Media & Advertising

Rimele ucid pasiunea

22.07.2005, 19:41 31

Multe rime in publicitatea prea explicita. Adica in reclame la produse adresate familiei. Adica in reclamele care au ca personaje foarte multi copii. Doar este vorba despre familia traditionala! Si, acolo unde sunt copii, sunt si tehnici de propaganda cat mai rudimentare. Adica trebuie sa fie rimate si ritmate, fara alte comentarii...

Unde nu e rima exista macar un chin poetic, o fortare a usilor muzei: "Mami, ne dai pate Hame?" Raspunsul e unul singur: nu. Nu are rost, oricat de bun sau prost va fi fost (rime, rime!) acel produs, nu are rost sa insistam asupra calitatilor subliminale ale rimei proaste, ale sloganului stupid. Circula ideea ca o "stupizenie intentionata" este retinuta mai usor, mai ales cand e vorba de copii (categorie de varsta care absoarbe cu aviditate spoturile de la televizor, e verificat). Daca cumva vor cere un astfel de pate prin supermarketuri, raspunsul parintilor ar trebui sa fie ferm "NU". Nu, pentru ca reclama cu pricina e indigesta...

Alt copil, alta distractie! Minunatul produs "Delicios" in care fascinantul dublet "os" se repeta otios (adica de prisos, iar rime...): progenitura urla din toti bojocii "gustos, gustos", mama aminteste ca e "delicios", totul e "frumos". Copilul pare la un moment dat dezamagit - afla ca nu e vorba despre ceva neaparat gustos, e tot "Delicios"! Dar logica a fost dintotdeauna dusmanul rimei. E destul de greu sa potrivesti cuvintele - investirea cu sens ramane o misiune importanta pentru poetii de profesie, nu pentru publicitari.

"Biscuiti cu vitamine pentru voinicul din tine." Alt slogan, alt copil, alta rima facila. O arma imbatabila: iata de ce trebuie militat pentru predarea publicitatii in clasele primare... Totusi, trebuie sa ne aparam copiii de o astfel de avalansa paunesciana de rime necontrolate. Nu-i putem proteja decat explicandu-le ce este estetic-publicitar valabil si ce nu... Si atunci vor consuma doar produse bune cu publicitate pe masura. Foarte sanatos!

Un alt fenomen publicitar obsedant in acest an: se schimba forma sticlelor de bere. Cel mai recent exemplu - Golden Brau: un grup vesel de tineri se distreaza de zor si proiecteaza meciul de fotbal de la televizor pe blocul vecin, facandu-si curaj cu berea respectiva, cea la un litru si jumatate. Reclama nu e deloc rea tocmai pentru ca transmite prin fiecare unghi filmat ideea de schimbare si ideea de "mai mare". Ideea de "mai ieftin" nu prea este transmisa, desi avem de-a face cu un astfel de produs si un astfel de pret.

Am retinut si campania Ciuc, berea care aduce premii cum, in mod traditional, aduc toate bauturile destinate sa opreasca setea... Chiar se rade in momentul in care baiatul balbait repeta consoana "m" si bietii lucratori aduc pe rand o masina, o motocicleta si o mandolina. De fapt, isi dorea o "mica insula". Mai putin amuzant e cand unul dintre ei cere femei in piscina. Nici o firma din Romania nu poate oferi "femei" drept premiu. S-ar numi proxenetism.

La categoria outdoor, in acest an, pana acum cel putin, simpla si memorabila este reclama Heineken care transmite si ea o schimbare a sticlei: un recipient transparent prin care se vad ochii unei femei frumoase. Brutal, fara imaginatie, dar executat perfect - o spune un consumator de publicitate, nu un specialist.

Dupa ultimul spot la 7up difuzat pe ecranele romanesti se acutizeaza o dilema veche: de ce simt nevoia creativii sa "inghete" peisajul. Celebrul personaj animat 7up deschide sticla si marea ingheata, dupa care face surfing. Totusi, dupa ce gumele "fresh" de mestecat inghetasera cam totul, prospetimea nu mai parea deloc sinonima cu gheata. Reclamele in care mai apare obsesia inghetului (si a dezghetului) sunt cele la "tarii"... Cocktail letal: reclama la puterea a treia, adica la cub, cu 7up, vodca si Winterfresh...

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO