Media & Advertising

Warner Bros. continua sa abordeze o strategie riscanta

19.11.2004, 00:00 9



Odata cu lansarea de saptamana trecuta a filmului "Polar Expres", compania americana Warner Bros. a luat un start dezamagitor in sprintul catre sfarsitul de an, scrie New York Times. Celebra casa de productie a cheltuit sute de milioane de dolari si pregateste lansarea a cinci noi pelicule, sustinute de campanii de marketing foarte costisitoare.



Unele dintre viitoarele filme, printre care se numara epopeea de aproape trei ore a lui Oliver Stone, "Alexander", si productia plina de vedete a lui Steven Spielberg, "Ocean's Twelve", ar putea atrage audiente mari. Dar, pentru un studio de film obisnuit cu succesul, prima lansare, filmul de animatie "Polar Express", nu a reusit sa atraga audientele estimate, in primele zile de la lansare. In film apare un Tom Hanks generat pe computer, producatorii folosind cele mai noi tehnologii in ceea ce priveste captarea miscarii. Filmul a avut parte de recenzii diferite si a adus incasari de doar 23,5 milioane de dolari in weekend, mai putin de jumatate din cifra incasata de numarul unu in box office-ul american, productia de desene animate "The Incredibles", realizata de Disney in colaborare cu Pixar.



Lansarea nereusita a peliculei "Polar Expres", care a inregistrat incasari totale de la lansare de 30,8 milioane de dolari, a fost o lovitura puternica pentru studioul Warner Bros, care a mizat pe strategia tent-pole, adica lansarea de filme care sa atraga audiente foarte mari. Mai mult decat orice alta companie de la Hollywood, Warner Bros pariaza pe filme eveniment, care nu fac economie de resurse, fie ca este vorba de seria "Harry Potter", fie ca vorbim de superproductia "Troia", cu Brad Pitt in rolul principal. Producerea lui "Polar Express", de exemplu, costat 170 de milioane de dolari, suma la care a contribuit si un partener, Steven Bing. Warner Bros va mai cheltui 125 de milioane de dolari pentru a promova acest film in intreaga lume.



Totusi, chiar daca unele filme obtin performante slabe, este putin probabil ca Warner Bros sa-si schimbe modul de operare. "Suntem mandri de 'Polar Express'", a declarat Alan Horn, presedintele studiourilor. "Acest film vorbeste despre leadership, despre prietenie, spiritualitate si modestie. Imi place acest lucru. A fost o alegere curajoasa. Iar daca se dovedeste ca am gresit facand aceasta alegere, am mai gresit si inainte, nu este nici o problema", a adaugat el.



Conducerea companiei a remarcat ca box office-ul a crescut in weekend, indicand ca cei care au vazut filmul l-au apreciat pozitiv. Horn spera ca filmul sa aiba incasari puternice pana la sfarsitul sezonului de sarbatori, datorita persoanelor care vor merge sa-l vada impreuna cu familia. Warner Bros isi permite sa adopte o politica de riscuri mari, care sa aduca venituri mari, iar im mare parte acest lucru se datoreaza resurselor financiare mari, ca parte a companiei Time Warner, care are o librarie de filme ce-i aduce castiguri substantiale.



"Nu putem sa schimbam in nici un fel faptul ca industria filmului este una plina de riscuri", a declarat Richard Bilotti, analist in domeniul media la firma de consultanta Morgan Stanley. Spre deosebire de alte studiouri majore, Warner extrage o suma imensa din (aproxmativ 500 de milioane de dolari pe an) din colectia proprie de filme, ceea ce ii permite sa cheltuiasca foarte mult pentru noi productii. "Dat fiind faptul ca sunt atat de profitabili la nivel de baza si avand in vedere marimea corporatiei, strategia lor a functionat pana acum", a mai precizat Bilotti.



Filmele care reusesc sa atraga multi spectatori in salile de cinema aduc studioului o rasplata consistenta, atat din vanzarea de bilete, cat si din vanzarea ulterioara de casete video, sau mai nou DVD-uri. Insa, un astfel de weekend ratat poate insemna esecul unui film. Anul acesta, Warner Bros a obtinut rezultate amestecate. Filme precum "Catwoman" si "Scooby Doo 2" au avut performante slabe, in timp ce "Harry Potter si prizonierul din Azkaban" a obtinut rezultate foarte bune.



Sezonul de sarbatori este, insa, unul crucial pentru producatorii de filme. Warner Bros si-a mai temperat putin avantul, incercand sa se asigure impotriva unor riscuri, prin impartirea costurilor de productie cu niste co-investitori. Horn a declarat ca toate filmele cu buget ridicat, care vor fi lansate pana la sfarsitul anului au fost produse cu aportul unor parteneri.



In afara de "Alexander" si "Ocean's Twelve", care sunt produse in colaborare cu Village Roadshow, vor mai fi lansate peliculele "The Aviator", ale carei drepturi interne sunt impartite cu Miramax si "Phantom of the Opera", un muzical produs in Marea Britanie, productie din care Warner Bros detine jumatate, dupa ce a investit in jur de 20 de milioane de dolari.



Warner Bros a platit 51 de milioane de dolari pentru drepturile la "Alexander" in Statele Unite ale Americii si alte regiuni, inclusiv Anglia si America Latina. Filmul a fost finantat prin intermediul companiei germane Intermedia si se spune ca a costat 155 de milioane de dolari. Warner Bros va mai cheltui in jur de 60 de milioane de dolari pentru promovarea interna a filmului. Insa, "Alexander" s-ar putea dovedi o productie greu de vandut p piata americana. Regizat de Oliver Stone, filmul este extrem de violent, contine scene de homosexualitate (imparatul macedonean se pare ca era bisexual) si este foarte lung (are aproape trei ore). Cei de la Warner Bros mai pot fi ingrijorati dupa ce epopeea greaca "Troia" nu a avut succesul scontat in Statele Unite, in aceasta vara, desi a fost un blockbuster pe pietele internationale.



"Ocean's Twelve" ,urmarea de 90 de milioane de dolari a productiei de succes "Ocean's Eleven", este asteptat sa fie o lovitura de succes, atat in SUA, cat si pe plan international. Starurile care joaca in acest film, Julia Roberts, Brad Pitt si George Clooney, vor primi si ele o parte insemnata din profitul rezultat, ceea ce ar putea reduce castigul studioului.



Cu toate aceste filme gata de lansare, Miramax a preluat campania de marketing pentru pelicula "The Aviator", in care rolul principal este jucat de Leonardo DiCaprio. Filmul a costat aproximativ 100 de milioane de dolari, dar investitia celor de la Warner a ceva mai redusa, de doar 20 de milioane de dolari.



Chiar daca "Polar Express" nu va avea pana la urma succesul sperat, Alan Horn a declarat ca studioul nu va renunta la strategia sa. Anul viitor se asteapta sa fie lansate alte noi productii: "Charlie and the Chocolate Factory", "Constantine", "Batman" si un nou film din seria Harry Potter. Horn a mai spus ca reevalueaza mereu totul, ca este foarte atent si ca si-a gasit parteneri si pentru "Charlie" si pentru "Constantine".



Analistii considera, insa, ca daca o buna parte dintre aceste productii cinematografice nu vor confirma, studioul ar putea fi nevoit sa-si regandeasca strategia. "Nu pot prevedea cum se vor comporta noile filme, insa performantele recente nu sunt atat de robuste ca anul trecut", a declarat Jessica Reif Cohen, analist la Merril Lynch. "Daca filmele lor scumpe nu se vor vinde bine, cu siguranta ca isi vor regandi strategia, sau, cel putin, vor incerca sa descopere unde au gresit", a completat ea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO