Media & Advertising

Producatorii au dat startul pentru lupta de pe piata racoritoarelor

10.03.2006, 00:00 9

Piata bauturilor racoritoare este in continua dezvoltare in Romania si acest lucru devine foarte vizibil mai ales intr-un sezon al lansarilor de noi produse, cum este primavara. Piata racoritoarelor este una dintre cele mai competitive.

Prigat a lansat de curand Prigat Portocale rosii, o bautura cu 35% continut de fruct, in ambalaj HoReCa. In categoria carbonatate, Coca-Cola Romania a lansat, la randul ei, recent, Fanta Mango Beat, cu gust de mango. Noua aroma a fost lansata sub deja cunoscuta platforma Bamboocha.

"Portocale rosii este o moda in Romania", explica Daniela Dumitru, product manager Prigat, QAB, alegerea noii arome Prigat. "E la baza portocala si e o aroma care se consuma foarte bine in HoReCa", adauga ea.

Daniela Dumitru spune ca si pentru domeniul bauturilor racoritoare exista sezoane in care este bine sa inovezi.

"Toti consumatorii asteapta primavara sa-i bombardezi cu tot ce ai mai bun. Vara sunt mai lenesi. Toamna se intorc, in septembrie-octombrie pun muraturi, duc copiii la scoala, nu prea sunt atenti la tine. In noiembrie-decembrie iar asteapta ceva de la tine, pentru ca vin sarbatorile. Trebuie sa aduci ceva nou. Oamenii sunt mai deschisi spre timp liber, pleasure", arata ea.

Astfel, lansarea aromei potocale rosii are loc acum, inainte de sezon, pentru a obisnui consumatorul cu produsul in timpul primaverii si a-i crea un obicei de consum pentru perioada de vara.

Fanta este al doilea brand ca marime al Companiei Coca-Cola si se adreseaza mai ales tinerilor. "Pentru ca adolescentii isi doresc noi si noi experiente, am lansat Fanta Mango cu o aroma exotica, foarte apreciata de ei. Fanta Mango Beat invita tinerii sa fie Bamboocha si sa fie mereu deschisi posibilitatilor pe care viata ni le ofera", arata Petre Sandru, director de operatiuni pentru Coca-Cola Romania si Moldova.

Cresterea asteptata pentru anul acesta pentru bauturile racoritoare este de 5%, conform studiului Canadean (trimestrul 4 al anului 2005), dupa ce anul trecut piata a atins o valoare estimata de Quadrant Amroq Beverages, compania care imbuteliaza si vinde Pepsi pe piata romaneasca, la aproximativ un miliard de dolari.

Cat despre fiecare categorie in parte, potrivit aceluias studiu Canadean, se asteapta o crestere de 18-20% a segmentului juice si nectar si o crestere de 18% a bauturilor still drink. In acest timp, este de asteptat ca apa sa creasca doar cu 3% fata de anul trecut, iar carbonatatele cu 4%.

Vorbind despre necarbonatate, statisticile arata ca still drink-ul detine 61% din piata, ramanand cea mai accesibila bautura de acest tip, in timp ce nectarul reprezinta 28%, iar juice-ul 11%.

Daca in tarile Uniunii Europene, considerand juice-ul si nectarul ca reprezentand o piata, juice-ul detine 70%, iar nectarul 30%, in Romania situatia este inversata, ponderea fiind in favoarea nectarului.

QAB a inregistrat in 2005 o cifra de afaceri de 178,1 milioane de dolari, in crestere cu 48% fata de anul anterior, reiese din datele companiei. Prigat a inregistrat si el o crestere de 59%, fiind lider de piata pe segmentul de bauturi necarbonatate, conform Canadean.

In ceea ce priveste Fanta, in urma lansarii in anul 2005 a platformei globale de comunicare, Bamboocha, vanzarile au crescut cu 16% fata de anul 2004.

Pentru o piata inca in dezvoltare, in care distributia creeaza multe probleme de care se plang producatorii, varietatea este foarte mare, cu atat mai mult, cu cat nici magazinele nu au spatiu suficient de expunere pentru toate aromele din toate categoriile si gamele existente.

Cu toate acestea, inovatia atat in ceea ce priveste categoriile de produs, aromele si ambalajele este determinata de deschiderea consumatorilor romani catre nou.

Marii producatori spun in unanimitate ca lansarile si inovatiile lor vin ca raspuns la cerintele consumatorilor.

Daniela Dumitru de la QAB considera ca publicul din Romania a devenit mai pretentios si este acum mai educat, datorita deschiderii catre exterior, calatoriilor, importurilor de produse, accesului la comunicare.

"E si o tenta de modernism. Consumatorii nostri sunt foarte tineri si sunt in miscare, mereu vor ceva nou. Nu e o categorie pe care sa o multumesti cu produse conservatoare", spune Dumitru.

Fanta este disponibila in peste 70 de arome in mai mult de 200 de piete de desfacere. Cristina Biciila, Public Affairs & Communication Coordinator Coca-Cola Romania, spune ca toate aromele prezente in Romania raspund cerintelor consumatorilor romani. In ciuda varietatii de arome, cea mai cautata ramane insa portocala, atat in cazul Fanta, cat si in cazul Prigat.

Daniela Dumitru spune ca portocala si grapefruit-ul sunt arome de baza, care trebuie pastrate indiferent de celelalte produse inovatoare.

"Din cercetarile de piata periodice pe care le facem atat la nivel de consumator, dar si statistici cu volumele de vanzare, reiese clar ca Romania este o tara a consumatorilor de citrice: 74% din consumatorii de necarbonatate prefera portocala, cifra confirmata si de cota de piata a portocalei. Grapefruit este al treilea in ierarhie", spune Dumitru. Lamaia se afla pe locul 7, iar dupa citrice urmeaza aromele dulci, consistente: piersica - locul 2, para - locul 4, ananas, caise. Foarte apreciata este si visina.

Avand in vedere dominatia portocalei in preferintele consumatorilor, Dumitru crede ca vanzarile noului nectar Prigat de portocale rosii se vor apropia de cele ale portocalei. Ea precizeaza totusi ca trebuie luat in considerare si faptul ca portocala rosie este disponibila doar in ambalajul HoReCa, frecventa de consum fiind mai mica decat in cazul still drink-ului.

Cresterea competitivitatii pe piata de racoritoare este vizibila si la nivel de comunicare.

Daniela Dumitru spune ca, pentru Prigat, se incearca lansarea unor executii din ce in ce mai interesante, pentru ca, "daca nu dai consumatorului ceva interesant la fiecare vizionare, nu te tine minte".

"Comunicarea trebuie sa se alinieze inovatiilor", spune ea, mentionand ca si media neconventionale joaca un rol important, mai ales in cazul in care rate card-urile cresc foarte mult.

Intr-un top al celor mai mari cheltuieli pentru publicitate pentru piata bauturilor racoritoare, in 2005, Alfa Cont a inregistrat pe primul loc Coca-Cola Co. cu 76,4 milioane de euro la valoarea de rate card, si aproape 92.000 de reclame. Valorile nete sunt mult mai mici.

QAB se afla pe locul al doilea cu 67,8 mil. euro (rate card) si peste 93.000 de reclame. Compania este urmata de European Drinks & European Food cu 23,9 mil. euro (rate card) si aproape 16.000 de reclame. In ceea ce priveste brandurile, Coca-Cola a cheltuit pentru publicitate, in 2005, 19,2 mil. euro (rate card), fiind urmata de Pepsi cu 14,3 mil. euro (rate card) si Sprite cu 9,2 mil. euro (rate card). Fanta s-a clasat pe locul al 5-lea cu 8,9 mil. euro, iar Prigat pe locul al 6-lea cu 8,75 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO