Media & Advertising

Publicitatea in 2002: intre brutul din vitrina si netul din casa de marcat

17.01.2003, 00:00 17

Publicitatea a castigat pe toate fronturile in anul 2002 atat ca volum brut cat si ca incasari nete. Conform datelor furnizate de Alfacont Mediawatch, piata de publicitate a cunoscut o crestere de aproximativ 100% la brut, de la 613 milioane de dolari in 2001 la 1,15 miliarde de dolari in 2002. In realitate valoarea neta totala a veniturilor obtinute de presa, radiouri si de posturile de televiziune este de aproximativ 10% din valoarea bruta, adica 110-115 milioane de dolari. Diferentele dintre net si brut sunt inregistrate datorita discounturilor si a barterelor practicate.
In ceea ce priveste rapartizarea banilor pe domenii, marele castigator al anului trecut a fost berea cu 7% din investitiile brute, urmata de telefonia mobila cu 6% si de detergenti cu 4%. Cele mai importante trei marci din publicitate in 2002 au fost Elite (32 milioane de dolari - brut), ZAPP (19,6 milioane de dolari - brut) si Orange (18,6 milioane de dolari - brut).
Repartitia investitiilor la net pe vehicule media a ramas aproximativ neschimbata fata de anul 2001, cu cresteri mai semnificative pe partea de outdoor si radio. Daca rezultatele obtinute pe baza investitiilor la brut atribuie suportului TV o pondere de 86% in total investitii fata de numai 12% pentru presa scrisa si 2% pentru radio, se poate observa ca aceste diferente se reduc in termeni de investitii nete, cu 58% pentru TV, 26% pentru presa si 6% pentru radio.

Cum va fi in acest an?
Deocamdata parerile sunt impartite intre cei care cred ca piata va ramane neschimbata si cei care cred sau spera la o schimbare. Deja inceputul de an a adus o crestere a preturilor pentru publicitatea la televiziuni si astfel o posibila crestere a veniturilor incasate de posturile TV din publicitate. Agentiile de outdoor mai au inca un an in care pot sa colaboreze cu producatorii din industria tutunului care aduc pana la 60% din veniturile acestui gen de reclama iar Internetul este asteptat sa-si dubleze investitiile in publicitate avand in vedere ponderea scazuta (1%) pe care o detine in total. "Internetul poate sa inregistreze o crestere spectaculoasa in 2003 mergand pana la o dublare a bugetelor insa avand in vedere ponderea scazuta (sub un milion de euro) a acestui suport de comunicare in totalul investitiilor, imaginea de ansamblu nu se va modifica decat in mica masura", spune Dragos Grigoriu, presedintele agentiei de publicitate Tempo Advertising. "Televiziunea va ramane principalul suport media. Este posibil ca presa sa mai creasca cu un ritm mai mare decat media pietei asta si in conditiile aparitiei SNA", este de parere Dan Moraru, managing director al agentiei de publicitate Graffitti BBDO.
Piata publicitatii din presa scrisa a fost in 2002 de aproximativ 29 -32 milioane de dolari la net iar pentru majoritatea reprezentantilor grupurilor de media anul 2003 nu pare sa aduca o crestere mai mare de 5-10%. "Piata presei are toate sansele sa creasca cu 5-10%, in primul rand datorita cresterii preturilor la TV insa marele gros al cresterii va veni de la jucatorii noi", este de parere Radu Sorel, director de vanzari al Publimedia International care editeaza printre altele ProTv Magazin, Acasa Magazin, Playboy si Ziarul Financiar . "Nu cred ca se vor inregistra cresteri mai mari de 3-5%", spune Razvan Cornateanu, director executiv al Ringier Romania care are pe piata din Romania ziarele Libertatea si Capital si revistele TVMania, Unica si Bravo.
Intrarile noi de pe piata telefoniei fixe si marirea investitiilor din zona financiara sunt principalele surse care ar putea contribui la o crestere a investitiilor in publicitate desi in acelasi timp jucatori importanti de pe piata isi reduc bugetele alocate publicitatii. "Clientii noi care vor intra pe piata nu vor compensa pierderile inregistrate din scaderea bugetelor clientilor traditionali", spune Bogdan Naumovici, directorul de creatie si directorul agentiei Leo Burnett. Pentru segmentul revistelor glossy asteptarile se indreapta in special spre zona marcilor de lux, de la bijuterii si ceasuri la chirurgie estetica si amenajari de lux. "Cresterea veniturilor poate sa intervina fie din concentrarea mai mare pe print a clientilor deja existenti in special pe publicatiile care au avut rezultate bune in 2002, fie din aparitia de clienti in special din zona bunurilor si serviciilor de lux care au bugete mai mici", este de parere Cristina Simion, director general al Romanian Publishing Group care editeaza revistele Elle, Avantaje, Viva, Popcorn. "Lectoratul feminin in care suntem noi specializati reprezinta un interes secundar pentru firmele din domeniul telefoniei fixe si mobile care s-au orientat mai mult spre barbati", completeaza Cristina Simion.
Pentru o tara de dimensiunile Romaniei potentialul investitiilor in presa scrisa este inca destul de mare insa orice crestere in aceasta directie necesita un anumit grad de maturitate al pietei cat si o crestere semnificativa a puterii de cumparare a populatiei. "Cu cat piata este mai matura si mesajul de transmis este mai sofisticat cu atat presa va castiga in pondere. In mod normal tendinta logica este ca presa sa creasca iar televiziunea sa fie pentru lansarea unui produs nou". Lipsa banilor este si motivul pentru care pe piata presei scrise romanesti mai exista unele nise cum ar fi fotografia sau filmul.care nu sunt acoperite de nici o publicatie. "Daca nivelul de trai se va imbunatati piata de publishing va putea sa ofere si publicatii mai specializate", spune Radu Sorel. "Presa in Romania nu va cunoaste o ameliorare considerabila decat in conditiile imbunatatirii a trei factori esentiali: distributia, volumul de publicitate si puterea de cumparare", crede Razvan Cornateanu.
O alta cale de crestere a veniturilor inregistrate de publicatii ar putea fi redistribuirea veniturilor intre publicatii, mai ales ca in luna februarie va iesi pe piata al doilea Studiu National de Audienta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO