Media & Advertising

Investitorii straini nu sunt bine-veniti in randurile presei germane

11.11.2005, 19:29 10

David Montgomery, un ziarist britanic atipic, se declara adept al Germaniei, tara in care a investit deja o suma importanta, scrie The International Herald Tribune.

Pentru a-si sustine afirmatiile, Montgomery a declarat ca in ciuda agitatiei de pe scena politica si a situatiei economice precare din acest stat, lucrurile inca se desfasoara corespunzator, situatie contrastanta cu cea din Anglia. De asemenea, ziarele din Germania sunt mai bine documentate si mai serioase decat omoloagele lor din Anglia.

Din nefericire pentru Montgomery, care gestioneaza o companie londoneza de investitii in media, denumita Mecom, optimismul nu i-a fost insa impartasit. La anuntarea achizitionarii editurii a doua ziare importante din Germania de catre Mecom si Veronis Suhler Stevenson, o firma americana de investitii, un val de proteste din partea jurnalistilor, intelectualilor si chiar a unor politicieni s-a facut auzit imediat.

La baza ingrijorarii acestora s-a aflat reputatia lui Montgomery, care in trecut a redus semnificativ costurile suportate de The Mirror si The Independent, pe care le-a condus in anii ''90.



Investitiile straine, daunatoare

Desi Montgomery sustine ca povestile legate de duritatea lui in diminuarea cheltuielilor au fost mult exagerate si ca fara reduceri ale costurilor cele doua ziare nu ar fi supravietuit, momentul intrarii sale pe piata germana se incadreaza in contextul in care investitiile straine sunt deja considerate daunatoare. Chiar unul din ziarele in care Montgomery va investi a publicat pe prima pagina o poza a omului de afaceri alaturi de poza unei lacuste.

Montgomery a declarat ca nu se va lasa descurajat. Vanzarea editurii Berliner Verlag, care pe langa tabloidul Berliner Kurier mai publica si ziare mai serioase precum Berliner Zeitung, se va finaliza pana la sfarsitul acestui an daca afacerea primeste aprobarea autoritatilor. Iar Montgomery deja discuta despre realizarea unor investitii suplimentare in media germana.

"Consideram ca acesta este inceputul unei prezente indelungate in Germania", a declarat Montgomery intr-un interviu acordat in biroul sau din Londra.



Consolidare

Montgomery considera ca industria jurnalistica germana este in pragul unui proces de consolidare. In aceasta tara, numarul de ziare care apar zilnic este de 350; cea mai mare parte dintre acestea se afla in proprietatea unor afaceri mici de familie, in contrast fata de lanturile mari care domina piata din SUA si Anglia.

Dupa cativa ani in care publicitatea scrisa a inregistrat cresteri foarte reduse, la care au contribuit si ingijorarile legate de situatia economica, ziarele germane dau semne de redresare.

Desi tirajul este in scadere, nivelul acestuia este in continuare unul ridicat, mai ales datorita faptului ca 75% din germanii de peste 14 ani citesc zilnic un ziar, potrivit Asociatiei Federale a Editurilor de Ziare Germane.

Acelasi indicator inregistreaza un nivel mult mai redus in tari precum Franta (45%), conform AFEZG.



Atractivitate mare

Preocuparea germanilor pentru presa scrisa face ca investitiile in acest domeniu sa fie deosebit de atractive. Din punctul de vedere al lui Montgomery, situatia este cu atat mai atractiva cu cat el va reusi sa reuneasca cateva ziare, sa introduca tehnici mai complexe de marketing si sa elimine intermediarii si operatiile suport.

Dar acest lucru este mai usor de spus decat de realizat. Desi Germania nu a stabilit inca limite oficiale ale investitiilor straine in industria jurnalistica, piedicile neoficiale in calea reunirii mai multor ziare si crearii unui ziar mai important aflat sub patronaj strain sunt considerabile.

O buna parte din aceasta situatie se datoreaza seriozitatii cu care germanii trateaza presa scrisa. Majoritatea ziarelor au aparut pentru prima data dupa cel

de-al doilea razboi mondial cand diversitatea din presa scrisa era considerata de bun augur dupa constrangerile si limitarea informarii din perioada nazista.

Ca urmare, cei care elaboreaza reglementarile sunt foarte stricti cand vine vorba de posibile fuzionari si nu considera corespunzatoare o eventuala concentrare regionala.

In urma cu cativa ani, cand ziarele germane au resimtit cea mai puternica criza de la sfarsitul razboiului, guvernul social democrat condus de Gerhard Schroder a anuntat ca va solicita promulgarea unei legi care sa faciliteze fuzionarea ziarelor.

Dar eforturile nu s-au mai concretizat ca urmare a opozitiei unor companii precum Axel Springer, care publica unul dintre ziarele cu distributie in intreaga tara, Bild (ziarul cu cel mai mare tiraj).

Uneori politicienii acorda o deosebita atentie aliantelor care se incheie intre diverse ziare.

Anul trecut, compania DDVG a investit intr-un ziar care inregistra dificultati financiare, Frankfurter Rundschau. Ziarul a fost astfel protejat de investitii straine.

"Acesta este un bun indiciu al modului in care se deruleaza lucrurile in Germania, tara in care media, afacerile si politica interactioneaza frecvent", a declarat Robert Pfeiffer, director la Compass Advisers, firma ce a furnizat consultanta pentru finantarea bancara a investitiilor companiilor Mecom si Veronis Suhler Stevenson.

Cand Montgomery si partenerii acestuia au abordat Berliner Verlag, un grup de intelectuali germani, printre care si autorul Gunter Grass, si-a exprimat ingijorarea in mod public prin semnarea unei petitii in care declarau ca "libertatea presei nu inseamna libertatea de a face inginerii financiare prin care sa se joace viitorul ziarelor".

Atat Berliner Zeitung, cat si Berliner Kurier si-au exprimat in scris opozitia fata de vanzare, dar si-au mai moderat tonul de la semnarea contractului la sfarsitul lui octombrie. Desi pretul platit pentru compania mama nu este inca public, zvonurile din presa germana fac referiri la o suma intre 150 si 178 milioane de dolari (125,6 si 149 milioane de euro).



Pe varful unui vulcan

Brigitte Fehrle, editor la Berliner Zeitung, a declarat ca jurnalistii raman ingrijorati in legatura cu intentiile lui Montgomery, dar a recunoscut ca nu exista prea multe informatii verificate pe care sa se bazeze aceste temeri.

Aspectul care provoaca cea mai puternica ingrijorare este impunerea unor reduceri de costuri pentru cresterea rentabilitatii financiare la nivelul dorit de catre investitori, respectiv de 20%, fata de nivelul curent de 7%. In aceasta eventualitate, Fherle considera ca va fi mult subminata calitatea editoriala. "Traim pe varful unui vulcan care va exploda; problema este ca nu stim sigur daca si cand va exploda."

Montgomery a refuzat sa-si faca publice intentiile in legatura cu Berliner Verlag, unde va ocupa postul de presedinte. Dar a mentiona ca semn pozitiv faptul ca un celebru editor german, Gerd Schulte-Hillen, fost executiv la Gruner & Jahr, a acceptat sa lucreze sub conducerea lui, ca vicepresedinte. Montgomery si-a declarat, de asemenea, respectul pentru ceea ce el a denumit "cultura intereselor in companii" germane, tara in care protectiei sociale i se acorda aceeasi importanta ca si cresterii economice.

"Nu poti sa intri pur si simplu fara sa aduci o oarecare contributie. Trebuie sa-ti iei un angajament fata de comunitate", a afirmat Montgomery. Dar el a adaugat un comentariu care va schimba felul in care incheie aliantele in presa germana: "Modul in care ziarele din Germania isi desfasoara activitatea trebuie insa sa se schimbe". claudia.matei@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO