Media & Advertising

Vanzarile de muzica stagneaza: prea multa piraterie, sau prea putini artisti veritabili

06.12.2002, 00:00 12

Odinioara starurile rock erau nemultumite de lungimea autobuzelor cu care plecau in turneu, de marimea camerelor de hotel si de devotamentul fanilor. Insa trendul descendent inregistrat de industria muzicala la nivel global in ultimii ani a schimbat natura acestor nemultumiri.
Valoarea vanzarilor a scazut cu 5% in decursul anului 2001 iar pe primul semestru al acestui an a mai scazut cu 9,2%. La acest moment singura problema a artistilor pare sa fie pirateria, relateaza Financial Times.
Nicky Wire, basistul trupei rock Manic Street Preachers, a descris descarcarea gratuita de muzica ca pe un simbol al "raului", in timp ce Metallica a spus ca cei care descarca muzica gratuit au o moralitate de "pungasi de strada". O serie de artisti, de la Britney Spears si Eminem la Luciano Pavarotti sunt implicati intr-o campanie publicitara desfasurata in Statele Unite menita sa convinga fanii sa inceteze piratarea melodiilor lor de pe internet. "Ai putea sa intri intr-un magazin cu muzica si sa furi un CD ?", spune Britney Spears in unul din spoturi.
Nu este greu de vazut de ce pirateria este perceputa ca principala cauza a problemelor din industria muzicala. La acest moment de pe Internet se pot descarca gratis aproape 900 de milioane de fisiere cu muzica, comparativ cu 345 milioane de fisiere in februarie 2001, cand Napster, serviciul de acces gratuit la muzica era in plina glorie.
Intre timp site-uri ca Napster au fost inchise, iar pirateria a inceput sa fie aspru pedepsita. Totusi se pune intrebarea daca acesta este unicul motiv raspunzator de declinul industriei muzicale mondiale evaluata la 33,6 mld. $ anual. Se pare ca exista si pareri contrare.
Una dintre teorii este aceea ca industria muzicala nu mai vinde atat de bine pentru simplul motiv ca publicul are mai multe optiuni pentru divertisment pentru care sa-si aloce banii si timpul: DVD (discuri digitale versatile), jocuri video, televiziune, telefoane mobile. Conform informatiilor oferite de Federatia Internationala a Industriei Fonografice (IFPI), vanzarile de muzica per capita au scazut cu 10% pe primele cinci piete ale lumii, ajungand de la 42 $ in 1999 la 38 $ in 2001, un declin pe care multi il atribuie cresterii popularitatii celorlalte forme de divertisment.
"Cand eram eu adolescent, cumparam un album si petreceam ore intregi ascultandu-l si descifrand versurile de pe coperta", spune Hasse Breitholtz, presedinte al BMG pe Marea Britanie si Irlanda. "Acum copiii mei cumpara un album pe care se uita in graba in timp ce vorbesc la telefonul mobil, se joaca pe calculator sau se uita la televizor. Ei consuma muzica intr-un mod diferit, si atunci cand cheltui 20 de lire sterline pe telefonul mobil in fiecare saptamana, cati bani iti mai raman ca sa cheltui pe muzica ?", conchide Breitholtz.
Un alt factor este maturizarea ciclului de inlocuire cu CD-uri in cele mai mari piete muzicale din lume. Consumatorii nu mai cumpara albume sau CD pe care le au deja pe caseta sau LP la aceeasi rata ca la sfarsitul anilor '80 si inceputul anilor '90.
De asemenea a scazut si atractivitatea discului single ca format muzical. Vanzarile de discuri single au crescut cu 38% intre 1994 si 1997 insa de atunci au scazut cu 38% la 318 milioane de copii.
In mod clar nici una din aceste tendinte nu este in favoarea industriei muzicale. Insa, dupa cum recunosc unii directori, s-ar putea sa mai existe un alt motiv serios pentru declinul industriei: si anume faptul ca scaderea volumului vanzarilor se datoreaza in mare parte calitatii slabe a muzicii care este lansata.
Dintre cauzele declinului, lipsa de creativitate este cea mai dificila de evaluat si este ideea care divide industria cel mai mult.
La o privire prin programul de lansari, planificate pentru ultimul trimestru al acestui an, este destul de greu sa nu vezi ca industria se zbate sa-si atraga clientii. Topurile albumelor de Craciun vor fi mai mult ca sigur dominate de colectii de hituri celebre ale artistilor consacrati ca Elvis Presley, Rolling Stones, U2, David Bowie si Elton John, plus o gama de artisti pop descoperiti prin show-uri TV gen American Idol.
Simon Wright, director executiv al grupului Virgin Entertainment, care include si vanzarea de muzica cu marca Virgin, se numara printre cei care sunt pregatiti sa recunoasca ca industria muzicii ar putea fi cauza propriei decadente. "Industria face din piraterie o scuza a scaderii vanzarilor cand, de fapt, unul din principalele motive este faptul ca s-au lansat din ce in ce mai putini artisti originali", este de parere Wright. In plus el crede ca "la acest moment industria muzicala este lipsita de vlaga si nici nu mai exista nici o miscare ca punk sau grunge care sa entuziasmeze publicul".
Acum cinci ani, inainte ca Napster sa devina popular, asociatiile distribuitorilor de muzica erau atat de ingrijorate din cauza stagnarii vanzarilor incat au comandat o ancheta care sa determine ce ar putea sa faca industria muzicala pentru a reveni la cresterile spectaculoase din anii '80 si '90. Unul din motivele incriminate a fost faptul ca multe case de discuri au cheltuit milioane de dolari promovand muzica comuna si care semana prea mult cu ceea ce exista deja pe piata.
 Acum, chiar si in conditiile proliferarii rapide a pirateriei, este clar ca daca muzica este suficient de buna, oamenii o vor cumpara. Lyor Cohen, director al casei de discuri Island Def Jam Records din cadrul Universal Music, este de parere ca industria muzicala este prea mult intersata de profit si prea putin de creativitate. "Pirateria este o problema insa nu este problema fundamentala. Aceste corporatii care au ajuns sa conduca industria muzicala nu inteleg ca este nevoie de oameni creativi pentru a alege muzica. Ei nu angajeaza persoane creative care isi asuma riscuri, genul de oameni care au construit aceasta industrie la inceput. Ei angajeaza oameni care sa le semene.", spune Cohen, care conduce cea mai profitabila divizie din cadrul Universal Music.



 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO