Media & Advertising

Obiectivul Fox TV: Sa depasim NBC!

19.09.2003, 00:00 22



Cu cateva saptamani in urma Peter Chernin, presedintele News Corp si mana dreapta a lui Murdoch, a facut o afirmatie indrazneata, anuntand ca vrea sa faca din Fox TV o retea dominanta in Statele Unite. "Scopul nostru final este sa depasim NBC pe segmentul de varsta intre 18-49 de ani", a declarat Chernin.



Cu cativa ani in urma, o asemenea declaratie ar fi starnit rasete. Fox era una dintre cele mai slabe retele, devansata de rivalii sai ca audienta, rating, venituri si profit. Toate astea s-au schimbat dupa ce a cumparat licenta de difuzare pentru versiunea americana a show-ului britanic de tip reality TV Pop Idol.



Doi ani mai tarziu, American Idol realiza "una dintre cele mai memorabile redresari din intreaga noastra existenta". De la introducerea sa, la inceputul lui 2002, American Idol a crescut continuu in popularitate, iar finalistii si membrii juriului au devenit vedete.



Succesul "American Idol" a adus multi bani televiziunii Fox si magnatului Rupert Murdoch, dar acum broadcasterul trebuie sa demonstreze ca stie sa-si pastreze cotele uriase de audienta.



Intr-o perioada de fragmentare a audientei TV, in care majoritatea familiilor americane pot alege intre zeci de canale prin cablu sau prin satelit, American Idol a demonstrat o capacitate admirabila de a atrage o audienta de proportii. Fiecare show din a doua serie a fost urmarit in medie de 21 milioane de telespectatori, conform Nielsen Media Research, in vreme ce finala a fost urmarita de circa 36 milioane de telespectatori.



American Idol a facut mai mult decat sa creasca audienta, stimuland relansarea altor programe Fox, in special a celor care figurau in grila de programe inainte sau imediat dupa fiecare din cele doua difuzari saptamanale ale emisiunii. Spre exemplu, The Bernie Mac Show, un sitcom realizat de cunoscutul comic american, si-a dublat audienta o data ce a fost programat dupa American Idol.



Directorii Fox spun ca emisiunea a atras un public nou, pentru succese consacrate, precum 24 (cu Kiefer Sutherland) si That 70s Show, un sitcom care beneficiaza de prestatia frumuselului Asthon Kutcher.



"Ne-a ridicat nivelul, in ansamblu", spune Sandy Grushow, presedintele Fox Television. "Am facut un pas important in directia asigurarii unui viitor retelei".



Ramane de vazut daca American Idol va continua sa atraga audiente de asemenea proportii, iar directorii Fox intentioneaza sa transforme show-ul intr-un program permanent. Simon Cowell, elementul principal si cea mai mare atractie a emisiunii, are un contract pe trei ani cu Fox, demonstrand o atitudine neobisnuita fata de emisiunile de tip reality-tv pe care televiziunile americane le folosesc de ceel mai multe ori pentru a umple golurile din grila de programe.





Pericol de supra-expunere



Evenimente recente de pe piata americana arata cum unele programe bune pot fi distruse prin supra-expunere. Cel mai relevant exemplu, in acest sens, este cel al retelei ABC, care a inregistrat rating urias pe seama popularitatii concursului de cultura generala "Vrei sa fii milionar?", pentru a inregistra o scadere de proportii a ratingului, atunci cand telespectatorii s-au plictisit de emisiune.



Publicul american a dovedit ca nici interesul pentru American Idol nu este nelimitat, aratand mai putin entuziasm fata de filmul care i-a avut drept protagonisti pe doi dintre finalisti, si fata de varianta American Juniors.



Directorii de la Fox sunt constienti de riscuri: "Vorbim despre asta destul de mult", spune Grudshow. "Vrem sa incercam sa administram cat mai bine brandul". Fox incearca sa evite greselile trecute, oferind programe noi publicului fidel emisiunilor de succes. Toamna asta, reteaua va introduce Joe Millionaire 2 , o reeditare a succesului unui reality-show rulat in iarna, in care un grup de femei concureaza pentru a seduce un constructor care se da milionar. Fox spera ca publicul care va agrea aceasta emisiune, va urmari si Skin, o poveste romantica gen "Romeo si Julieta" care are drept décor industria filmelor pornografice din Los Angeles.



Totusi, avand in vedere natura mediului televiziunii prin cablu, nu exista garantii ca aceste programe noi vor avea succes. Ceea ce este sigur este ca Fox, care a debutat ca retea de televizune cu 16 ani in urma, ca competitor al celor trei retele majore, a atras atentia marilor advertiseri.



In al doilea trimestru al anului, Fox a obtinut un profit operational de 29 milioane dolari, fata de pierderea de 60 milioane dolari inregistrata in aceeasi perioada a anului trecut. Cumulat pe intreg anul, pierderile retelei au fost reduse la 81 milioane dolari, de la 263 milioane dolari. Redresarea este remarcabila, avand in vedere cresterea competitiei intre posturile de televiziune prin cablu si prin satelit, pentru atentia telespectatorilor. "E fascinant ca, in ciuda erodarii ratingurilor, advertiserii sunt tot mai interesati de televiziunile prin cablu", spune presedintele Grudshow.



andreea.melinte@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO