Media & Advertising

Disney este in cautarea unui nou script pentru sezonul urmator

08.10.2004, 00:00 19



Disney, gigantul divertismentului mondial, nu a confirmat inca cine va fi succesorul lui Michael Eisner, actualul sau director sau executiv.



Potentialii succesori ai acestuia sunt, conform Financial Times, Les Moonves, co-presedinte si co-director de operatiuni al Viacom, Terry Semel, un alt veteran al Hollywood-ului si presedinte al companiei Yahoo.



Ambii au fost mentionati drept potentiali succesori ai lui Eisner in momentul in care acesta se va retrage, in septembrie 2006. Totusi, se asteapta ca Eisner, in varsta de 62 de ani, ce a detinut pozitia de director executiv al Disney timp de 20 de ani, sa-si reafirme sprijinul pentru Bob Iger, presedinte si director operational in cadrul Disney.



Iger este flatat atat de sprijinul declarat al lui Eisner, cat si de recenta declaratie a acestuia conform careia Iger conduce deja 90% din grup. Iger, fost presedinte al ABC/Capital Cities, a fost nominalizat in acelasi timp si de catre membrii consiliului de conducere al grupului drept singur candidat intern.



Nu toata lumea este insa multumita de aceasta situatie. Desi directorii independenti ai companiei au numit headhunters pentru a gasi candidati externi, aparenta "incoronare" a lui Iger i-a infuriat pe actionari, acestia fiind deja nemultumiti in legatura cu o serie de probleme cu care grupul s-a confruntat in ultimele 12 luni.



O banda rebela, condusa de fostii directori Disney Stanley Gold si Roy Disney, nepot al fondatorului grupului, l-a acuzat pe Eisner ca nu acorda suficienta si sincera atentie regulilor privitoare la guvernarea corporatista. Cei doi au declarat ca vor alcatui o lista alternativa de directori in cadrul urmatoarei intruniri anuale a companiei in cazul in care procesul de desemnare a unui succesor pentru Eisner se dovedeste a nu fi fost unul corect.



Iger nu da semne ca ar fi incomodat de faptul ca a devenit centrul atentiei. Astfel, acesta declara: "Am spus ca este o pozitie ce ar fi pe placul meu, nu fac nici un secret din asta. Este o companie ce ocupa un spatiu unic in lume, cu un patrimoniu bogat si un viitor stralucitor".



Iger pare o persoana calma si cu spirit analitic, spre deosebire de Eisner, ce are o fire combativa.



Avand in vedere sprijinul de care se bucura pentru candidatura sa, pare legitima intrebarea legata de cum va arata grupul Disney avandu-l pe Iger la conducerea unei colectii din ce in ce mai ample de produse destinate domeniilor filmului, televiziunii, parcurilor tematice. In urma singurului sau interviu complet acordat Financial Times in timpul unei vizite recente la Londra, doua cuvinte au fost retinute: "global" si "franciza".



Iger sustine ca Disney va trece printr-o perioada de crestere sustinuta, in special in afara Statelor Unite. Un veteran al lumii televiziunii, ce s-a alaturat companiei Disney in urma achizitiei de catre aceasta a retelei americane ABC in schimbul unei sume de 19 miliarde de dolari, Iger spune ca dezvoltarea operatiunilor de merchandising si altor operatiuni adiacente reflecta schimbarile permanente prin care trece industria media.



Acesta adauga: "Ceea ce este minunat in cazul companiei Disney este faptul ca nici o divizie nu se desprinde de aceasta sub o forma izolata; toate diviziile se hranesc una pe alta, alimentand in acelasi timp dezvoltarea marcii".



Strategia Disney in ceea ce priveste distributia este in parte determinata de dezvoltarea exploziva a platformelor, ceea ce genereaza "o cerere insatiabila de continut". Grupul isi extinde principala sa divizie de televiziune in trei directii: noi canale de marca pentru ABC; reteaua de sport ESPN, si canalele Disney. In urma acestor eforturi au fost lansate 20 de canale Disney in intreaga lume, iar ESPN esteo forta dominanta in Asia. In ceea ce priveste divizia studiourilor de filme, filme ca King Arthur sau The Village au inregistrat un succes considerabil de box-office pe plan international dupa cifrele negative inregistrate pe piata Statelor Unite.



Grupul a abordat cu curaj si domeniile de merchandising si de licensing. Desi unii critici cum ar fi Roy Disney se plang ca grupul nu mai este la fel de concentrat asupra radacinilor proprii, Iger arata ca anul trecut grupul a inregistrat vanzari de 2 miliarde de dolari in cazul seriei Princess. Strategia transformarii eroinelor de desene animate Disney in categorii de business separate a generat o crestere de 10 ori a vanzarilor departamentului de merchandising in decursul ultimilor patru ani.



Iger intentioneaza sa aplice aceasta strategie si in cazul piratilor. Doua urmari ale filmului "Piratii din Caraibe" vor fi insotite de o campanie promotionala in cinematografe, magazine si in parcuri tematice. Acesta spune ca viitoarele proiecte din lumea filmului vor purta probabil marca Disney si vor fi orientate catre familie, aceasta nesemnaland insa, insista el o retragere de la a investi in filmele de live-action.



"Studiourile Disney vor investi mult mai mult de 1 miliard de dolari in live action, iar daca adaugati Miramax si Pixar, investitiile in acest domeniu vor fi considerabile," spune Iger.



In ultimii ani au existat probleme atat in ceea ce priveste Miramax, cat si Pixar. Conform unor relatari ale presei, Disney si Miramax au purtat negocieri legate de plati, bugete si profitabilitate, vehiculandu-se zvonuri privind existenta unor conflicte personale, cat si de ordin strategic.



Presedintele Disney este reticent si in ceea ce priveste perspectivele incheierii unui nou acord cu Pixar, studioul de animatie generata pe computer din spatele unor blockbusters ca "Finding Nemo" si "Toy Story". Pixar si Disney colaboreaza la realizarea a inca doua filme, "The Incredibles" si "Cars", insa nu se discuta prelungirea relatiei dintre cele doua companii, ce dureaza de 10 ani. "Oricine ar dori ca o relatie fructuoasa sa fie perpetuata, insa in aceasta afacere conteaza contractele," spune Iger.



Disney considera ca poate aduce propriilor actionari castiguri mai mari prin dezvoltarea propriei dizivii de animatie generata pe computer. Printre noile proiecte se numara "The Chronicles of Narnia" si "The Hitch-hikers Guide to the Galaxy".



Parcurile tematice sunt in continuare o problema. Valoarea actiunilor Disney a scazut saptamana trecuta dupa ce grupul a informat Wall Street in legatura cu impactul pe care l-au avut uraganele recente asupra locatiilor sale din Florida. Euro Disney, ce opereaza doua parcuri tematice, Euro Disney si Walt Disney Studios (din care Disney detine un pachet de actiuni de 39%), a aparut din nou in atentia media dupa semnarea, pe ultima suta de metri, a unui acord ce-l salva de la faliment.



Aceasta experienta nu a oprit grupul de la a construi un nou parc tematic in Hong Kong si poate de la dezvoltarea altuia in China continentala. Parcurile tematice vor continua sa reprezinte o parte vitala in cadrul grupului, iar Disney analizeaza posibilitatile de extindere in acest sector, implicand ceea ce Iger descrie drept "noi servicii destinate familiilor".



In acelasi timp, produsele de larg consum vor aduce in continuare contributii insemnate in ceea ce priveste profitul companiei-mama, chiar daca Disney poarta in prezent negocieri pentru vanzarea magazinelor sale din Statele Unite catre Children's Place, un retailer specializat in acest domeniu.



In ansamblu, Iger spune ca in urma implementarii acestei strategii, grupul va obtine o crestere a castigurilor pe actiune de peste 50% pe anul incheiat pe 30 septembrie si o rata de crestere alcatuita din doua cifre pe viitor.



Iger are pe birou o veche carte intitulata "The Art of Walt Disney", insa acesta pare mai entuziasmat de proiectele de merchandising si licensing aflate in centrul viziunii sale privitoare la cresterea viitoare a companiei Disney.





Provocarile aflate in fata succesorului lui Eisner



Indiferent de cine va succeda la conducerea companiei Disney, acesta se va confrunta cu destule probleme. Care vor fi cele mai urgente probleme pe care le va avea de rezolvat succesorul lui Michael Eisner?



* ABC: Canalul american de televiziune achizitionat de Disney cu un deceniu in urma, se afla inca pe locul patru, in randul celor mai mari patru retele.



Bob Iger spune: "Problemele sunt reale, insa nu au meritat niciodata atentia ce li s-a acordat. Evolutia Disney nu depinde atat de mult pe cat cred outsiderii de genul de performante inregistrate de ABC".



* Parcurile tematice: Numarul total al vizitatorilor din intreaga lume a scazut, cel mai dramatic declin inregistrandu-se in Franta, unde grupul detine doua site-uri, aparand necesitatea incheierii unui acord cu creditorii pentru a se evita falimentul.



Iger spune: "Incercam sa evitam in cazul oricarui parc situatia financiara inregistrata de Euro Disney".



* Guvernarea corporatista: In luna aprilie, un procent de peste 40% din actionarii companiei au votat impotriva renumirii lui Eisner in pozitiie de presedinte si director executiv, facand presiuni pentru separarea celor doua roluri. George Mitchell, la acea vreme director independent, a fost desemnat presedinte, angajandu-se sa imbunatateasca sistemul de guvernare corporatista.



Iger spune: "Eu si Michael am incercat sa ne concentram asupra celui mai important lucru - obtinerea de rezultate satisfacatoare pentru actionari. Rezultatele pe anul 2004 vor fi edificatoare".
catalin.ciocan@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO