Media & Advertising

Ce vant mai bate in moda filmelor americane?

26.11.2004, 00:00 6



Batalia se duce pe toate fronturile: francize, formaturi. Care sunt cele mai importante zece curente in filmele americane?



Mult timp considerat un pariu, o provocare, industria filmului a capatat un sarm modern: DVD-ul, scrie Financial Times. DVD-urile aduc mari profituri Hollywood-ului, ameliorand impctul unor filme care altfel ar fi adevarate esecuri si permitand studiourilor sa rationalizeze bugetele si asa foarte mari. Chiar daca industria se bucura de succesul DVD-urilor, Hollywood-ul face deja pregatiri pentru ceea ce o va inlocui. Dar tendintele raman tendinte...





DVD-urile: urmarea



Actualmente, doar sase din zece filme au profit la box office. DVD-urile recupereaza pierderile celorlalte patru. Pentru succese ca ?Spiderman 2" sau ?Shrek 2", un studio poate foarte usor sa obtina tot atata profit si din lansarea de DVD-uri.



Anul trecut, vanzarile de DVD-uri au crescut cu 43%, conform Adams Media Research din Camel, California. O asemenea evolutie nu va continua la nesfarsit. Ca urmare, industria cauta deja noi inlocuitori pentru discul argintiu. Atentia s-a indreptat asupra urmatoarei generatii de DVD-uri, care promite sa imbunatateasca imaginea si sunetul. Liniile sunt atent trasate, iar lupta s-ar putea sa fie la fel de incrancenata ca cea dintre VHS si Betamax. Un grup condus de Sony a avansat formatul nou numit Blu-ray, iar Toshiba dezvolta un altul.



In afara de Sony Pictures, care a adoptat formatul realizat de compania mama, celelalte studiouri inca mai stau pe ganduri. Totusi in urmatoarele luni se asteapta sa fie luate niste decizii.





Piratii, la loc de cinste



Anul viitor studiourile vor lua masuri impotriva pirateriei, mai ales acum cand exista un nou lider, Motion Picture Association of America, dupa decenii de dominare a lui Jack Valenti.



Criticii cred ca studiourile nu au facut suficient. Download-area filmelor nu a fost usoara, tinand cont de marimea fisierelor. Dar un studiu realizat in iulie de MPAA demonstreaza ca unul din patru useri de internet a incercat sa downloadeze un film. Pe masura ce viteza creste, lucrurile se vor inrautati. Acum Hollywood-ul face lobby pentru o legislate mult mai agresiva. Saptamana trecuta, studiourile au demarat un proces impotriva persoanelor care distribuiau ilegal filme pe Internet. Companiile producatoare de tehnologie high-tech spun ca o asemenea tactica va avea un impact minor si ca singura cale de viitor este dezvoltarea unor alternative cu costuri mai mici.





Marea lovitura



Lansarea filmelor ?eveniment" a adoptat un nou model: marea lovitura din prima saptamana, urmata de o scadere radicala pe masura ce filmele sunt distribuite in din ce in ce mai multe sali de cinema. O parte din problema este cauzata de faptul ca multe filme sunt lansate in cele doar cateva luni de vacanta ale copiilor. Asa ca pentru a se evidentia din multime, studiourile trebuie sa apeleze la marketing. ? Trebuie sa gasim niste metode mai inventive sa atragem audienta", spune Hutch Parker, presedinte la Twentieth Century Fox, care a semnat un parteneriat in acest an cu un mall pentru a-i promova exclusiv filmele- o tactica pe care cu siguranta o sa o mai intalnim in industrie. Universal Pictures, parte a General Electric, a condus in acest an cu un clip de 10 minute- ?Dawn of the Dead".



Pentru ?Spiderman 2", Sony a format o alianta cu NBC, care se obliga sa transmita clipuri promotionale de doua minute pe parcursul programelor sale. Spre exemplu, in timpul unui episod din ?The Apprentice", sezonul trecut, promo-ul a fost transmis chiar inainte ca Donald Trump sa concedieze pe cineva.





Francizele



Daca ar fi necesara exemplificarea motivelor pentru care studiourile au nevoie de francize, cea mai buna alegere este ?Spider-Man 2". Filmul a incasat 602 milioane de euro la box office in aceasta vara. Adaugand castigurile din DVD-uri, papusi Spidey si alte produse promotionale, Sony are de administrat o avere impresionanta. Fermecate de aceste perspective, studiourile vaneaza francizele mai mult ca niciodata, in urmatorii ani existand foarte multi concurenti. Se observa o revigorare a francizelor vechi: ?Batman Begins". Exista adaptari ale unor carti: ?Fantastic Four" si ?The Lion, the Witch and the Wardrobe". Intre timp divizia Time Warner, New Line Cinema, studioul din spatele seriei ?Lord of the Rings", spera sa puna bazele unei noi francize pentru aventura ?His Dark Materials".



?Este clar ca spectatorii prefera divertismentul confortabil, cu personaje familiare si continuari ale povestilor", spune Bob Shayek, co-chairman si co-director executiv la New Line Cinema. ?Este acelasi sentiment pe care il aveai citind cartile din copilarie".





Remake-urile



Apetitul Hollywood-ului pentru pariuri sigure stimuleaza si renasterea remakeurilor. Cu bugete din ce in ce mai reduse, studiourile sapa adanc pentru a gasi titluri de reciclat. Teoria e urmatoarea: daca a mers o data, va functiona din nou. ?Studiourile lanseaza 30 de noi produse pe an", spunea Stacey Snider, chairman la Universal Pictures. ?Cautand sa controleze riscul, este mult mai bine sa cunoasca oarecum marca".



In urmatoarele luni se vor lansa ?Flight on the Phoenix", cu Dennis Quaid si ?The Pink Panther", cu Steve Martin in rolul panterei. Dar nu este usor ca un remake sa devina blockbuster. Remake-uri recente precum ?The Manchurian Candidate", ?The Stepford Wives" si ?Ladykillers" au reprezentat dezamagiri totale din punctul de vedere al box-office-ului.





Factorul "de groaza"



Filmele "horror" au revenit la moda. Succesul lui ?Dawn of the Dead" si ?Grudge" i-a luat prin surprindere pe producatori. Acum, abia daca mai aleg un film inainte sa intrebe daca are secvente de groaza. Vor fi lansate in curand: ?The Ring 2", remake al ?The Amityville Horror", si ?Blood and Chocolate", un film in care Julieta este un varcolac. Este un gen profitabil. MGM de exemplu, se pare ca a castigat 46 de milioane de euro din ?Jeepers Creepers", care a avut un buget de 20,64 milioane de euro.





Filmele de animatie



Industria animatiei pe calculator se dezvolta din ce in ce mai mult. Genul este dominat de doi mari jucatori- Pixar Animated Studios si Dream Works Animation. Dar Sony, Twentieth Century Fox, Lucasfilm si Walt Disney cauta sa castige si ei o oarecare cota din piata. Dreamworks a dat lovitura cu franciza ?Sherk", iar Pixar a lansat cinci filme de top consecutive, cel mai recent fiind ?The Incredibles". Totusi nu este foarte usor pentru acest gen sa dea lovitura. Fiecare film dureaza trei sau patru ani pentru a fi realizat, timp in care gustul publicului s-ar putea schimba. Si nu exista nici o garantie ca publicul va raspunde la poveste, dupa cum au aratat rezultatele mediocre ale DreamWorks.





Urmatorul jucator



Avand in vedere ca viitorul Miramax este incert- contractul co-chariman-ilor Harvey si Bob Weinstein s-ar putea sa nu fie prelungit, posibilii succesori pot aparea din randul jucatorilor independenti. Printre cei care se ivesc, ii putem enumera pe Newmarket, care a distribuit ?The Passion of the Christ', IFC Films sau Lions Gate Enterteinment care au dat lovitura cu ?Fahrenheit 9/11". Intre timp bugetele mici ale studiourilor de productie au reusit sa se mai revigoreze. Sub conducerea lui Peter Rice, Twentieth Century Fox a revenit in aceasta vara cu ?Garden State", ?Sideways" si ?Napoleon Dynamite". Universal Pictures a avut impact in urma lansarii ?Lost in Translation" si ?Eternal Sunshine of the Spotless Mind".





Starurile nu mai capteaza atentia



Vedetele nu mai pot garanta un box office mare. In acest an, putine staruri de prima mana au atins performantele din fostele lor filme. Tom Hanks, de exemplu, a dezamagit de doua ori: ?The Terminal" realizat de Steven Spielberg si ?Ladykillers" al fratilor Coen. Chiar si noul lansat ?The Polar Express" se anunta a fi o noua dezamagire. Intre timp, cele mai de succes filme ale anului: ?Shrek 2", ?The Passion of the Christ', ?Harry Potter and the Prisoner of Azkaban" si ?The Day After Tomorrow", nu au avut in distributie un star de prima clasa (cel putin unul care sa apara pe ecran).



Observatorii dau vina pe evolutia culturii celebritatilor. ?Exista atat de multe locuri in care celebritatile sunt expuse: la televiziune, in printuri, pe internet", spune Robert Sklar, profesor de studii cinematografice la Universitatea din New York. ?Alura speciala care a fost asociata indelung cu starurile aproape ca nu mai exista".





Relaxarea



Salile de cinematografe dau semne ca isi pierd din magie. Asadar, pentru a atrage din nou audienta, proprietarii se folosesc de noi trucuri. Unele sali au montat scaune mai mari si chiar fotolii din piele. Altii incearca sa atraga spectatorii prin show-uri live care preced filmele. Exista de asemenea persoane care conduc spectatorii la locurile lor, iar concesiile depasesc deja cunoscutele pahare de suc sau pungi de popcorn. Urmatoare miscare: proiectia digitala. Dar cinematografele si studiourile trebuie sa se puna de acord in legatura cu cine va plati nota...

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO