Media & Advertising

The Guardian are mai multi cititori dupa micsorarea formatului. Deocamdata

30.09.2005, 20:30 14

Este mult prea devreme pentru a estima daca transformarea costisitoare a ziarului Guardian intr-unul de marime medie va da rezultate. In momentul in care Robert Thomson, editorul de la The Times, a fost rugat sa comenteze in legatura cu noul format, a evitat elegant intrebarea, scrie International Herald Tribune.

"Ziarul trebuie sa rezolve contradictia dintre a aspira la intrarea in istorie pentru design si succesul la standuri", a declarat acesta.

Thomson nu este un observator impartial. The Guardian este concurent direct al The Times, care s-a incadrat in curentul general din Marea Britanie si s-a transformat in tabloid cu putin timp in urma. Prin formatul neobisnuit, rezultatul a peste un an de planificari si investitii de peste 80 de milioane de lire (117 milioane de euro), The Guardian are ca obiectiv iesirea in evidenta pe o piata aglomerata, provocand direct lumea presei din Londra.

Ideea a fost diminuarea dimensiunilor ziarului, dar nu prea mult, care sa placa ochiului, dar sa aiba totusi un continut serios, nou si imbunatatit, dar familiar, conform lui Alan Rusbridger, redactorul-sef al ziarului.

"Cred ca daca le-ai cere tuturor redactorilor sa-si exprime sincer parerea, ei ar spune ca formatul serios si-a trait zilele", a declarat acesta. "Este mult prea mare si demodat. Singura intrebare este daca sa ne incadram in formatul abordat de ceilalti sau daca sa alegem formatul berlinez", se intreba acesta. Formatul berlinez, in termeni de specialiate, inseamna un ziar in stil continental, dupa modelul Le Monde din Franta, care se indoaie ca un ziar tip broadsheet, dar care se deschide ca un tabloid.

The Guardian a schimbat si fontul si a creat unul special care se numeste Guardian Egyptian. In plus, a imbunatatit calitatea fotografiilor, iar fiecare pagina este tiparita color.

Rusbridger a declarat ca ziarul a depus mari eforturi pentru a oferi acelasi continut. Tabloidele, din cauza obiceiului de a dispune o poveste mare pe prima pagina, trebuie sa foloseasca articole indraznete si sexi pentru a atrage cititorii. Formatul berlinez permite si introducerea unei mari varietati de articole, atat pe coperta, cat si in interior, astfel Guardian putandu-si pastra si cititorii seriosi.

"Acum avem sapte tabloide, iar uneori sunt foarte asemanatoare", a declarat Rusbridger. "Daca inoti impotriva curentului si faci ceva deosebit, atragi un alt tip de audienta", a continuat acesta. Piata britanica de presa este una dintre cele mai dure si mai competitive din lume. Unsprezece ziare cotidiene nationale se lupta pentru un loc pe standuri si incearca sa atraga cititorii cu discounturi, concursuri, premii, povesti imense despre dieta si moda, precum si stiri exclusive despre comportamentul vedetelor.

The Guardian este al treilea ziar serios, alaturi de The Times si The Independent care isi reduce dimensiunea in ultimii doi ani. The Times si The Independent, dupa ce au abordat formatul tabloid, au inregistrat cresteri spectaculoase ale vanzarilor. In cazul The Independent, care asemeni The Guardian este pozitionat de partea liberala a spectrului politic, noii cititori au venit in detrimentul The Guardian.

Cu aceasta schimbare, The Guardian pare croit sa recastige o mare parte dintre acei cititori. In saptamana care a urmat dupa anuntarea noului format pe 12 septembrie, vanzarile au crescut in medie cu 95.000 de copii pe zi. Inainte de schimbare, vindea aproximativ 390.000 de copii pe zi. Desi se estimeaza ca vanzarile se vor echilibra in timp, ziarul pariaza ca va mentine un procentaj substantial din cititorii noi.

Avand in vedere ca publicitatea este in general mai scumpa in cazul tabloidelor, ziarul s-a concentrat sa ii convinga pe sceptici in legatura cu beneficiile formatului, conform lui Carolyn McCall, directorul executiv al Guardian Newspapers. "Cred ca ne-am intalnit cu 600 de clienti si agentii inainte de lansarea ziarului", a declarat McCall. "Le-am prezentat viziunea, motivul pentru care este atat de important designul", a continuat aceasta.

Se pare ca miscarea ziarului a atras atentia altor ziare nationale. The Times a dezvaluit o versiune noua, consolidata, a sectiunii de stiri. The Daily Telegraph, care se incapataneaza sa mentina formatul broadsheet, se pregateste pentru sectiuni in format tabloid ale paginilor de sport si de afaceri.

Cat despre The Independent, concurentul direct al The Guardian, Simon Kelner, editorul sau, a declarat ca nu este ingrijorat in legatura cu transformarea. De cand a abordat formatul tabloid, The Independent a gasit o nisa, un ziar liberal, care scoate in fata probleme precum incalzirea globala in acelasi mod in care The Sun ar putea scrie despre vietile amoroase ale fotbalistilor.

"Acest aspect este pozitiv pentru noi pentru ca face distinctia dintre cele doua ziare foarte clar", explica Kelner. "Inainte existau doua ziare serioase de centru-stanga care faceau acelasi lucru, dar acum si-au dezvoltat propriile ritmuri, voce si atitudine."

Intrebarea care apare este ce se afla in spatele acestei strategii? De ce ai opta pentru refacerea formatului ziarului intr-un moment in care consumatorii sunt atrasi de alternative precum Internetul, televiziunea sau telefoanele celulare pentru a-si citi stirile?

"Oamenii mai tineri in special sunt obisnuiti ca lucurile din jurul lor sa fie bine realizate - de ce nu ar fi si ziarele?", replica Rusbridger.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO