Media & Advertising

Publicitatea TV lupta pentru a atrage atentia copiilor

05.08.2005, 19:57 12

Din ce in ce mai multe sondaje de opinie realizate de diverse institutii din tari mai bine dezvoltate decat Romania prezinta concluzii negre cu privire la viitorul industriei de televiziune si, implicit, al publicitatii difuzate pe acest suport mediatic.

Datele culese din studiile de audienta arata ca numarul de persoane care se uita la televizor in timpul liber scade constant, calupurile de publicitate fiind evitate din ce in ce mai mult de telespectatori. Pentru prima data, Consiliul National al Audiovizualului a facut un astfel de studiu si in Romania. Concluziile au fost aceleasi.

Majoritatea copiilor cu varste cuprinse intre 11 si 18 ani - mai exact 36% - se declara "enervati" de reclamele de la televizor, si sustin ca, de obicei, nici macar nu le urmaresc.

In mare, reclamele de televiziune sunt urmarite de peste 54% dintre elevii cu varsta mentionata.

Acestea sunt cateva dintre concluziile unui sondaj de opinie realizat de CURS si Centrul de Studii Media si Noi Tehnologii de Comunicare, la initiativa Consiliului National al Audiovizualului.

Aproape un sfert din cei chestionati au declarat ca publicitatea le atrage atentia fara sa-i intereseze, copiii carora publicitatea le starneste interesul fiind in proportie de doar 15-17%.

Copiii cu varste cuprinse intre 11 si 18 ani care s-au declarat influentati la nivelul practic de publicitatea televizuala sunt intr-o proportie mai mica de 20% (14-15% declarand ca publicitatea "ii ajuta sa se orienteze" in alegerea produsului si doar 3-4% declarand ca publicitatea "ii determina sa actioneze").

In ceea ce priveste preferintele consumatorilor-copii in functie de sex, studiul a aratat ca fetele sunt influentate intr-o mai mare masura de publicitatea de la televizor decat baietii. Astfel, pentru copiii cu varste cuprinse intre 11 si 14 ani, 21,5% dintre fete, fata de doar 14,5% dintre baieti, declara ca publicitatea le modifica, sub o forma sau alta, comportamentul de consum. Pentru copiii cu varste de 15-18 ani, diferenta este de 11,2 procente intre fete si baieti: 59,8% dintre fete se declara consumatoare de publicitate, fata de 48,6% dintre baieti.

In topul reclamelor preferate de copii si adolescenti, se observa ca pe primele sapte locuri se afla produse alimentare si bauturi racoritoare, toate fiindu-le adresate in mod direct. Astfel, spoturile publicitare preferate de copii sunt, potrivit sondajului initiat de CNA, cele de la Pepsi si Coca-Cola, urmate de cele la produse precum Danone, Fanta, Milka, Sprite, Pedigree etc.

Cu toate acestea, se observa ca, pentru grupa de varsta 15-18 ani, branduri precum Danonino, Hochland sau Colgate sunt inlocuite cu reclamele la bere, coniac, servicii si hrana pentru caini. Astfel, serviciile de telefonie mobila (Connex si Orange), dar si serviciile financiare de rate si leasing (Altex) sunt preferate de mai mult de 1 procent din respondenti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO