Media & Advertising

Un documentar despre viitorul presei zdruncina jurnalistii din intreaga lume

03.06.2005, 14:01 27

Ultimele estimari in privinta vånzarilor de ziare de dincolo de oceanul Atlantic nu sunt deloc optimiste. Cu 55 de milioane de exemplare våndute, acestea au atins cel mai mic nivel din ultimii 20 de ani. Si, desi acest lucru nu reprezinta o noutate, declinul presei a devenit din ce in ce mai semnificativ o data cu aparitia concurentei Internetului.

Si dezinteresul total manifestat de tineri in privinta presei scrise traditionale reprezinta un puternic factor de risc la care se expune industria media la nivel mondial, scrie intru-un articol cotidianul francez L''Expansion.

Mai mult, se pare ca si cotidienele au cedat in fata ofertelor venite din partea furnizorilor de internet. Astfel, din dorinta de a cåstiga fidelitatea utilizatorilor de Internet, ziarele au ales de buna voie sa publice stirile pe un site propriu, cu acces gratuit. Din pacate insa, metoda lor nu a dat roade, iar publicul s-a obisnuit sa obtina principalele informatii fara sa plateasca.

Astazi, din Statele Unite si påna in Europa, cotidienele incearca sa reziste concurentei Internetului. Insa L''Express International aduce in discutie o rezolvare mai putin imbucuratoare a acestei probleme cu care se confrunta editorii de presa. Doi jurnalisti americani au o viziune pesimista asupra viitorului presei scrise din intreaga lume.

"EPIC 2014" este un scurtmetraj, de numai opt minute, care prezinta colapsul presei scrise traditionale. Scenariul poarta amprenta a doi jurnalisti americani, Matt Thompson de la Fresno Bee si Robin Sloan de la Current, un nou canal de stiri din San Francisco. Cei doi prezinta o posibila a evolutie negativa a presei scrise påna in anul 2014, cånd, in viziunea lor, inspirata mai mult sau mai putin din realitate, fiecare dintre noi vom fi reporteri, iar stirile vor fi colectate, procesate si raspåndite prin intermediul unui "agregat media gigant".

Conform materialului respectiv, in 2006, Google construieste gigantul media Google Grid, care dispune de spatiu nelimitat de stocare a tuturor serviciilor media de pe piata. Urmeaza ca in 2010 Google sa cåstige razboiul media cu Microsoft. Iar, mai tårziu, in 2014, presa traditionala scrisa dispare complet o data cu puternica expansiune a Google, care preia foarte multe companii si isi uneste fortele cu Amazon.

Astfel isi face aparitia noul gigant Googlezon, care produce, in martie 2014, revolutionarul "EPIC (Evolving Personalised Information Construct)". La baza acestui concept stau asa-numitii "newsmasters" (atotputernici ai stirilor).

Newsmasters reprezinta un grup de editori de presa care utilizeaza noile tehnologii pentru a crea o sursa unica de informare, care poate fi accesata de oricine, oriunde s-ar afla.

In fascinantul scenariu propus de cei doi jurnalisti, respectivii newsmasters vor fi elementele cheie ale industriei media a viitorului.

Ei vor raspunde de raspåndirea informatiei catre toti consumatorii de media de pe planeta. Sursa unica va putea oferi, de asemenea, toate informatiile legate de orice subiect de care este interesata o persoana.

De fapt, cu prezentarea acestor newsmasters incepe si documentarul realizat de Matt Thompson si Robin Sloan. Si, desi filmul respectiv pare sa fie doar o satira iesita din comun, el este in mare parte plauzibil si infricosator, in acelasi timp. De aceasta parere este si Philip Meyer, profesor de jurnalism in cadrul universitatii din Carolina de Nord si autorul eseului "The Vanishing Newspaper" (Ziarele, pe cale de disparitie), pe tema dificultatilor cu care se confrunta astazi presa americana.

Insa, in cazul in care ne indreptam intr-adevar spre o astfel de presa fara bariere, unde nimeni nu are calitatea necesara pentru a verifica tot ce se scrie, diferenta intre articolele bazate pe fapte reale si cele inventate, asa-numitele bårfe, va fi foarte greu de sesizat si poate chiar irelevanta. Mai mult, este foarte posibil ca o retea unica, precum Googlezon, sa nu aiba posibilitatea financiara sa sustina investigatiile complicate, multe dintre stiri nefiind verificate.

Deocamdata filmul "EPIC 2014" ramåne o simpla analiza. In realitate, el prezinta o lume la care aspiram din punctul de vedere al inovatiei tehnologice, cel putin. Asadar, daca "vom reusi performanta" de a transforma acest vis in realitate, trebuie sa fim constienti ca fiecare dintre noi a contribuit, intr-o oarecare masura, la esecul presei scrise traditionale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO