Media & Advertising

Spoturile TV ies din televizor

Spoturile TV ies din televizor
18.08.2006, 18:27 11

Cresterea anuntata a mediilor neconventionale utilizate in publicitate a inceput sa se faca din ce in ce mai simtita si in Romania. Dupa publicitatea din lifturi si cea din toalete, publicitatea in taxiuri si publicitatea dinamica pe stadioane s-au incadrat firesc in planurile media ale advertiserilor.
Unul dintre cele mai noi si atragatoare locuri unde se pot difuza spoturi TV este un sistem de minitabele electronice, cu leduri, lung de 180 de metri, numit Speed Time si achizitionat de International Sport Management (ISM), care permite advertiserilor din Romania sa aiba o prezenta dinamica pe terenurile de fotbal, in timpul meciurilor.
Speed Time se intinde pe trei dintre laturile unui teren de fotbal si a fost inventat de compania spaniola International Sport Organisation. A fost folosit pentru prima data in 1999, la un meci Real Madrid - AC Milan.
Speed Time consta in 60 de module, fiecare de 3 m latime si 0,9 m inaltime, legate intre ele, fiecare avand o baterie si toate fiind conectate la un computer.
Sistemul este transportabil, el fiind montat si demontat pentru meciurile de interes pentru ISM.
"Rotative avea toata lumea, fix avea toata lumea. Sistemul acesta a revolutionat piata de publicitate, pentru ca una este sa pui Bergenbier pe un panou timp de 90 de minute si una este sa arati o bere care curge in pahar intr-un spot, in care poti sa afisezi si un pret", spune Catalin Oprisan, Sales Manager International Sport Management.
"Saturasem clientul de rotativ, trebuia sa aducem ceva nou. Sistemul rotativ il folosim din 2000. In plus, pe TV Sport lumea vedea campionatul Spaniei si poate unii se intrebau de ce spaniolii au sistemul acesta. Am intrebat in piata, oamenii s-au aratat curiosi legat de sistem", explica Oprisan alegerea de a achizitiona un sistem Speed Time.
Inainte de a-l cumpara, ISM a prospectat piata timp de aproape un an, mai precis din iulie 2005.
Sistemul cu leduri proaspat cumparat de compania romana a fost folosit pentru prima data in Romania intr-un meci amical dintre Dinamo si Vaslui, care a avut loc la sfarsitul lunii iulie. Au urmat meciul FC National - Dinamo, din 30 iulie, din cadrul primei etape a Ligii 1 si Steaua Bucuresti - ND Gorica, in cadrul mansei secunde a turului doi preliminar al Ligii Campionilor, din 2 august.
"Mergem la prima optiune a fiecarei etape cu sistemul cu leduri pentru ca este un produs de lux si asa merg pe TVR 1 sau pe Antena 1", spune Oprisan. Celelalte trei meciuri din cele mai importante patru dintr-o etapa sunt acoperite, in continuare, cu sistemele cu rotativa.
ISM are contracte cu toate stadioanele din tara si detine momentan drepturi de publicitate pentru aproape toate evenimentele fotbalistice importante care au loc in Romania, inclusiv pentru meciurile echipei nationale.
Anul trecut, ISM a oferit publicitate pe panourile sale pentru 137 de meciuri, dintre care 128 din cadrul Campionatului intern.
Pentru ca este inca la inceput, sistemul Speed Time va fi vandut de ISM pentru un tarif cu 10% mai mare decat cel cerut pentru rotativa. Oprisan spune ca pana la sfarsitul anului urmareste sa faca cunoscut Speed Time, oferind chiar meciuri gratuite pentru unii advertiseri. Incepand cu 2007 insa, dupa ce se vor vedea rezultatele din primele luni de utilizare a sistemului, ISM intentioneaza sa se alinieze la standardele din Europa.
Astfel, asa cum in Spania acum unii clienti vor sa intre cu spoturi numai in timpul cornerelor, si in Romania vor fi probabil posibile astfel de alegeri.
Momentan, tarifele pentru meciurile unde ISM poate oferi spatiu publicitar difera de la meci la meci, in functie de competitie. Oprisan spune ca pentru Cupele Europene se plateste, de exemplu, de 4-5 ori mai mult decat la un meci de Campionat.
Bugetele clientilor ISM pot varia intre 30.000 si 200.000 de euro, de asemenea, in functie de meciuri.
Catalin Oprisan explica insa ca nu se pot vinde anumite meciuri individual, compania oferind doar pachete, care cuprind si partide mai putin interesante. Advertiserii pot cumpara fie 90 m, fie 180 m.
In schimb, Catalin Oprisan spune ca ISM ofera audienta din timpul unui meci difuzat pe TV, mai precis aproximativ 2-4,5 minute pe TV la un pret de sase ori mai mic decat cel pentru difuzarea unui spot TV in timpul unei pauze publicitare.
"Eu nu vand publicitate pe stadion, eu vand audienta", explica el, adaugand ca dupa fiecare meci prezinta clientilor sai audientele atinse.
Advertiserii ar putea sa fie atrasi momentan de noua metoda de a se promova nu numai datorita noutatii care va atrage cu siguranta privirile spectatorilor, ci si datorita diferentei dintre partida de fotbal propriu-zisa si pauza publicitara, cand toata lumea fuge sa rezolve repede alte probleme si nu ramane sa vada spoturile TV pentru care s-au platit bani grei.
Clientii noului sistem oferit de ISM sunt in majoritate vechii clienti ai companiei, carora li s-a oferit acum posibilitatea de a accepta noua oferta. Printre acestia se numara Coca-Cola, Bergenbier, Panasonic, McDonald's, Omniasig.
Acestia pot acum opta pentru spoturi dinamice, pe care le pot lucra fie cu agentiile lor de publicitate, fie chiar cu ISM, care poate adapta sau crea spoturi pentru Speed Time.
Spoturile deja difuzate in timpul celui de-al doilea meci unde s-a folosit Speed Time au fost realizate 90-95% de ISM.
ISM spera sa amortizeze investitia facuta in noua aparatura in 2-3 ani. Asociatii ISM sunt, potrivit datelor inregistrate la Registrul Comertului, Kanani Jabbar (37,499%), Karimzadeh-Hagh Mohammad Bagher (37,501%), Radu Mircea Jeleboglu (20%) si Daniel Ciuraru (5%).
Bucurestenii nu mai scapa de publicitate nici atunci cand merg cu taxiul. In masinile Taxi Cobalcescu si ale Euro Fly Taxi, Drivertising a instalat monitoare pe care pot fi difuzate spoturi TV.
Potrivit directorului de marketing al Taxi Cobalcescu, Beatrice Grama, se urmareste acoperirea intregii flote a companiei, care cuprinde in prezent aproximativ 500 de masini. Momentan, sistemul este functional intr-o treime din masini. Pe langa spoturile advertiserilor, pasagerii taxiurilor pot vedea si trailere ale celor mai recente filme care ruleaza in oras. Sistemul Drivertising este functional in flota Taxi Cobalcescu din luna martie a anului acesta.
In ceea ce priveste Euro Fly Taxi, sistemul este functional in 140 de masini. Numarul mediu de calatori pe luna in cazul flotei Euro Fly Taxi este de 195.000, iar durata medie a unei calatorii este de aproximativ 20 de minute, potrivit site-ului Drivertising.
Costul lunar pentru 140 de masini Fly Taxi este de 3.000 de euro net pentru 30 de secunde.
Printre clientii Drivertising s-au numarat pana acum Master Card, Casino Napoleon, Mercedes Benz, Tiriac Leasing, Tata si Fiul, Zapp, Vodafone, Volkswagen, Skoda, Peroni.
Sistemul consta in detectarea miscarii pe scaunele din spate ale automobilului, moment in care reclamele si celelalte materiale video incep sa ruleze pe ecran.
Drivertising ii are ca asociati pe Alexandru Ciucu si Alexandru Ciocalteu, fiecare cu 50% din firma, conform datelor inregistrate la Registrul Comertului in luna februarie a acestui an.
Contactati de ZF pentru a detalia in ce consta serviciul de publicitate in taxiuri, reprezentantii Drivertising nu au dorit sa comenteze.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO