishingului din Romania.

Cu o cifra de afaceri tot de aproximativ 3,5 milioane de euro in 2005, Casa Lux a adus pentru Burda Romania nu mai putin de sase titluri, marind portofoliul acesteia la 19 publicatii.

Ce are de gand Burda sa faca cu ele? In primul rand, sa vada ce poate exporta. Si primul pas a fost facut cu Practic In bucAtArie, pe care l-a dus la Moscova si l-a tiparit, pentru numarul inaugural, din luna martie a acestui an, in 850.000 de exemplare. Directorul general al Burda Romania, Michael Schroeder, nu exclude insa posibilitatea de a lua acest titlu si de a-l creste si pe alte piete din regiune, intrucat, in opinia sa, tarile din aceasta zona a Europei au oarecare asemanari la capitolul "culinare" si stil de viata.

In Rusia, publicatia a prins, spune reprezentantul Burda, astfel ca numarul din aprilie este publicat de sine statator (prima editie a fost distribuita gratuit, impreuna cu o alta revista a grupului). Practic in bucatarie nu are concurenti in Rusia, deoarece acest segment de piata nu a fost inca exploatat. Sunt reviste de bucatarie, dar doar pe segmentul de lux.

"Daca mergi pe o piata cu Elle, Cosmopolitan sau altceva de genul acesta trebuie sa recurgi la publicitate. Cu titluri mass-market insa facem altceva: le distribuim cu alte titluri de succes pe care le avem, gratis. In acest fel, ajung la foarte multi oameni si facem mai multa publicitate decat daca am recurge la spoturi TV, de exemplu", explica Michael Schroeder.

In ceea ce priveste strategia grupului in acest an, se urmaresc incheierea, in cel mult trei luni, a procesului de integrare a Casa Lux in Burda Romania, din punct de vedere administrativ, precum si efectuarea de mici retusuri la publicatiile Casa Lux, pentru a le ridica la standarde internationale. Directorul general al Burda Romania asigura insa ca nu vor fi schimbari majore care sa se soldeze cu plecare de personal, ci Burda va aduce know-how-ul pentru a le face mai atragatoare pentru clientii de publicitate, toate la costuri minime. Departamentele de publicitate, marketing si de distributie ale celor doua grupuri vor fi comasate, in vreme ce echipele editoriale vor fi consolidate. "Cred ca pana la sfarsitul lui aprilie acest proces va fi incheiat si poate vom dezvolta proiecte noi in jurul unor branduri pe care le avem. Astfel, in cazul Casa Lux, care e un brand puternic, de ce sa nu dezvoltam titluri noi in jurul lui? Putem scrie despre stil, despre cum sa-ti primesti musafirii, cum sa selectionezi vinul etc.", dezvaluie Michael Schroeder.

Dincolo de proiecte (care au vizat si lansarea, in aceasta saptamana, a editiei in limba romana a revistei de moda Burda si schimbarea logo-ului Cool Girl), directorul general al grupului nu ascunde faptul ca publisherul german se confrunta, ca toata presa romaneasca de altfel, cu probleme legate de distributie. "Nu este un mediu stabil pentru a dezvolta o afacere in publishing. Nu avem inca destule puncte de vanzare, am ramas, de ani de zile, la nivelul de 5.000-5.500 de puncte de vanzare, in vreme ce in Serbia, de exemplu, sunt 12.000 de astfel de puncte, pentru opt milioane de oameni. In intreaga retea de distributie lipseste know-how-ul, lipseste managementul, fiecare face orice. Nu cred ca Romania isi va rezolva singura aceasta problema, cred ca are nevoie, pe termen lung, de investitori care au know-how. Ajutorul poate veni din partea Uniunii Europene", este de parere Michael Schroeder. El adauga ca si Burda a luat legatura cu anumiti retaileri germani din domeniu, carora le-a expus problema legata de distributia de presa din Romania. "Pe mine ma intereseaza foarte mult sa vina un partener competent", precizeaza Schroeder.

Nici in ceea ce priveste profiturile grupului nu se poate vorbi de o evolutie spectaculoasa, in conditiile in care multe dintre titluri inregistreaza scaderi usoare ale tirajului vandut. La rezultatele financiare modeste, despre a caror valoare Michael Schroeder nu vrea sa vorbeasca, au dus si greutatile intampinate de grup in primii ani de la intrarea in Romania - la sfarsitul anilor ''90 -, cand s-au pierdut sume de bani destul de importante, in mare parte din cauza distributiei si a inflatiei. "Nu suntem in masura sa ne laudam cu profiturile realizate, abia acum vedem capatul tunelului. Tinand cont de datoriile din trecut, nu putem spune ca am fost profitabili. Ne bucuram insa ca nu am inchis afacerea aici si credem ca merita sa continuam. Acum, ca avem si Casa Lux, credem ca pozitia noastra pe viitor este foarte buna", marturiseste directorul general al Burda. El adauga ca, sub anumite aspecte, toate titlurile companiei sunt profitabile, insa sunt 4-5 pe care se bazeaza: Casa Lux, Men''s Health, Ioana si Practic in bucatarie.

In ceea ce priveste estimarile pentru acest an, tinand cont de faptul ca grupul nu va avea probabil nicio lansare majora, cifra de afaceri va inregistra o crestere destul de modesta. Cateva schimbari se au totusi in vedere, una dintre ele fiind legata de cresterea ponderii abonamentelor in veniturile companiei (Burda si Casa Lux), care in prezent inseamna 3-4%. De asemenea, vor fi investite pana la 200.000 de euro in logistica, iar pe partea de new media, in Romania, compania se va rezuma deocamdata la crearea unor portaluri pentru cele doua divizii de reviste (publicatiile pentru femei, pe de o parte, si publicatiile pentru casa si gradina, pe de alta). Unele branduri, printre care si Men''s Health, vor fi dezvoltate insa separat.

O alta schimbare este legata de cuantumul veniturilor din publicitate in cifra totala de afaceri, cuantum care se doreste a creste, odata ce se va face ceva pe partea de distributie. Pentru rezolvarea acestei probleme, Michael Schroeder vede trei pasi care trebuie parcursi: intrarea unui investitor strain puternic pe acest segment in Romania, purtarea unor discutii cu Guvernul roman pentru a include si presa pe agenda politica europeana (pentru a se realiza investitii cu bani europeni in reteaua de presa scrisa) si asezarea tuturor publisherilor din Romania la aceeasi masa, pentru a se vedea ce trebuie facut. In acest ultim stadiu, publisherii ar trebui sa cada de acord asupra metodelor aplicate in ceea ce priveste distributia si toti jucatorii sa accepte un anumit nivel al comisioanelor aplicate.

Referitor la nivelul de publicitate in presa scrisa romaneasca, el crede ca acesta va creste, pe masura ce advertiserii isi vor da seama ca publicatiile sunt mai bine targetate decat televiziunea.

"Romania se indreapta catre un mix mai pragmatic de media. Cred ca pentru noi publicitatea va creste cu 15-20%. Poate ca ritmul de crestere de doua cifre al publicitatii in presa scrisa va continua sa se inregistreze in urmatorii 2-3 ani, depinde si de puterea de cumparare a romanilor", este de parere Schroeder. In opinia sa, ar mai putea fi loc pe piata romaneasca a presei scrise pentru publicatiile adresate femeilor, precum si pentru saptamanale de stiri, pe modelul titlului german Focus. In schimb, considera segmentul publicatiilor auto supraaglomerat si estimeaza ca in viitor vor supravietui doar 2-3 dintre titluri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO