Media & Advertising

Piata productiilor animate devine suprasaturata

13.10.2006, 21:17 17

Dupa ani intregi de prosperitate pentru productiile animate, se pare ca acestea nu mai beneficiaza de acelasi succes in randul publicului, fapt ilustrat de incasarile modeste ale unei industrii supraaglomerate.
Mike Hernandez s-a saturat de noile aparitii de productii animate. In afara de "Cars", succesul de box-office al verii venit de la Pixar Animated Studios, Mike ar prefera mai degraba sa revada varianta relansata a clasicului desen animat "Mica Sirena" alaturi de fiica sa in varsta de 4 ani, Alicea, scrie The New York Times.
"Transmit un mesaj pozitiv", spune Hernandez despre cele doua productii "Cars" si "Mica Sirena", dupa ce o vizionase pe cea din urma la un matineu al unui cinematograf din zona. Despre alte aparitii mai noi, el spune ca "nu le dau prea multa atentie".
Avand peste o duzina de productii animate in prag de lansare, Hollywood-ul se confrunta cu un nivel de saturatie al publicului consumator de animatie. Analisti si directori ai industriei au prevestit de mult momentul unui surplus pentru acest gen de productii.
Oferind o gama atat de diversa publicului, multe dintre filme nu reusesc sa se ridice la inaltimea asteptarilor sau mai rau, esueaza lamentabil.
Desenul animat "The Wild", lansat de Walt Disney in aceasta vara, s-a dovedit a fi gustat doar de impatimiti ai genului, incasand numai 37 de milioane de dolari (29,4 mil. euro). O si mai mare dezamagire a reprezentat-o productia "The Ant Bully", realizata de Tom Hanks si distribuita de Warner Brothers Entertainment care nu a reusit sa stranga decat 27 de milioane de dolari in box-office.
In schimb, lansarea productiei "Open Season", povestea unui urs grizzly arogant si al unui magar plin de caracter, a adus deja 23 de milioane de dolari companiei Sony Pictures Entertainment intr-un singur weekend, clasandu-se astfel pe prima pozitie in topul incasarilor. Cu toate acestea, numai saptamanile urmatoare vor putea confirma adevaratul succes de box-office.
Chiar daca filmele de animatie continua sa aiba succes in randul familiilor, publicul in general este nemultumit de lipsa de originalitate a noilor productii, cu un fir epic si personaje foarte asemanatoare.
Animatia pe calculator nu mai reprezinta de mult o curiozitate, asa cum era vazuta la lansare in urma cu un deceniu. Acum pana si actorii sunt cunoscatori in domeniu. In afara de Tom Hanks, si Will Smith planuieste sa produca un film de animatie in India. Avand disponibile atat de multe optiuni, publicul este nevoit sa trieze numeroasele productii existente pe o piata din ce in ce mai aglomerata in care valoarea brandului si calitatea isi vor spune in cele din urma cuvantul.
"Cred ca ceea ce vrea sa spuna publicul este ca a vazut deja destula animatie si nu i se mai pare ceva atat de special", declara Julia Pistor, producator executiv al recent lansatului "Barnyard", productie cu incasari modeste de 69 mil. dolari.
In continuare, Pixar si principalul sau adversar, DreamWorks Animation, domina industria productiilor animate datorita notorietatii si prestigiului asociate celor doua branduri. Chiar si asa, aceste studiouri resimt destul de sever efectele negative ale tendintei existente pe piata.
Chiar daca filmul "Cars" , unul dintre cele mai bine primite filme ale verii, a generat pentru Pixar venituri de 243 de milioane de dolari (193 mil. euro), totusi nu a reusit sa se ridice la nivelul scontat de incasari. Cotatia actiunilor DreamWorks Animation a scazut cu 40% in raport cu maximul de 42 de dolari atins in noiembrie 2004, in conditiile in care analistii si investitorii raman sceptici in privinta profiturilor generate de aceste productii animate.
Incasarile din box-office confirma inca o data statutul celor doua studiouri de productie, Disney si DreamWorks. Nielsen, companie de monitorizare a box-office-ului american, a declarat ca 2004 a reprezentat un an de referinta in ceea ce priveste incasarile din animatie, acestea ridicandu-se la 1,2 miliarde de dolari. Acest succes s-a datorat in cea mai mare parte atat lansarii peliculelor "Shrek 2" si "Shark Tale", ambele de la DreamWorks, cat si a productiei "The Incredibles" de catre Pixar.
In 2005, incasarile au scazut la jumatate, atingand suma de 640 de milioane de dolari. Declinul se explica prin faptul ca Pixar nu a produs nicio pelicula in anul trecut, iar cea lansata de DreamWorks, "Wallace and Gromit: The curse of the were-rabbit", a fost un veritabil esec.
La mijlocul lui septembrie 2006, valoarea box-office-ului american s-a ridicat la 928 de milioane de dolari. Totusi, a crescut si numarul filmelor de la 11 in 2005 la 17 programate pentru lansare in 2006. Daca s-ar restrange numarul de filme realizate, producatorii care nu sunt sustinuti de un brand puternic sau care nu ofera o calitate optima vor avea cel mai mult de suferit.
"Sunt in proiect o multime de filme", spune John H. Williams, producatorul animatiei "Shrek" si directorul executiv al Vanguard Animation. "Dar problema ramane cine sunt cei care vor obtine finantarile."
Principala critica adusa productiilor animate, atat din partea industriei cat si a publicului, este ca au inceput sa semene foarte mult intre ele. Iesita la cumparaturi impreuna cu bunica sa in Hollywood, Natalie Ward, in varsta de 13 ani, nu a ramas deloc impresionata de oferta de filme animate. "Sunt atat de multe filme cu animale. Si unele sunt asa de plictisitoare."
Luna viitoare Warner Brothers lanseaza "Happy Feet", povestea unor pinguini care danseaza step. Pe langa pinguini, la mare cautare par a fi si soarecii, aceste animale fiind protagonisti atat in pelicula "Flushed Away" de la DreamWorks, cat si in viitoarea productie Disney intitulata "Ratatouille".
Toate aceste filme calca pe urmele a numeroase productii similare ai caror protagonisti au fost diverse animale vorbitoare precum "Over the Hedge" (raton, broasca testoasa, sconcs), "Barnyard" sau "The Wild". Chiar si "The Ant Bully" aminteste foarte mult de predecesorii sai, avand de asemenea ca subiect lumea insectelor si anume "A bug's life" sau "Antz", ambele lansate in 1998.
"Cred ca e nevoie sa ne extindem si sa descoperim o gama mai variata de povesti", spune Gary Ross, regizorul de la "Pleasantville" si "Seabiscuit" si totodata producatorul filmului animat bazat pe un best-seller "The Tale of Desperaux", povestea unui sobolan, a unei fetite servitoare si a unui soarece.
In tot cazul, prezenta acestor personaje atat de variate nu este surprinzatoare, avand in vedere dezvoltarea incredibila cunoscuta de industria animatiei in ultimii ani.
Cu cativa ani in urma, "productiile animate erau cele mai profitabile", declara Williams. Aceasta afirmatie este intarita si de faptul ca filmele reprezentau un succes garantat odata cu lansarea pe DVD. Dar realizarea unui astfel de film este un proces costisitor, ajungandu-se chiar la costuri de productie de 150 de milioane de dolari, ceea ce mareste considerabil riscurile unui esec de box-office.
John Davis, cel care a scris si regizat "The Ant Bully", nu a fost disponibil pentru comentarii. In schimb, directorii studioului sau au declarat ca, chiar si cu un buget relativ redus de 45 de milioane de dolari, nu este inca sigur daca "The Ant Bully" va obtine profit. Aceasta viziune pesimista a dat fiori industriei de animatie uimite de faptul ca un film sustinut de Tom Hanks si cu Julia Robert in distributie ar putea avea o evolutie atat de modesta.
Exista indicii cum ca animatia va apartine in viitor companiilor de film independente, chiar daca in prezent multe dintre ele fie au fost achizitionate de studiouri de top, fie au fost obligate sa-si vanda productiile. Deja unele companii de animatie sunt in cautare de filme noi, dar directorii studiourilor raman prevazatori. "Sunt foarte multi care pretind a fi urmatorii Pixar", declara Pistor. "Dar intrebarea ramane cine ii ia locul lui John Lasseter?"
In mod normal, DreamWorks si Pixar nu ar trebui sa aiba probleme in depasirea acestei crize resimtite de intreaga industrie. Pixar, spre exemplu, se afla acum sub umbrela Disney, fiind achizitionata la inceputul acestui an pentru 7,4 miliarde de dolari. DreamWorks, pe de alta parte, are inca emise obligatiuni si nu are sanse de vanzare in viitorul apropiat, spun analistii. Intr-un interviu recent, directorul Viacom, Sumner M. Redstone, a declarat ca nu este interesat in achizitionarea DreamWorks, companie condusa de Jeffrey Katzenberg.
O alta problema pentru DreamWorks o reprezinta bursa de pe Wall Street. Unul din motivele pentru care actiunile studioului sunt cotate la o valoare atat de mica este teama analistilor cum ca unul din principalii actionari DreamWorks, Paul Allen, va hotari sa isi vanda actiunile, ceea ce ar genera o scadere si mai mare a cotatiilor. O alternativa ar fi ca DreamWorks sa ofere o participatie unui nou investitor care sa rascumpere si actiunile lui Allen.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO